Auto, tekniikka ja kuljetus

Kapelliperävaunut vertailutestissä!

Sähköposti Tulosta PDF

Pitkäaikaiset, monia eri perävaunuvalmisteita käyttäneet kuljetusyrittäjät kertovat kokemuksiaan kapelliperävaunuista. Kome, Närko, Kautec, Lag, Krone ja Schmitz joutuvat suurennuslasin alle. Miten kotimainen pärjää ulkomaalaisille?

 

Mitä teet, Jari Lindström?

Sähköposti Tulosta PDF

 Sama rangaistus kohdistuu kohtuuttoman paljon raskaammin ammattikuljettajaan, ja myös kuljetusyritykseen, kuin yksityisautoilijaan.

Mikä ei ole kohtuus, ei voi olla lakikaan, lausui Olaus Petri ohjenuoraksi Suomen kansalle. Se on muodostunut kansanperinteeksi, jota suomalaiset seuraavat. Miten voi jatkua, että samoista liikennerikkeistä tuomitaan rangaistus, joka vaikutta tuskin mitenkään yksityisautoilijan elämään, mutta syöksee ammattikuljettajan työttömyyteen, usein pysyvään, ja hänen perheensä ja huollettavansa hirvittävään taloudelliseen ahdinkoon? Ja saattaa pahimmoillaan ajaa pienen kuljetusyrityksen ja sen työpaikat nurin!

Me kysyimme perusduunarilta, työministeriltä ja oikeusministeriltä Jari Lindströmiltä.

Kysyimme myös laittoman kabotaasin surullisista seurauksista Suomessa, jossa tuhannet ammattikuljhettajat ja sadat kuljetusyritykset ovat ajautuneet vararikkoon valvomattoman ja villiintyneet halpakuljettaja- ja -kuljetusliikevyöryn seurauksena.

Lue 1.7. ilmestyvä Auto, tekniikka ja kuljetus 6/16: Perusduunari, tuplaministeri Lindström Tentissä!

 

Eckerö-Keronen: Jätkässä ikävä tilanne

Sähköposti Tulosta PDF

altaltEckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen on huolissaan Helsingin Jätkäsaaressa sijaitsevan Länsisataman ja asukkaiden suhteiden kärjistymisestä. Länsisatamaan saapuu ja lähtee päivittäin 15 autolautallista rekkoja, täysperäyhdistelmiä ja busseja. Raskaalle liikenteelle ei ole riittävästi odotuspaikkoja sataman tuntumassa enempää kuin pääkaupunkiseudulla muutenkaan. Raskaat, isot ajoneuvot joutuvat odottamaan autolauttojen lähtöjä katujen varsilla, niille sopimattomilla pysäköintipaikoilla, osittain jopa jalkakäytävillä.

- Elävän sataman pitää toimia satamatoiminnan ehdoilla. On epärealistista kuvitella, että häiriötekijöitä voidaan kokonaan välttää. Jollei toiminnan edellyttämiä liikenneratkaisuja tehdä, seurauksena asukkaiden viihtyvyys kärsii. Raskaan liikenteen kulku laivoille ja pois on pakko ratkaista toimivalla ohjauksella, Taru Keronen peräänkuuluttaa.

Eckerön m/s Finlandian 1900 m pitkää autokantta käytti viime vuonna rahtiautot hyväkseen 900 000 metrin osalta. Finlandia on kasvattanut matkustajamäärää 25-30 % jo kolmena vuotena peräkkäin.

- Tilaa on raskaalle liikenteelle enemmänkin. Se on seuraava haasteemme, Keronen paljastaa haastattelussa, joka julkaistaan kokonaisena tulevassa Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2016 numerossa.

 

Lossit puukuljetusten tulppana

Sähköposti Tulosta PDF
 Raskaan tieliikenteen uudet 76 tonnin enimmäispainot ovat olleet käytössä 2,5 vuotta. Järvi-Suomen puukuljetusyrittäjät eivät kuitenkaan voi hyödyntää uusia painoja, koska useimpien lauttapaikkojen lossit voivat kuljettaa vain 60-tonnisia yhdistelmiä. Juuri kun vanhoja 44 tonnin losseja kiireellä telakoitiin 60-tonnisiksi, ne jäivät saman tien alamittaisiksi. Lue aiheesta lisää Auto, tekniikka ja kuljetuksen seuraavasta (Atk 4/2016) numerosta.
 

LED-ajovalot busseihin

Sähköposti Tulosta PDF

 Daimler on esitellyt ensimmäisenä maailmassa LED-ajovalot busseihin. Kuorma-autoihin niitä joudutaan vielä odottamaan. LEDit ovat arkoja lämmölle. Takamoottori-busseihin ne istuvat hyvin. Kuorma-autoissa niille vaaditaan erillistä jäähdytystä.

LED-ajovalot osoittautuivat busseissa vielä asteen verran kirkkaammiksi ja tehokkaammiksi kuin Xenon-valot. Samalla koeajossa syntyi tunne, että valokeilan ja mustan yön väliselle rajalle syntyi näkemistä helpottava hämärä alue. LEDien "elinikä" on täysin ylivoimainen verrattuna Xenoneihin. Ne säästävät omistajille rahaa. Halogenivalot eivät siinä vertailussa pärjää lainkaan. Kasvanut valoteho merkitsee osaltaan lisää turvallisuutta ajoon pimeällä.

Haittojakin ilmenee, etenkin pohjoisissa oloissa. LED-ajovalojen valinta ei ole itsestään selvä asia. Tuleva Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2016 tekee selkoa ensimmäisen koeajon kokemuksista.

 


Sivu 111 / 167

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 17.07.2025 06:57 ]
feed-image Feed Entries