Auto, tekniikka ja kuljetus

Kulutuksen optimointia

Sähköposti Tulosta PDF

Scanian uuden G33CM vaihteiston nopeusalue on merkittävästi edeltäjää laajempi. Suurin vaihde on nyt selkeä ylivaihde. Nykyinen V8-voimalinja tarjoaa jopa 6 prosentin polttoaineensäästöpotentiaalin, josta pari prosenttia muodostaa päivitetty moottori, prosentin verran uusi vaihteisto ja loppu saavutetaan hyödyntämällä vaihteiston laajentunut nopeusalue täysimittaisesti harvemman perävälityksen kautta. Uutta vaihteistoa oli Kymiringin ympäristössä mahdollista kokeilla 660 hv:n moottorilla varustetussa puutavarayhdistelmässä. Merkillepantava asia oli uuden vaihteiston vaihtamisen nopeus, kun synkronointirenkaat on jätetty pois ja synkronointi hoidetaan nyt akselijarruilla. Tämän koeajoyhdistelmän päällirakenneratkaisut olivat Jyki Groupin Oy:n toteuttamia. Perävaununa oli valmistajan uuden polven 5-akselinen Ultra Low-perävaunu. Uuden runkorakenteen ansiosta perävaunun alustan korkeus rengaskoolla 265/70R19,5 ” on vain 1030 mm, mikäli mahdollistaa noin 3,35 metrin tolppakorkeuden ja 2,7 m3 suuremman kuormatilan. Vaunun uudistetun rakenteen avulla myöskin loiskuormaa on saatu vähemmäksi ja kärryn asiamukaista huoltoa varmistaa uusi telematiikka.

Scania esitteli viime syksynä uuden vaihteisto-ohjelman, jolla vähitellen korvataan kaikki nykyiset Opticruise-ratkaisut. Scanian uudessa vaihteistossa ei valmistajan mukaan ole ainuttakaan aiemmin käytössä ollutta osaa.
 

Mika Anttonen: Power2X ratkaisee

Sähköposti Tulosta PDF

- Uusiutuvalla sähköenergialla valmistettu vety hallitsee tulevaisuuden energiamuutosta, Mika Anttonen painottaa.

ST1-konsernin päämaja on kauppakeskus Triplan tornitalon ylimmässä kerroksessa. Vastaan astelee farkkuhousuihin pukeutunut urheilijanuorukaisen näköinen hoikka kaveri, "kahden miljardin euron" Mika Anttonen. Seuraan perässä yhteen yläkerran monista neukkareista.
 

Lääkekuljetusten vaatimustaso korkealla

Sähköposti Tulosta PDF

Volvon kori on kokosivun aukeava 7,5 metrinen kori. Tämä kokoluokka on tarkoitettu isompien erien jakeluun lääketukuista keskussairaaloille ja apteekeille.

Ylimarkussa toimiva NEK Oy on Pohjois-Euroopan markkinoilla toimiva korinvalmistaja. Yhtiön kehitystyön lähtökohtana on ollut tiivis yhteistyö elintarvike- ja lääkealan sekä kuorma-autonmyyjien ja niiden käyttäjien kanssa. Auto, tekniikka ja kuljetus selvitteli yhtiön tuotteita, ja erityisesti lääkekuljetuksiin soveltuvaa NEK Pharma mallistoa.
 

Kohti puhtaampaa meriliikennettä

Sähköposti Tulosta PDF

Jättimäiset alukset kuljettajat jättimäisiä määriä rahtia. Laivaliikenteen päästöjen vähentämisessä nähdään vedystä johdetuilla polttoaineilla olevan suurin potentiaali skaalautua voimakkaasti tulevina vuosikymmeninä.

Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi kansainvälistä meriliikennettä kohtaan on kovia päästövähennystavoitteita. Tavoitteisiin ei päästä ilman suuria investointeja. Uusilla polttoaineratkaisuilla tulee olemaan merkittävä rooli.
 

Innovaatioita ja polttokennoja

Sähköposti Tulosta PDF

Renault esitteli uutuudet ajan hengen mukaisesti suorana nettilähetyksenä. Renaultin pienten pakettiautojen kaupallinen johtaja Jean-Louis Wiedemann esittelee lähetyksen vetäjälle Louise Eklandille uuden Kangoon ”Open Sesame” -B-pilariratkaisua, joka vapauttaa lisää tilaa hyötykäyttöön.

Renault esittelee pari uutta pakettiautoa, uuden täyssähköpakun ja tämän vuoden puolella vielä vetypakettiauton. Myös henkilönkuljetuspuolelle tulee uutta.
 


Sivu 89 / 167

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 15.07.2025 15:11 ]
feed-image Feed Entries