Vahvuus lähtee useasta eri tekijästä

Sähköposti Tulosta PDF

Henna Wickströmin mukaan Scanian vahvuus on polttoainetalous ja luotettavuus sekä vahva myynti- ja huoltoverkosto.

Scania on viimeiset vuodet ollut raskaiden kuorma-autojen markkinajohtaja Suomessa. Kuorma- autokauppa on kokenut samoja haasteita kuin henkilöautokauppa. Merkkejä markkinoilla on kuitenkin selvästi henkilöautoja vähemmän ja myynnin volyymi on keskittynyt lähinnä kolmelle. Onkin aika ottaa selvää, miten markkinajohtaja näkee tilanteen. Henna Wickström on luotsannut toimitusjohtajana Scanian Suomen toimintoja 5 vuotta.
 
Auto tekniikka ja kuljetus (ATK): Suomen autokanta on selvästi vanhentunut sekä henkilöautojen että kuorma-autojen osalta. Mitä ajatuksia tämä herättää?
 
Henna Wickström (HW): Mielestäni Suomen autokanta pitäisi saada uudistettua nopeammalla tahdilla. Tämä koskee myös raskasta liikennettä. Valmistajat tuovat vuosittain markkinoille uutta tekniikkaa, joka parantaa turvallisuutta, kestävyyttä ja taloudellisuutta.
 
Nämä tekijät vaikuttavat suoraan myös ympäristöasioihin. Vanhaa kalustoa käyttävät yrittäjät jäävät näistä paitsi. Tällä hetkellä tilauskanta Scanialla on hyvä, mutta tiettyjen tuotteiden toimitusajat asettavat omat haasteensa.
 
ATK: Scania on nyt numero yksi Suomen kuorma-automarkkinoilla. Mikä tässä nousussa on ollut vahvin tekijä?

HW: Lähinnä kaksi asiaa tulee mieleeni. Ensinnäkin olen havainnut, että asiakkaamme arvottavat tuotteissamme yhä enemmän polttoainetaloutta ja luotettavuutta. Tätä tukevat kommentit ovat tulleet vahvasti esille käynnissä olevalla kiertueellamme. Myös ajettavuus ja uusi vaihteisto ovat saaneet paljon kiitosta.

Toiseksi vahvuudeksi nostaisin erittäin vahvan, omassa omistuksessa toimivan ketjumaisen verkoston. Kehitämme toimintaamme jatkuvasti, koulutamme henkilöstöämme omassa huoltokoulussa. Vielä lisäisin laajat aukioloajat ja palvelumme koko Suomessa.


Syksyllä 2020 esitelty Scanian uusi V8-mallisto kiertää alkukesästä ympäri Suomea.

ATK: Vaihtoehtoisten polttoaineiden parissa Scania on erittäin vahva. Kaasumoottorit ovat hyvin markkinoilla. Miten sähkö, hybridi ja etanoli, jotka kaikki ovat kuitenkin valmistusohjelmassa?
 
HW: Scania kehittää monipuolisesti eri vaihtoehtoisia polttoaineita. Näitä tullaan tarvitsemaan tulevaisuudessa. Vain yhdellä vaihtoehdolla ei jatkossa pärjää. Sähkö on tulevaisuudessa vahvassa roolissa, mutta biopolttoaineet ja kaasu ovat ratkaisuja tämän hetken ympäristökysymyksiin.
 
On huomattava, että eri ajotehtävissä on erilaiset vaatimukset ja ratkaisut. Selviä muutoksia käyttövoimassa tulee tapahtumaan, mutta raskaan liikenteen kohdalla muutosvauhti on hitaampi. Tämän hetken ratkaisu on biopolttoaineet, jotka soveltuvat laajasti Scanian mallistoon.
 
ATK: Vanhentunut autokanta asettaa haasteita vaihtoautojen hinnoitteluun. Miten Scanialla tämä nähdään?
 
HW: Sikäli vaihtoautokauppa on muuttunut, että autojen ajomäärästä on tullut entistä tärkeämpi tekijä vaihtoarvonmääritykseen. Nyt yli 800 000 kilometriä ajetulle autolle, vaikka ikää olisi vain muutama vuosi,on yhä vaikeampi löytää markkinoita Suomesta. Tämä on johtanut siihen, että entistä useamminasiakkaat myyvät tai ainakin pyrkivät myymään paljon ajetun vaihtoauton itse. Näitä paljon ajettuja autoja viedään myös paljon ulkomaille ja puretaan toimestamme.


Scanialla on tarjolla monipuolisesti eri voimanlähdevaihtoehtoja. Wickströmin mukaan eri ajotehtävissä on erilaiset vaatimukset ja ratkaisut. Raskaalla puolella merkittävä ratkaisu tällä hetkellä on biopolttoaineet.

ATK: Jälkimarkkinat ovat erittäin merkittävä sektori autokaupan kannattavuudessa. Miten Scanialla?
 
HW: Scanian iso kanta antaa hyvän pohjan huolto- ja varaosatoiminnolle. Tämä työllistääkin valtaosan Scanian Suomen henkilöstöstä.
 
Koemme, että asiakkaan auton valinnassa ovat jälkimarkkinoiden kattavuus ja palvelun laajuus kuten esimerkiksi 24/7 huoltoautopalvelu avaintekijöitä. Tästä syystä panostuksemme jälkimarkkinoihin ja sen eri sektoreihin on merkittävä, kun puhutaan esimerkiksi koulutuksesta ja tiloista.
 
Ilman hyvin toimivaa jälkimarkkinaa ei raskaan kaluston parissa voi onnistua.
 
ATK: Scanialla on Suomessa myös käytettyjen osien kauppaa omasta purkutoiminnasta johtuen. Mikä on tilanne tänään?
 
HW: Käytettyjen osien myynti täydentää palveluvalikoimaamme. Sillä tarjoamme asiakkaillemme ratkaisun erikoistilanteisiin. Esimerkiksi kolaritilanteissa voidaan järkevä korjaus suorittaa näillä B-osilla, joita saamme Helsingin purkutoiminnasta palvelemaan koko Suomea.


Valmistajat tuovat jatkuvasti markkinoille uuttaa tekniikkaa, joka taloudellisuutta ja ympäristöystävällisyyttä.
- Mielestäni Suomen autokanta pitäisi saada uudistettua nopeammalla tahdilla. Tämä koskee myös raskasta liikennettä, Wickström sanoo.

ATK: Autokaupassa on omistamisen sijaan siirtymää esimerkiksi leasing- ja vuokrakäyttöön. Miten näet tämän Scanialla?
 
HW: Leasingrahoitus kasvaa vuosi vuodelta hienoisesti. Tässä syynä lienee kustannusten parempi ennakoitavuus. Meillä oma rahoitusyhtiömme Scania Finans pystyy antamaan eri tilanteisiin parhaiten sopivan mallin.
 
Olemme myös käynnistäneet pari vuotta sitten eri automalleja käsittävän vuokraustoiminnan Scania Rent, joka on vahvassa kasvussa. Tämä on osoittautunut hyväksi malliksi kun asiakkaiden tarpeet ja tilanteet muuttuvat nopeasti. Näitä lähes uusia autoja voimme myös hyödyntää ja jopa myydä tilanteissa, joissa uuden toimitusaika menee kovin pitkäksi.
 
ATK: Scanian toiminta Suomessa rakentuu omien toimipisteiden varaa. Uusia investointeja on tehty eri puolille Suomea. Aika ajoin on kuullut keskusteluja pääkaupunkiseudun investoinnista. Missä mennään nyt?
 
HW: Kuten aiemmin totesin, Scanian toiminta perustuu vahvaan omaan 20 toimipisteen verkostoon. Meille on tärkeää pitää pisteemme hyvässä kunnossa. Siksi pyrimme investoimaan aina oikeaan aikaan tarvepohjaisesti.
 
Viime vuonna saatiin Tampereen kupeeseen Pirkkalaan uusi toimitalo ja paraillaan rakennamme uutta taloa Vaasaan. Kouvolassa suoritettiin vastikään massiivinen peruskorjaus.
 
Pääkaupunkiseudun tilanne on kaiken aikaa seurannassa. Toistaiseksi Konalan toimitalo täyttää tarpeemme kun vielä huomioidaan viime vuosien aikana tehdyn parannukset. Varmasti se tulee aikanaan vuoroon, mutta nyt koko maan priorisoinnissa ei sen vuoro ole vielä.
 
ATK: Linja-autokauppa on myös Scanian vahvaa aluetta. Lahdessa ollut valmistus lopetettiin runsas vuosi sitten. Kerrottiin, että suunnittelu jää Suomeen. Tiedän, että valmistus oli oma Suomen Scaniasta erillinen toiminto, mutta mitähän tämä tarkoittaa?
 
HW: Valmistuksesta Lahdessa vastasi SOE Bus Produktion. Tämä oli Scanian täysin omistama tuotantolaitos joka toimitti Suomeen busseja, mutta myös muihin Euroopan Scania-yksiköihin. Toiminta meidän kannaltamme oli vastaavaa, kun tilasimme myytävän tuotteen esimerkiksi Södertäljestä. En tunne yksityiskohtia, mutta olen ymmärtänyt, että Suomessa toimii pieni suunnitteluyksikkö.


Eri automalleja käsittävän vuokraustoiminta Scania Rent käynnistettiin pari vuotta sitten. Asiakkaiden tarpeita joustavasti palveleva malli on osoittautunut toimivaksi.

ATK: Kaupunkiliikenteessä erityisesti pääkaupunkiseudulla sähköistyvä bussiliikenne ottaa vahvaa osuutta. Miten Scania on tässä mukana?
 
HW: On totta, että kaupunkiliikenne sähköistyy todella voimakkaasti. Muutos on nopea. Scania on juuri tuonut markkinoille uuden modulaarisen linja-automalliston, johon on liitetty hyviä, kuorma-autoissa koettuja elementtejä.
 
Esimerkiksi kuljettajanajo-olosuhteisiin on kiinnitetty erittäin paljon huomiota. Siksi uskonkin, että tulemme olemaan jatkossakin kilpailukykyinen niin kaupunkibusseissa kuin turistiliikenteessä kaikissa polttoainemuodoissa.
 
ATK: Scania kuuluu VW:n omistamaan Traton-ryhmään, jossa mukana on myös MAN. Näkyykö tämä jotenkin myös Suomen toiminnassa?
 
HW: Kysymys on konserniomistuksesta. Scania on osa Traton konsernia, johon myös MAN kuluu. Suomessa tämä ei näy millään lailla. Maayhtiöissä eri merkit ovat täysin itsenäisiä ja toimivat erillään normaalissa markkinatalouden kilpailutilanteessa.
 
Kuitenkin on täysin ymmärrettävää, että kallista tuotekehittelyä tehdään osin yhdessä, mutta pitäen merkit erillään omana brändinä. Näin uskon olevan myös tulevaisuudessa.

Teksti, kuvat | Matti Aarnio

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

MAASTOLEIJONAT
Hieman hintelämmillä kamppeilla pärjää pikitieverkolla, mutta maastoon siirryttäessä kasvavat kalustovaatimukset ihan eri mittoihin.

VALOA PIMEYTEEN
Syksyn märkä, musta asfaltti ja pitkä talvi ovat kohta käsillä. Nyt on oikea hetki tarkistaa omien valojen teho, kunto ja oikea suuntaus.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Sen minkä isopappa perusti ja pappa jatkoi sinnikkäästi taistellen ja raataen verottajaa ja oman maansa viranomaisten tyhmyyttä vastaan...  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 23.09.2021 21:41 ]