Auto, tekniikka ja kuljetus

Mallia Pohjois-Amerikastako

Sähköposti Tulosta PDF

Nikola Tre on sarjatuotannossa oleva rekanvetäjä, jonka alustaosaaminen on Ivecon käsialaa.

Pohjoisamerikkalainen raskaan kuljetuksen mielikuva on selvä, maantietä yli sataa paahtava puoliperävaunuyhdistelmä etenee yläputket savuten kohti auringonlaskua. Maanteitse tapahtuvista pitkän matkan kuljetuksista viedään yli kaksi kolmasosaa pitkin valtateitä.
 

Daimler hurjana Pohjois-Amerikassa

Sähköposti Tulosta PDF

Freightliner Century Class S/T  tehtaan tuulitunnelissaFreightliner Century Class S/T tehtaan tuulitunnelissaDaimler Trucks North America (DTNA) nosti viime vuonna markkinaosuutensa Pohjois-Amerikassa 32 %:iin, liki kolmannekseen mantereen valtavista markkinoista. 
Vuonna 2011 se myi 118 300 ajokkia. Keskimäärin valmistuu joka päivä 423 kuorma-autoa.
   Mercedes-Benz osti  vuonna 1942 perustetun Freightliner´in vuonna 1981. Vuonna 1992 liitettiin vuodesta 1916 toiminut  Thomas Built Buses linja-autotehdas Freightlineriin. Vuonna 2000 se hankki Western Star kuorma-autovalmistajan omistukseensa DTNA:n katon alle.

 

Euro6:sta takaisin Euro5:een

Sähköposti Tulosta PDF
Samalla kun EU yllyttää kuorma-autonvalmistajia kehittämään uusia Euro6-moottoreita, suuret markkina-alueet maailmalla jatkavat Euro5-moottoreilla. Oliver Hey, MAN Euro6 markkinointijohtaja, on paljastanut MANn valmistaneen rakennus-sarjan, jolla Euro6:sta tehdään Euro5-moottori.

Heti perään myös Scania-johtaja Christian Teichman ja Daimler-johtaja Hubertus Goldkohle vahvistivat, että myös Scania ja Mercedes-Benz ovat kehittäneet vastaavanlaisen rakennussarjan, jolla Euro6-moottori voidaan palauttaa Euro5-normit täyttäväksi moottoriksi.

Rakennussarja avaa mahdollisuuden tehdä myös käytetyistä Euro6-ajokeista Euro5-autoja. Se avaa vientiovia ympäri maailmaa.
 

Kaupungin työrukkanen

Sähköposti Tulosta PDF

Renault Trucks D 16 T 4x2 E-Tech vahvisti käytännössä aiempia kokemuksiamme täyssähkökuorma-autoista. Suorituskyky kaupunkinopeuksissa on mainio, matkanteko värinätöntä ja melutaso ohjaamossa miellyttävän matala. Kaikki ominaisuuksia, jotka alentavat kuljettajan työpäivän aikaista kuormitusta.

Kuljetuskalustolle ja – ratkaisuille asetettavat vaatimukset päivittyvät nyt vilkkaaseen tahtiin. Huomattavan lyhyellä aikavälillä olemme siirtymässä pois fossiilisesta dieselistä ja etsimässä kestävää reittiä hiilidioksidipäästöttömään aikaan ja kuljetuksiin.
 

Yrittäjät eivät ymmärrä parastaan

Sähköposti Tulosta PDF

- Vinjettiä koskeva lakiesitys annettiin edellisen eduskunnan käsiteltäväksi. Se raukesi eduskuntakauden päättyessä. Nyt sitä ei ole nostettu uudestaan esille...

Markus Teräväinen, miksi E85 ei maksa meillä 70 senttiä/l kuten Ranskassa?
 
Ja miksi meillä ei ole tiemaksuja, vinjettiä, raskaalle liikenteelle kuten kaikissa muissa EU-maissa?
 
Ja miksi meillä ei ole ammattidieseliä kuten muissa EU-maissa?

Ja kuka se oli, joka määräsi, että liikenneverotuksen uudistamisessa päätavoitteena pitää olla, että autoilla ajo vähenee, että päästöt vähenevät ja että verotuotto silti säilyy?
 


Sivu 81 / 168

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 11.09.2025 09:15 ]
feed-image Feed Entries