Mika Anttonen: Power2X ratkaisee

Sähköposti Tulosta PDF

- Uusiutuvalla sähköenergialla valmistettu vety hallitsee tulevaisuuden energiamuutosta, Mika Anttonen painottaa.

ST1-konsernin päämaja on kauppakeskus Triplan tornitalon ylimmässä kerroksessa. Vastaan astelee farkkuhousuihin pukeutunut urheilijanuorukaisen näköinen hoikka kaveri, "kahden miljardin euron" Mika Anttonen. Seuraan perässä yhteen yläkerran monista neukkareista.
 
Kaukana ovat pukuihin puetut jäykkäniskaiset miljoonajohtajat Shellin ja Esson entisissä suureellisissa päämajoissa. Tämä on tätä päivää, tehokasta, tarkoituksenmukaista, taloudellista toimintaa.
 
Sitä on kaikki, mitä Mika Anttonen kertoo ja tekee.
 
Mistä etanoli tuli Suomeen autoille sopivana polttoaineena?
 
Se tuli St1:n kylmäasemissa tunnetuksi 2010-luvulla. Siihen suhtauduttiin epäluuloisesti etenkin raskaan liikenteen piirissä. Ja St1:een, tuntemattomaan kylmäasemien tarjoajaan isojen öljy-yhtiöiden varjossa.
 
St1 eteni hiljaista latua.
- Bensatreidarina näin, että etanoli oli ykköskomponentti Etelä-Amerikassa ja USA:ssa, kun diesel hallitsi Euroopassa. Suomessa etanoli tunnettiin teollisuudessa ja maataloudessa. Uskoin että Fuel Flexin myötä etanolin edut fossiilittomana polttoaineena tunnustettaisiin myös autoliikenteessä, Mika Anttonen sanoo.
 
Kuorma/linja-autojen RED95 etanolipolttoaineessa on 95% etanolia ja 5% täydennyskemikaaleja, ei yhtään fossiilista polttoainetta. Henkilöautojen RE85:ssä on etanolia 83% ja bensiiniä 17%.


Etanoli on fossiilivapaa polttoaine, Anttonen summaa.

Atk: Muunsimme Arctic Testiemme Ouluun sijoitetun yhteysautomme, Lada Samaran etanoliautoksi 2017. Yllätyimme Fuel Flexin hienosta toiminnasta, iloitsimme vähäpäästöisestä menosta, mutta petyimme etanolin pienestä kustannussäästöstä. Etanolia kului 15% enemmän 100 km:llä kuin 96E10 bensalla.
 
MA: Suomessa valtiovallan suhtautuminen fossiilittomaan etanoliin on aivan toinen kuin Ruotsissa. Ruotsissa etanolinlasketaan korvaavan fossiilista litra litrasta. Suomessa sen sijaan käytetään laskentaperusteena energiasisältöä, jolloin etanolia joutuu lisäämään 1,6 litraa korvaamaan litran fossiilista. Näin ollen Suomessa etanolin käyttö on paljon kalliimpaakuin Ruotsissa.
 
Ruotsissa valtio tukee aktiivisestietanolin käyttöä ympäristösyistä autoissa ja jopa velvoittaa myymään RE85 ja RED95 huoltoasemilla.


- Meillä kaasun käyttöön houkutellaan verottomuudella. Samalla etanolia verotetaan raskaasti.

Atk: On Suomessakin ”vihreillä” ykkösvaatimuksena fossiilisten polttoaineiden käytön lopettaminen. Valtioneuvostoon tuoreeltaan päättänyt fossiilivapaista kuljetuksista ja ohjelmasta liikennepäästöjen puolittamisesta 2030 mennessä.
 
MA: Jo pieni muutos, etanoliosuuden lisääminen 95E10 bensiiniin 95E20:ksi ei haittaisi automoottorien käyntiä, mutta vähentäisi tuntuvasti bensiinikäyttöisten autojenhaitallisia CO2-päästöjä.
 
Suomessa valtionyhtiö Neste on panostanut biodieseliin. Sen myötä laki polttoaineiden sekoitevelvoitteesta ja verotuksesta tukee valtiovallan valinnalla vahvasti Nesteen dieselmarkkinointia kilpailussa esimerkiksi vaihtoehtoista RED95 etanolipolttoaineen kanssa.


- Aurinko odottaa hyödyntäjiä.
 
Atk: Biodiesel tyrkkää tiettävästi ilmoille W2W laskennalla (Well2Wheel) 824 g CO2/l siinä missä RE85 tyrkkää 692 g CO2/l ja RED95 tuottaa 265–1 000 g CO2/l.
 
MA: CO2-laskennassa on yleisesti sovittu, että uusiutuvat polttonesteet ovat käytön osalta nolla- päästöisiä, koska ilmakehään ei vapaudu maasta uutta CO2:ta.
 
Olemme tapelleet VM:n ja TEM:n kanssa siitä, että vaikka biokaasu ja etanoli tulevat ulos samassa prosessissa, kaasun käyttöön polttoaineena autoissa houkutellaan verottomuudella samalla kun etanolia verotetaan raskaasti. Tämä on selvästi laiton tila, jonka EU valituksen perusteella tuomitsisi.


- Pitäisi määrätä hiilipörssi.
 
Atk: Entä miksi ette valita?
 
MA: Vastakkain asettelu tuntuu tässä turhalta. Globaalisessa kokonaisuudessa polttoaineet ovat vain promille siitä, mitä maailmalla tarvitaan. Esimerkiksi Nesteen 6 miljoonaa tonnia HVO:ta, ja potentiaali 20 miljoonaa tonnia, on öljyn korvaajana minimaalista siihen nähden, mitä globaalisti CO2-päästöjen vähenemiseen ja ilmastonmuutoksen hallintaan tarvitaan!
 
Ratkaisuksi Power2X!
MA: Ilmastonmuutosta ei hallita paikallisesti! Tuloksia saavutetaan vain, jos ilmaston suojelua tehdään suunnitelmallisesti yli rajojen.
 
Aurinko on luonnossa halvin energialähde. Tuuli on toiseksi paras. Tuulesta saatavalla sähköllä voidaan erottaa vety vedestä, yhdistää se CO2:een, edelleen hiilivedyksi ja hapeksi, ja CH4:stä voidaan tehdä maakaasua, metaania ja sitä kautta bensiiniä, dieseliä, etanolia.
 
Akut eivät ole tulevaisuuden ratkaisuja. Niitä ei ole tarpeeksi autoille.
 
Energian kannalta vety on tulevaisuutta. Ensin on tehtävä sähköä, jotta voidaan tehdä vetyä, jolla saadaan tehtyä riittävästi sähköä ei vain sähkömoottoreihin vaan ihmiskunnan kaikkiin energiatarpeisiin. On aloitettava tuulesta ja auringosta.
 
Maapallon 8 miljardista ihmisestä 5 miljardia elää alle köyhyysrajan ilman varaa ostaa sähköä. Joka 15 vuodessa tulee miljardi ihmistä lisää. Elintason ja talouden nousupaine on mieletön.
 
Hiilivoima, pahin CO2 päästölähde, lisääntyy IEA:n vuonna 2021uusimman raportin mukaan 60 % enemmän kuin uusiutuvat energiat yhteensä! Kehittyvien maiden energia rakentuu hiilivoiman varaan. Hiilelle pitäisi määrätä maailmanlaajuinen hinta, hiilipörssi.
 
Tärkeintä olisi nyt viedä kehittyviin maihin puhdasta vetyteknologiaa! Sitä saadaan tuulen ja auringon avulla.
 
Sanoo vaatimaton, miljardeja pyörittävä suomalainen energialan huippuasiantuntija Mika Anttonen. Hän on huolissaan ilmastonmuutoksesta ja näkee paikallisen kinastelun yli maailmanlaajuisen puhtaan energiantarpeen. Puhdas energia on Power2X. Mika Anttonen ei ole sanonut viimeistä sanaansa.

MIKÄ ON POWER2X?
(P2X) teknologia tuottaa synteettistä polttoainetta talteen otetusta hiilidioksidista (CO2) ja vedystä (H2) hyödyntäen uusiutuvaa sähköä.



- Ruotsissa valtio tukee ympäritösysyistä ponnekkaasti etanolin käyttöä autoissa ja velvoittaa myymään sitä huoltoasemilla.

MIKA ANTTONEN: SUURI TUNTEMATON
Kalle Päätalossa ja Mika Anttosessa on paljon samaa.
 
Kalle Päätalo, Suomen luetuin kirjailija, meni kansakoulusta 13-vuotiaana pöllimetsään, kävi kahdet sodat, haavoittui, kirjoitti 39-vuotiaana esikoisteoksensa, ehti luoda 45 kirjallista teosta, palkittiin kolmasti ja nimitettiin kunniatohtoriksi, vältti julkisuutta ja on yhä tuntematon suurelle osalle suomalaisia.
 
Mika Anttonen, 54 v., on rahamaailman ”Päätalo”. Hän syntyi Helsingissä, meni Nesteelle raakaöljykauppiaaksi vielä opiskellessaan energiatekniikan DI:ksi, eteni johtajaksi öljytradingtoiminnassa, joka toi lähes puolet Nesteen liikevaihdosta, lähti siitä 1996 yksityisyrittäjäksi kansainväliseen öljykauppaan, osti vuonna 2000 kolme vuotta aiemmin Suomeen tulleen englantilaisomisteisen pienen Station 1 huoltoasemaketjun, vaihtoi nimeksi St1, osti 140 Esson huoltoasemaa, avasi ensimmäisen etanolitehtaan 2007, osti 2009 Statoil-Hydrolta 48 kylmäasemaa Norjassa, osti 2010 Shellin Göteborgin jalostamon ja 565 Shell-huoltamoa Suomessa ja Ruotsissa, osti 2015 Shellin Norjan toiminnot poislukien raakaöljyn tuotanto. Pinnallisesti lueteltuna.
 
Tänään Mika Anttosella on 1 300:n St1 ja Shell huoltoasemaa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa, viisi etanolitehdasta Suomessa, rakenteilla mäntyöljy-bioenergiajalostamo Göteborgissa, biokaasuyhtiö E.ON Biofor Ab:n Ruotsissa ja 33% Biogas Energi Aksdalista Norjassa, nopeakasvuinen maniokki-koeviljelmä Thaimaassa tavoitteena 20 bioetanolitehtaan perustaminen, 4 ha:n metsittämisen tutkimushanke Marokon Saharassa, tuulivoimapuistohankkeita Norjassa, maailman syvin geotermistä päästötöntä lämpöenergiaa kehittävä ”porakaivo” Espoon Otaniemessä, etanolin tuotantolaitos Göteborgissa – pinnallisesti lueteltuna.
 
Anttonen on Suomen nuoriso- ja kilpaurheilun suurin taloudellinen tukija ja merkittävä lahjoittaja vähävaraisille nuorille harrastajille. Hänosti mm. Vierumäen urheiluopiston konkurssista pelastaen sen Suomen kilpaurheilulle ja huippuvalmennukselle.
 
Mika Anttosen toiminnassa miljardit eurot liikkuvat vilkkaammin kuin keskivertosuomalaisella 1000 euroa. Hänen omistuksensa arvoksi St1 konsernissa arvioidaan 1,5 miljardia euroa.
 
Mika Anttonen ei esiinny julkisuudessa eikä puhu rahasta. Kun hän puhuu, hän puhuu fossiilittoman, puhtaan energian huutavasta tarpeesta ja kehittämisestä maailmassa. Hän tuomitsee hiilivoiman käytön. Hän ajaa aurinko- ja tuulienergian kehittämistä puhtaan sähkön tuotantoon ja vety- ja bioenergian synnyttämiseksi. Näihin hän upottaa tienaamiaan miljoonia.

Teksti | Klaus Bremer, kuvat | Henri Pakarinen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

DAF:n UUSI MALLISUKUPOLVI
DAF on tuomassa markkinoille uutta mallisukupolvea, joka toimii jatkossa kuorma-autovalmistajien tasomittarina.

POWER TRUCK SHOW
Viime vuonna koronan takia peruttu Power Truck Show tekee elokuussa näyttävän paluun Härmän Power Parkissa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Julkisilla kulkuneuvoilla kulkeva, jalankulkija ja pyöräilijä, ei käsittele päivittäin yhtä paljon rahaa kuin autoilija keskimäärin...""  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 30.07.2021 19:30 ]