Auto, tekniikka ja kuljetus

Varaston turvallisuuden tekijät ja koulutus

Sähköposti Tulosta PDF
Työturvallisuus on jokaisen vastuuntuntoisen yrityksen ja laitoksen arvolistan kärjessä, yhdessä työntekijöiden arvostuksen ja tuottoisan toiminnan kanssa. Nämä tavoitteet eivät ole keskenään ristiriidassa – siitä oivana esimerkkinä on trukkien kehitys, jossa tiennäyttäjänä toimii maailman suurin trukkienvalmistaja.

“Trukkien käyttöturvallisuuteen vaikuttavat mm. trukkien ja kuljettajien ominaisuudet sekä työympäristö ja olosuhteet”, kiteyttää Toyota Material Handling Finland Oy:n jälkimarkkinoinnin tuotepäällikkö Tero Wallenius, jonka vastuulle kuuluvat myös trukinkuljettajien koulutusohjelmat.

Elektroniikan kehitys on nostanut trukkien turvallisuuden uudelle tasolle.
Kun aiemmin trukit olivat hyvinkin samankaltaisia työkoneita, joissa eroja nähtiin lähinnä laadussa ja suorituskyvyssä, nyt erottavat tekijät löytyvät innovatiivisesta tekniikasta, ergonomiasta ja palveluista.

Kuormankäsittely hallitaan sormenpäillä. Näytöltä näkee nopeusvalinnat, pyörien ja vaihteen asennot, maston kallistuskulman, akunvarauksen ja paljon muuta.Kuormankäsittely hallitaan sormenpäillä. Näytöltä näkee nopeusvalinnat, pyörien ja vaihteen asennot, maston kallistuskulman, akunvarauksen ja paljon muuta.

“Harva asiakas ostaa nykyään vain trukin”, Wallenius korostaa. “He ostavat luotettavia ja tehokkaita ratkaisuja omiin logistisiin prosesseihinsa.” Varsinainen tuote onkin palvelukonsepti, jossa toki tärkeänä osatekijänä on laadukas trukkikalusto, mutta johon kuuluvat myös mm. vuokraus-, varaosa-, huolto-, hallinta- ja koulutuspalvelut sekä varastosuunnittelu.

“Nämä kaikki ovat myös selkeitä turvallisuustekijöitä. Onnistunut kokonaisuus on aina enemmän kuin osiensa summa. Toisaalta ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki, joten myös osatekijät kannattaa valita huolella.”

Toyota Material Handling Oy järjestää vuosittain yli 100 käyttö- ja turvallisuuskoulutusta yrityksille ympäri Suomea. Kuvassa kouluttaja Tero Wallenius kouluttamassa sähkötrukin turvalaitteiden ominaisuuksia.Toyota Material Handling Oy järjestää vuosittain yli 100 käyttö- ja turvallisuuskoulutusta yrityksille ympäri Suomea. Kuvassa kouluttaja Tero Wallenius kouluttamassa sähkötrukin turvalaitteiden ominaisuuksia.

Koulutus tärkeä turvallisuustekijä

Suomessa sattuu vuosittain noin tuhat trukkitapaturmaa, joista 10-15 % on sellaisia, jotka aiheuttavat yli kuuden viikon poissaolon työstä.
 

Ruotsi lyttää EU:n uuden rautatiepaketin

Sähköposti Tulosta PDF
EU:n uusi, 4. rautatiepaketti ajaa henkilökuljetuksia rautateille kuin käärmettä pyssyyn.

EU-komissio ehdottaa, että rautatieyhtiöille on varattava rautatieinfraa henkiloökuljetuksia varten kaikissa EU-maissa.

Samalla komissio edellyttää, että EU-maiden viranomisille määrätään pakko avata kilpailu rautatiesopimuksille, mikä poistaisi viranomaisilta mahdollisuuden antaa liikennöimnisoikeus määrätylle yrittäjälle silloin kun valtion oma rautatieyhtiö ei harjoita liikennöintia rataosuudella.

Ruotsin eduskunnan liikennevaliokunta tyrmää ankarasti EU:n 4. rautatiepaketin jokaisen kohdan.
 

Tavaratila tarpeiden mukaan

Sähköposti Tulosta PDF
 Modul-System tekee monenlaisia varusteluita pakettiautoihin. Saatavilla on hyllyjä, työkalutelineitä ja lattiarakenteita. Koeajoimme uutta Toyota Proacea jossa oli Modul-Systemin hyvin työmiehelle soveltuva hyllyvarustelu.
 

Atk 8/15: Länsisatama rassaa kumipyöräkuljetuksia

Sähköposti Tulosta PDF
Helsingin Länsisataman rajusti kasvanut lauttaliikenne ei ole siirtänyt kuorma-autokuljetuksia Vuosaaren satamaan, mikä oli Vuosaaren sataman rakentamisen lähtökohta. Nyt kaupunki vaikeuttaa kuorma-autokuljetuksia Länsisatamassa ja kasvaneet liikenneruuhkat tukehduttavat Helslingin sydäntä. Miten siinä oikein kävikään: lue vklla 39
 

Viimeinen klassinen Tatra T 815 lähti tehtaalta

Sähköposti Tulosta PDF

Yli 40 vuoden jälkeen Tatra 815:n tuotanto päättyy. Tätä mallia on valmistettu yli 50 000 kappaletta.

Tatra T 815 -sarjan viimeinen kuorma-auto valmistui 25. helmikuuta 2025 Kopřivnicessa. Tämä merkitsee 42 vuotta kestäneen aikakauden päättymistä Tšekin kuorma-autoteollisuudessa.
 


Sivu 8 / 167

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 10.07.2025 12:50 ]
feed-image Feed Entries