Auto, tekniikka ja kuljetus

Koivukoskelta kustannustehokas valmishallimallisto

Sähköposti Tulosta PDF
Jyväskylän Byggmax on rakennettu Koivukosken toimitilakonseptin mukaanJyväskylän Byggmax on rakennettu Koivukosken toimitilakonseptin mukaan

Koivukoski tuo markkinoille uudenlaisen toimitilamalliston, joka kattaa myymälät, tuotantotilat sekä varasto- ja logistiikkatilat.

Mallisto sisältää toimitiloja kooltaan 600–4000 m2. 

Kyse on rakennusalalla täysin uudesta toimintamallista, jonka seurauksena ostaja tietää kustannukset ja rakennusajan täsmällisesti.
 

Markkinaoikeus keskeytti lippu- ja maksujärjestelmäpalvelun hankinnan

Sähköposti Tulosta PDF
Joukkoliikenteessä on edessä merkittävin muutos vuosikymmeniin.

Kaupunkiseuduille ollaan luomassa yhtenäistä lippu- ja maksujärjestelmää osana linja-autoliikenteen uusia järjestämistapoja.

Lippu- ja maksujärjestelmä-hankkeessa on parhaillaan käynnissä julkisen hankinnan periaatteiden mukaisesti toteutettava järjestelmäpalveluhankinta, jonka markkinaoikeus on 4.4.2013 ja 18.4.2013 päätöksillään väliaikaisesti keskeyttänyt.

Syynä oli Matkahuolto Oy:n markkinaoikeudelle tekemä valitus, joka koski päätöstä joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmän hankintaneuvotteluihin valituista toimittajista.

Markkinaoikeus on antamillaan välipäätöksillä kieltänyt Liikennevirastoa jatkamasta hankintamenettelyä, kunnes Matkahuollon valitus on käsitelty. Tämä on valitustapauksissa markkinaoikeuden normaali käytäntö.

Lippu- ja maksujärjestelmäpalvelun toteuttaminen jatkuu, kun markkinaoikeus on käsitellyt Matkahuolto Oy:n valituksen.

Keskeytymisen myötä on mahdollista, ettei järjestelmä ehdi kuitenkaan valmistua alkuperäisen suunnitelman mukaan 1.7.2014 mennessä, jolloin kilpailutettu liikenne aloittaa liikennöinin.
 

Etuvedon edut

Sähköposti Tulosta PDF

 Mercedes-Benz esittelin etuvedon ensimmäistä kertaa Sprinter-pakettiautoonsa. Tutkailimme mitä etuja sillä saavutetaan.

Etuvedosta on hyötyä parantuneena kuromauskorkeutena, joka nyt on 80 mm matalampi. Muita etuja ovat edullisempi hankintahinta, noin 50 kg kantavuus etu ja parempi vetopito tyhjällä autolla. Etuveto hieman huonontaa kääntösädettä takavetoisesta, jossa eturenkaat pääsivät kääntymään enemmän.

Uusi Sprinter on kelpo työkalu, ja Mercedeksen tyyliin senkin saa varusteltua erittäin perusteellisesti. Koeajamamme mallin varustelista olikin lähes täyteen ruksittu. Saahan ammattiajossakin olla ripaus luksusta. Lisäksi ammattikuljettaja istuu tien päällä sen verran paljon, että harva kieltäytyy pienestä mukavuudesta. Uuden Sprinterin sähköiset avustimet tuovat mukavuuden lisäksi myös turvallisuutta. Lue 01.02. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerosta, mitä muuta uutta tekniikkaa Sprinteriin on mahdutettu.

 

Renault C&K teki kovaa jälkeä

Sähköposti Tulosta PDF
  Renault Trucks jatkaa menestyksellisen T-malliston jälkeen C- ja K-mallisarjan kuorma-autoilla maa- ja rakennusainekuljetuksiin. C-mallisto on tarkoitettu kuljetuksiin rakennustyömaille ja työmailla. K-mallisto on astetta järeämpi ja tarkoitettu vaativille työmaille ja kaivoksiin. Ohjaamot ovat lähtöisin T-mallista sovelletuin muutoksin. Tarjolla on päivä-, lepo- ja makuuohjaamoa. 11 ja 13 litran dieselit tarjoavat 380 - 520 hv:aa. Vetotapoja löytyy 11 erilaista. Vaihteistoja on manuaalia ja automatisoitua manuaalia.

Renault C&K malliatot esiteltiin lokakuun alussa Vuoden Kuorma-auton 2016 valitsevan tuomariston jäsenille Ranskan armeijan harjoitusalueella Lyonin lähellä. Huippuvaativa maasto teki selväksi, että Renault on C&K mallistollaan tuomut markkinoille T-mallistonsa veroisen menestystuotteen myös raskaimpiin maa-aineskuljetuksiin.

Ajolinja -lehti ja Auto, tekniikka ja kuljetus pääsivät maistelemaan C&K Renaulteja ensiesittelyssä. Ensi viikolla uudessa Ajolinjassa on maistiaisten alkutahdit. Seuraavassa Auto, tekniikka ja kuljetus 9/2015:ssä on kovan luokan tulokkaista enemmänkin.
 

FMV tilaa kuorma-autoja Ruotsin puolustusvoimille

Sähköposti Tulosta PDF

Ruotsin armeijan komentaja Jonny Lindfors (oik.) vastaanottaa kuorma-autoja Jonas Silfver Wikstrandilta, FMV:n raskaiden pyöräajoneuvojen osaston johtaja.
- 775 modernin kuorma-auton lisäys kasvattaa merkittävästi asevoimiemme kalustokapasiteettia, toteaa Jonas Silfver Wikstrand, FMV:n raskaiden pyöräajoneuvojen osastopäällikkö.

Scania ja Volvo ovat vuosien varrella toimittaneet Ruotsin asevoimille satoja kuorma-autoja. Nyt ne ottavat seuraavan askeleen suurella 775 kuorma-auton tilauksella, johon sisältyy optio 575 lisäajoneuvon lisätilauksesta.
 


Sivu 6 / 167

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 10.07.2025 10:56 ]
feed-image Feed Entries