Auto, tekniikka ja kuljetus

Sähköllä tonniluokkaan

Sähköposti Tulosta PDF

Maxus EH300 näyttävä kokonaisuus 7.5 tonniluokkaan.

Lähijakelu on sähköistynyt vauhdilla. Pakettiautoja on jo lähes kaikilla valmistajilla tarjolla pienimmistä aina 3.5 tn kokoluokkaan. Myös isompia aina 16 tonnin kokoon on ohjelmassa jo lähes kaikilla suurilla kuorma-autovalmistajilla. 7.5 tonnin luokka on jäänyt hieman pienemmälle huomiolle. Nyt Maxus tuo tähän kokoluokkaan mielenkiintoisen mahdollisuuden. Pääsimme ensimmäisenä Suomessa koeajamaan täyssähköisen Maxus EH300 mallin, joka oli varustettu NEK kevytkorilla.
 

Hyundailta raskas veturi

Sähköposti Tulosta PDF
Ihan komean näköinen peli, muodossa on selkeästi Scanian piirteitä!Ihan komean näköinen peli, muodossa on selkeästi Scanian piirteitä!

Korealainen Hyundai on esitellyt uuden raskaan rekanvetäjän nimeltä Xcient.

Sen koneena on kymmenlitrainen kuutonen jonka teho on alkuvaiheessa joko 420 tai 520 hevosvoimaa. Vaihteisto on kotoisin ZF:ltä.

Hyundailla on suunnitelmissaan tuoda auto myös Eurooppaan eli Euro6 on tulossa.

Vienti alkaa kuitenkin ensin Peruun ja Venäjälle.

Hyundai lupaa valmistaa vuonna 2017 jolloin tuotanto on vauhdissa kaikkiaan 60 000 Xcientiä vuodessa!
Suomeen auto ei ainakaan ihan lähitulevaisuudessa ole rantautumassa.
 

Mersun Euro6 Lapissa

Sähköposti Tulosta PDF
Mercedes-Benz on testannut Lapissa uusia, huhtikuun lopussa julkisuuteen tulevia Euro6 moottorilla varustettuja malleja.

Testattavana olivat muun muassa Unimog, Zetros ja Econic.

Euro6 koneiden lisäksi autoissa oli paljon muita uudistuksia – Unimogin kohdalla puhutaan jopa uudesta mallista.

Suomessa tehtyjen talvitestien vastapainoksi autoilla on tehty kuumien olosuhteiden testejä viime kesänä Espanjassa.

Katso kuvat
 

Kuljetuksia joka puolelle maailmaa

Sähköposti Tulosta PDF

- Kotisatamalla ja päästökaupalla ei ole yhteyttä. Usea Finnlinesin laiva oli rekisteröity Maarianhaminaan jo ennen päästökauppapäätöstä, Pippingsköld summaa.

Suomi on erityisen riippuvainen yhteyksistä Eurooppaan ja edelleen ympäri maailmaa. Ukrainan sota on tuonut tähän uuden piirteen, kun kaikki liikenneyhteydet Venäjän kautta ovat poikki. Näin merikuljetusten rooli on kasvanut merkittävästi. Suomen viennistä meritse kulkee 90 % ja tuonnistakin 80 %.
 

Tinkimättömin tavoittein

Sähköposti Tulosta PDF

eActros 600:n maailmanensi-ilta toteutettiin Break Autohof Hamburg Nordheidessa A7-tien varrella Egestorfissa. Oman arvionsa mukaan Break Autohof edustaa valtateiden palvelujen tulevaisuutta. Huippumoderni kuorma-autojen freeflow-pysäköintijärjestelmä ennakkovarausmahdollisuudella. Monienergia- asema, 3 tähden hotelli sekä kansainvälisiä ja paikallisia ravintoloita ruokailu- jaostomahdollisuuksin. Kaikki palvelut (mukaan lukien Click & Collect, Order@Table) ovat pilvipohjaisia. Oma aurinkosähköjärjestelmä täyden omavaraisuuden takaamiseksi ja keskipitkällä aikavälillä myös oma vedyntuotanto. Ensimmäinen palvelualue, Break Autohof Hamburg Nordheide, on nyt avoinna yleisölle. Pian Break Autohofin toimipisteitä on kaikilla Saksan moottoritieverkoston tärkeimmillä liikenneakseleilla.

Uusi eActros 600 edustaa Mercedes-Benz Trucksin kohdalla merkittävää muutosta ja askelta kohti maanteiden tavaraliikenteen CO2-neutraaliutta.
 


Sivu 51 / 167

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 14.07.2025 08:55 ]
feed-image Feed Entries