Auto, tekniikka ja kuljetus

Koeajossa Iveco Daily Hi-Matic

Sähköposti Tulosta PDF
Iveco toi ensimmäisenä 8-vaihteisen automaattivaihteiston kevyelle hyötyajonevopuolelleIveco toi ensimmäisenä 8-vaihteisen automaattivaihteiston kevyelle hyötyajonevopuolelle

Ivecon uusi hydraulisella momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto korvaa entisen 6-vaihteisen robottivaihteiston Daily-mallistossa. Se on tarjolla lähes kaikkiin kori-, alusta ja moottorivaihtoehtoihin, kaikissa kokonaispainolukissa, pois lukien 4x4-, sähkö- ja maakaasu –mallit.

Otimme koeajon puitteissa selvää automaattivaihteiston ominaisuuksista. Koeajoraportti on luettavissa 3.6. ilmestyvän Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden(5/2015) sivuilta
 

Kunnallinen kameravalvonta ei yksin riitä!

Sähköposti Tulosta PDF
Kunnallinen kameravalvonta voi toteutua jo ensi vuonna ympäri Suomea. Eduskunta hyväksyi kesäkuussa liikennepoliittisen selonteon. Siinä kunnille annetaan mahdollisuus toteuttaa oma kameravalvonta.

Ylinopeudesta, punaisia päin ajamisesta, bussikaistalla ajosta, suojatierikkeistä ymv. rapsahtaisi rikesakko nykyistä herkemmin. Epäselvää on vielä, saisivatko kunnat vai valtio kertyneet sakkomaksut. Helsinki, Tampere, Turku ja Oulu ovat ensimmäisinä ilmoittaneet halukkuutensa toteuttaa omaa kameravalvontaa.
 

Älykäs tulevaisuus

Sähköposti Tulosta PDF

Hans Schep, Ford Pro Euroopan toimitusjohtaja, esitteli yrityksen uutta digitaalista teknologiaaVuoden Kansainvälinen Pakettiauto -palkinnon raadille Frankfurtissa toukokuun lopulla.

Ford Pro kutsui Vuoden Pakettiauto -tuomariston jäsenet toukokuun lopulla Frankfurtiin esitelläkseen pk-yrityksille suunnattua digitaalista sovellustaan.Koeajettavana oli myös seitsemän erilaista versiota Vuoden Pakettiautosta 2024, Ford Transitista.
 

Scanian 450 heppaiset koeajossa

Sähköposti Tulosta PDF
Tenojoen varrella, Suomen pohjoisimmassa kolkassa sijaitseva Nuorgamin lomakeskus toimi koeajon puolivälietappina. Tenojoen varrella, Suomen pohjoisimmassa kolkassa sijaitseva Nuorgamin lomakeskus toimi koeajon puolivälietappina.

Atk osallistui Scania Suomen järjestämälle, Suomen pituussuunnassa halkaisevalle Scania Nuorgam Express -turneelle. Reitillä selvitettiin kuinka hyvin 450 heppaisen myllyn tehot riittävät kaukoliikenneautoon. Lenkki ajettiin kolmen (40-, 50- ja 60-tonnin) yhdistelmän voimin. Reitille sattui Kaunispään kuuluisa magneettimäki, jossa otetaan koneista viimeisetkin mehut irti. 
Lisää aiheesta seuraavassa 3.6. ilmestyvässä lehdessä.
 

Atk:n aloite etenee: Virhepistejärjestelmä-seminaari Power Truckissa

Sähköposti Tulosta PDF
Tänä vuonna Power Truck Show valitsi seminaariaiheeksi "Liikennerikkomusten pisteytysjärjestelmä – odotuksia, toiveita ja realiteetteja". Alustajiksi seminaariin ovat lupautuneet Autoliitto (yksityisautoilu), Suomen Kuljetus- ja Logistiikka SKAL (ammattiliikenne), Liikkuva Poliisi (järjestelmä maailmalla), KMT-kuljetus Oy (seuraukset ajo-oikeuden menettämisestä) ja Liikenneturva (kansainväliset kokemukset pisteytysjärjestelmästä).

Tilaisuus järjestetään Power Truck Show’n yhteydessä perjantaina 10.8. kello 11.30 Powerparkin Palace-hallin Magnum-elokuvateatterissa ja tilaisuus päättyy noin kello 13.00. Lisätiedot seminaarista: Jussi Mikkola, jussi.mikkola@netikka.fi , 0400 325 580.

Virhepistejärjestelmää on ajettu Suomeen eri tahojen toimesta (myös eduskunnan vaatimuksesta !) jo yli 25 vuotta tuloksetta. LVM ja Liikenneturva ovat järjestäin tyrmänneet esitykset.

Auto, tekniikka ja kuljetus aloitti taistelun liikennerikkeiden virhepistejärjestelmän luomiseksi Suomeen artikkelillaan "Trafi on läpeensä mätä" (Atk 8/2011, s. 28-29). 
 


Sivu 35 / 167

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 13.07.2025 09:12 ]
feed-image Feed Entries