Tiemäärärahoja ei tule unohtaa puolessa matkassa

Sähköposti Tulosta PDF
Koneyrittäjät muistuttavat hallitusta tienpidon määrärahatarpeista hallituskauden puolivälitarkastelun
lähestyessä.

Tiestömme rapautuu nykyisellä rahoitustasolla huimaa vauhtia,
mikä on kestämätöntä paitsi kaikkien tienkäyttäjien, myös kansantalouden kannalta.

Hallitus kokoontuu maaliskuun alussa hallituskauden puolessavälissä arvioimaan kautensa
saavutuksia ja suuntaa.
Asialistalla pitäisi olla, ja tulee olemaan, paljon rakenteellisia muutoksia.

Rakenteelliset muutokset ja uudistukset on käytännössä pakko aloittaa kuluvan vuoden aikana,
sillä muutoin vaalien läheisyys halvaannuttaa poliittiset päätöksentekijät kokonaan.
Tiemäärärahat ovat Koneyrittäjien mielestä erityisen tärkeitä tarkastellessa ja uudelleen jaettaessa
valtion rahoituksia. Tiemäärärahat eivät saa unohtua puolivälin tarkastelussa.
Niillä on suuri vaikutus elinkeinoelämän toimintaan: Mikäli tiet rapautuvat, matka katkeaa ja vientiin
perustuva kansantaloutemme saa peruuttamattomia iskuja.

- Suurimpia kysymyksiä ovat, löydetäänkö 100 – 150 miljoonan euron määrärahavajeelle
rahoitus sekä se, miten käy teiden kunnossapitoon tarkoitettujen rahojen, kysyy Koneyrittäjien
varapuheenjohtaja Markku Suominen.

Hallitus on korottamassa ajoneuvojen mittoja ja massoja, mutta se ei muuta fysiikan lakeja,
eikä rakennetun ympäristön asettamia rajoitteita.

- Uudistuksen hyödyt jäävät teoreettisiksi, ellei varmisteta, että sillat ja tiet kantavat mitoiltaan
ja massoiltaan kasvavien ajoneuvojen painon ja ajoneuvot voivat alittaa sillat
vuodenajasta riippumatta.

Pääväylät saattavat vielä suurelta osin kestää raskaammat ja suuremmat ajoneuvot, mutta
kuinka kestää muu tieverkosto.
Liikennevirasto ja tiealan ammattilaiset tietävät, että Suomen
nykyisen tieverkon kunnossapito ja ylläpito vaatisi noin 100 miljoonan euron tasonkorotuksen
pysyvästi ja yksityistieavustusten vakiinnuttamisen 30 miljoonan euron vuositasolle.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 25.04.2024 03:08 ]

Mainospalkki