Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2020

Uuteen nousuun

Koronavirus pysäytti maailman ennennäkemättömällä tavalla. Vaikka tauti jyllää vielä maailmalla, erityisesti Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, on tietyissä Euroopan maissa tilanne parantunut. Suomi kuuluu niihin maihin, joissa tautitilanne on saatu toistaiseksi kuriin ja talouden rattaita on laitettu liikkeelle.
 
Talouden normalisoituminen ottaa kuitenkin varmasti aikansa ja erilaisten rajoitusten kanssa joudutaan elämään vielä pitkään. Esimerkiksi naapurimaista Ruotsin ja Venäjän rajoilla on vielä rajoituksia.
 
Vaikka rajoja laitettiin Euroopassa kriisin aikana matkustajaliikenteeltä kiinni, tavarakuljetukset ovat päässeet kulkemaan kohtalaisen sujuvasti suljettujen rajojen yli, varsinkin alkukankeuksien jälkeen.
 
Kuljetusalaan yleinen talouden hidastuminen vaikuttaa, vaikka se ei ole välttämättä vaikuttanut yhtä dramaattisesti, kuin jollain muilla talouden sektoreilla. Ruoka ja tavarat on pitänyt kuitenkin kuljettaa normaaliin tapaan kauppoihin ja julkinen liikennekin on kuljettanut ihmisiä, joskin harvemmilla vuoroilla.
 
Ammattiautoilun osalta vaikeaan saumaan ovat joutuneet erityisesti turismista elävät turistibussiyrittäjät, mutta talouden notkahdus on tuntunut kaikilla.
 
Ajoneuvovalmistus ja automyynti on ollut kriisin takia vaikeuksissa. Osien huono saatavuus Kiinasta vaikeutti tuotantoa Euroopassa jo ennen kuin virus oli vanhalle mantereelle kunnolla levinnyt. Viruksen leviäminen pysäytti loputkin tehtaat.
 
ACEA:n kesäkuun alussa julkaisemien tietojen mukaan tehtaiden pysäyttämisestä johtuva tuotantohävikki oli silloin EU:ssa vähintään 2 446 344 moottoriajoneuvoa. Suomen osalta valmistamattomiksi jääneitä autoja kesäkuun alussa oli 11 604 kappaletta. Tehtaiden pysäyttäminenvaikutti myös yli miljoonan eurooppalaisen työpaikkoihin.


Yksi virus onnistui saamaan maailmantalouden ongelmiin. Uutta nousua yritetään avittaa investoinneilla.

Ongelmat tuotannossa ja viruksen myötä laskenut kysyntä vaikutti voimakkaasti autokauppaan. Henkilöautojen rekisteröinnit ovat tippuneet EU:ssa vuoden ensimmäisen viiden kuukauden aikana 41,5 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna, ja hyötyautojen rekisteröinnit 36,7 prosenttia.
 
Suomessa luvut eivät ole olleet ihan yhtä pahoja, mutta -20,9 prosenttia henkilöautojen osalta ja -18,6 prosenttia hyötyautojen osalta viiden ensimmäisen kuukauden aikana ei hyvältä näytä.
 
Nyt on aika nousta kevään notkahduksesta. Erikoinen tilanne mahdollistaa uusien toimintatapojen ja ratkaisujen käyttöönottamisen. Turvavälien pitäminen ja eristäytyminen on vauhdittanut digitalisoitumista työpaikkojen ja yhteiskunnan digitalisoitumista, mikä näkyy muun muassa etätyöskentelynä.
 
Samoin verkkokauppa on vilkastunut ja erilaisten kuljetuspalvelujen suosio on ymmärrettävästä syystä kasvanut. Tällä on heijastusvaikutuksia ja mahdollisuuksia kuljetusalalle.
 
Euroopan Unioni ja valtiot yrittävät vauhdittaa uutta nousua tukipaketeilla. Nyt olisi mahdollisuus ohjata tukia ja investointeja vaihtoehtoisten energiamuotojen infran ja teknologian tukemiseen, kun valtio yrittää osaltaan auttaa talouden rattaita liikkeelle.
 
Strategiset investoinnit, jotka tukevat vähäpäästöisiä polttoaineita, uutta infraa ja kaluston uusimista auttavat talouden elpymistä ja tukisivat EU:n ja valtioiden omia tavoitteita hiilineutraalista tulevaisuudesta.
 
Esimerkiksi suunnitelmat sähköautojen latausverkostojen rakentamisesta ovat EU:n virkamiesten pöydällä tukipaketeista päätettäessä. Ongelmana on, jos suunnitelmissa keskitytään liikaa henkilöautoihin. Tuki-investoinneissa ei saa unohtaa raskasta liikennettä, jossa kalusto tarvitsee yhtä lailla uusimista. Sähköautojen latausverkoston lisäksi pitäisi tukea kaasuverkoston ja vähäpäästöisten polttoaineiden kehittämistä sekä vetypolttokennoteknologiaa, joka voi olla tulevaisuudessa merkittävä tekijä raskaan liikenteen päästöjen vähentämisessä.
 
Kriisi voi antaa mahdollisuuden kestävämpään tulevaisuuteen, kunhan strategia valitaan oikein.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 29.03.2024 11:46 ]

Mainospalkki