Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 7/2019

Sähkökaivureita ja infrainvestointeja

Maxpo tarjosi mielenkiintoisia näkymiä maarakennus- ja kuljetusalalta. Ilahduttavaa oli, että vieraita ja uutuuskalustoa oli tapahtumassa sankoin joukoin, vaikka tämän vuoden puolella on alettu manata synkkiä pilviä talouden ylle. Osanottajia oli siitäkin huolimatta, että oikeita synkkiä sadepilviä kertyi aika ajoin tapahtuman aikana Hyvinkään lentokentän päälle ja messuväki sai välillä todellisia terveisiä Esteriltä.
 
Tapahtuma ei tehnyt kävijäennätystä, mutta kolmen päivän aikana kävijöitä oli kuitenkin yli 14 500. Rakennuskonealan Näyttely-yhdistys ry:n ja Maxpo-messujen näyttelytoimikunnan puheenjohtaja Markku Lappalaisen mukaan kauppaa käytiin tapahtumassa hyvä määrä.
 
Maansiirtoalalle mieluista kuultavaa oli pian Maxpon jälkeen talouspoliittiselta ministerivaliokunnalta tullut puolto liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin esittämälle linjaukselle suurten raideliikenneinvestointien edistämisestä.  Liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää neuvottelut Turun tunnin juna -hankeyhtiön sekä Suomi-rata-hankeyhtiön perustamiseksi.
 
Marinin mukaan varsinaisia toteuttamispäätöksiä ei kuitenkaan ehdittäisi tekemään tämän hallituskauden aikana, minkä voi nähdä turhankin varovaisena etenemisenä. Jos suuret ratahankkeet lähtevät lopulta kunnolla käyntiin, tuovat ne alalle paljon työtä.
 
Infra ry:n Paavo Syrjö totesi Maxpossa, että hallitusohjelma sisältää positiivisia signaaleja alalle, tärkeimpänä pitkäjänteisen infrasuunnitelman aloittamisen. Infraan satsaaminen näkyy muuallakin kuin maarakennusalalla, se on elintärkeää elinkeinoelämän kannalta. Perusväylänpitoon on onneksi tullut vähän lisäsatsausta.
 
Alalla pidetäänkin sormet ristissä, että infrahankkeita saataisiin kunnolla vauhtiin, sillä tänä vuonna konekauppa on hieman hiipunut viime vuotisesta, eikä ensi vuodellekaan ennusteta kasvua.


Vaikka taivaalla uhkasivat synkät pilvet, olivat Maxpo-vieraat laittaneet ostohousut jalkaan. Vaihtoehtoiset voimansiirtoratkaisut näkyivät raskaissa työkoneissakin.
 
Maarakennuksessa käytettävät koneet ja ajoneuvot ovat yleensä raskaampaa sorttia ja tehty kestämään kovaakin kulutusta. Siksi onkin mielenkiintoista, että Maxpossa nostettiin esiin huomattavan paljon niin sanotuilla vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivia koneita ja ajoneuvoja. Kaasukäyttöisistä ja sähköhybridikuorma-autoista aina täyssähköisiin pakettiautoihin ja jopa kaivinkoneisiin asti oli edustettuina Hyvinkään lentokentällä.
 
Normaalit moottorit tulevat olemaan raskaissa työtehtävissä normi vielä pitkään, mutta kiinnostusta vaihtoehtoihin selkeästi on olemassa. Yksi syy on sekä konealalla että liikenteessä kiristyvät päästömääräykset, jotka pakottavat kehittämään ratkaisuja.
 
Kuten Maxpon esimerkki osoittaa, sähkökäyttöisiä ratkaisuja on kehitetty koneisiin, joissa niitä perinteisesti ei ole ollut. Sähköisyys saattaa löytää tiensä tällaisiin koneisiin tietyssä erityiskäytössä, tätä on nähtävissä jopa lentokoneissa.
 
Pitkän matkan raskas kuljetus on myös yksi liikennemuoto, johon sähkökäyttöisyyttä ei ole totuttu yhdistää. Vaihtoehtoinen ratkaisu kyseisellä liikennemuodolla on ollut lähinnä kaasu. Pitkää matkaa ajavat sähkörekat ovat olleet tulevaisuuden suunnitelmissa lähinnä vetykäyttöisinä polttokennoversioina.
 
Polttokennorekkoihin liittyvä mielenkiintoinen uutinen on yhdysvaltalaisen startupin Nikolan ilmoitus hakea yhteistyökumppaneita osakeannilla. Yhteistyökumppaneiksi löytyi muun muassa sellaisia uskottavia tahoja kuin Bosch ja Iveco, jolla on merkittävä tausta kaasukäyttöisten kuorma-autojen ja sähköpakettiautojen valmistamisessa. Nikolan strategiset yhteistyökumppanuudet tekevät siitä erittäin mielenkiintoisen toimijan vetyteknologian kehittämisessä.

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 24.04.2024 02:02 ]

Mainospalkki