Melu, polttoainekulutus ja kunnossapitokustannukset puhuvat betonipäällysteen puolesta. Lisäksi on huomattu että betonista hengitysilmaan irtoava hiukkasmäärä näyttäisi olevan vähäisempi kuin asvaltista irtoava. Toisaalta betonipäällyste on asvalttia kalliimpaa.
Betonin sementistä irtoaa enemmän kalsiumhiukkasia kuin asvaltista. Ultrahienoja hiukkasia irtoaa kuitenkin vähemmän betonista kuin asvaltista, jossa syntipukkina pidetään nastojen bitumia kuluttavaa vaikutusta.
Betonihiukkasten määrien kohdalla ihmetystä herättävät myös suuret erot kentää- ja laboratoriokokeiden tulosten välillä, Ruotsin VTI paljastaa. Vertailututkimuksia jatketaan E4-tiellä Uppsalassa.
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä