Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 1/2021

Valoa tunnelin päässä

Moni oli tyytyväinen saadessaan vihdoinkin pyyhkiä vuoden 2020 pölyt pois nurkista. Koronapandemian ja sen rajoitustoimien vaikutukset yhteiskuntiin ja talouteen olivat menneenä vuonna massiivisia. Valitettavasti uusi vuosi ei hävittänyt pandemiaakuin salaman iskusta ja sen vaikutusten kanssa eletään vielä pitkään.
 
Koronan taloudelliset vaikutukset näkyvät myyntiluvissa ja tilastoissa. Ensinäkemältä automaahantuojien vuodenalustiedotteet maalaavat varsin ruusuista kuvaa kuluneesta vuodesta. Mercedes-Benz kasvatti markkinaosuuttaan kuorma-autoissa merkittävästi. Scania oli eniten rekisteröity kuorma-auto Suomessa vuonna 2020. Volkswagen Transporter saavutti jo yhdeksäntenä vuotena peräkkäin ykköstilan Suomen ostetuimpana pakettiautomallina. Ford oli vuonna 2020 jo kuudennen peräkkäisen vuoden Euroopan johtava hyötyajoneuvomerkki. 

Hyötyautopuolella vuosi näyttäisi tiedotteiden perusteella menneen varsin mallikkaasti. Kaikki tuntuivat selviytyneen hankalasta vuodesta voittajina. Tilastoja voi kuitenkin tulkita monella tapaa ja ymmärrettävästi yritysten markkinoinnissa ja viestinnässä lähdetään positiivinen kulma edellä.


 
Suhteellisissa markkinaosuuksissa merkeillä on johtoasemia ja prosentuaalista kasvua on mahdollista löytää aina jostain segmentistä. Karu tosiasia on, että absoluuttiset autojen myyntimäärät pienenivät koronan takia. Henkilöautopuolella vuoden 2020 ensirekisteröintien määrä väheni 15,6 prosenttia vuodesta 2019 ja oli toiseksi matalin 2000-luvulla. Hyötyajoneuvoja rekisteröitiin viime vuonna 12,7 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019.
 
Maailmalla lukemat ovat olleet vielä kehnompia. EU:ssa uusia henkilöautoja myytiin 23,7 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Hyötyajoneuvojen ensirekisteröinnit tippuivat EU:ssa vuodesta 2019 18,9 prosenttia.
 
Suomi on tähän asti selvinnyt koronan vaikutuksilta monia muita Euroopan maita kevyemmillä vahingoilla sekä sairastuneiden että talousvaikutusten osalta. Alkanut vuosi tulee näyttämään onnistutaanko pandemia pitämään samalla tavalla aisoissa, ja mitä taloudellisia vaikutuksia vielä kaikesta koituukaan.
 
Nyt näyttää siltä, että kevään pahimmilta peloilta vältyttiin. Autokaupassakin pahimmat iskut tulivat tehtaiden sulkemisista ja vaikeuksista logistiikkaketjuissa. Vuoden loppupuolella hyötyajoneuvokauppa elpyi ja kaikesta epävarmuudesta huolimatta odotukset tulevalle vuodelle ovat suhteellisen korkealla. Linja-autoalalla koronan isku oli brutaalimpi, kun esimerkiksi tilausliikenteessä kysyntä loppui käytännössä kokonaan.

 



Lue uusimmasta numerosta

UUSI AIKAKAUSI
Futuristisesti suunniteltu ProCabin-ohjaamo merkitsee Mercedes-Benz Actros-malliston päivitystä uudelle aikakaudelle.

VILLILÄNSI JATKUU
Suuresta taksiuudistuksesta on jo useita vuosia. Lähes heti todettiin että pieleen meni ja korjattavaa riittää. Aikaa kuluu ja edelleenkään mitään ei tapahdu.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Virastojen ja virkamiesten määrä on Suomessa kasvanut yli äyräidensä. Apulaisiksi tarkoitetut ovat kasvaneet herrakansaksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 01.05.2024 15:41 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki