Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 4/2021

Liikenteen viisasten kiveä etsimässä

Euroopassa on suuri tahtotila fossiilisten polttoaineiden käytön lopettamiselle. Tämä vaikuttaa suuresti tieliikenteeseenkin, joka aiheuttaa tuntuvan osuuden ilmastonmuutokseen vaikuttavista päästöistä.
 
Tavoitteet ovat kovia ja niitä kohti ohjataan porkkanoilla ja kepillä. Vaikutus näkyy autoteollisuudessa, jossa satsataan tällä hetkellä erityisen voimakkaasti sähköistämiseen.
 
Sähkökäyttöisyys on osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi erityisesti kevyissä ajoneuvoissaja tietyntyyppisessä liikennöinnissä, kuten kaupunkibusseissa. Kuorma-autovalmistajienkin tutkimus- ja tuotekehitysosastot suunnittelevat täyttä päätä sähköisiä voimalinjaratkaisuja mallistoihinsa. 
 
Yli sadan vuoden ajan olemassa ollut ajatusmalli tulee kuitenkin muuttaa, jos halutaan oikeasti kestäviä ja järkeviä ratkaisuja. Fossiiliset polttoaineet ja polttomoottori niiden polttamiseen ovat olleet käytännössä ainoa ratkaisu, jolla liikkuivat lähes kaikki ajoneuvot.
 
Sähkökäyttöisyydellä on monia hyviä puolia, mutta raskaassa linjaliikenteessä sen rajoitteet tulevat nopeasti vastaan, puhumattakaan lentoliikenteestä tai rahtilaivoista.


Fossiilisille polttoaineille etsitään vaihtoehtoja.
 
Myös energian määrä, joka pitää fossiilisten väistyessä korvata, on niin valtava, että yhteen ratkaisuun hirttäytyminen ei välttämättä ole mahdollista tai kestävää. Esimerkiksi jätteistä valmistetut uusiutuvat polttoaineet ovat paperilla ja paikallisesti varsin loistava ratkaisu, mutta niitä pystytään valmistamaan kestävästi ja järkevästi vain pienen pieni osuus koko liikenteen tarvitsemasta menovedestä.
 
Fossiilisten polttoaineiden jälkeiseen aikaan ei välttämättä ole samanlaista viisasten kiveä tarjolla. Ratkaisuja pitää suunnitella monipuolisemmin, lähtökohtana käyttötarpeet ja ulkoiset olosuhteet, kuten maantiede ja paikallisen teollisuuden tarjoamat puitteet.
 
Erilaiset sähköratkaisut, biokaasu, etanoli, biodiesel… Vaihtoehtoja löytyy, eikä varsinkaan raskaassa liikenteessä tule unohtaa dieselmoottoria, joka on puhdistunut huomattavasti ja on merkittävässä roolissa vielä vuosia. Kaikkia vaihtoehtoja tulee hyödyntää tarpeen mukaan.
 
Vety ja siitä valmistettavat synteettiset polttoaineet tulevat luultavasti näyttelemään tulevaisuudessa suurta roolia erityisesti raskaan liikenteen, laivojen ja lentokoneiden voimanlähteinä. Päästöjen vähentämisen kannalta olennaista on myös, että vety valmistetaan uusiutuvalla tuuli- ja aurinkosähköllä, joiden kapasiteetin kasvattaminen ei tapahdu hetkessä.
 
Vaikka esimerkiksi vety ja sen johdannaiset osoittautuisivatkin fossiilisten korvaavaksi viisasten kiveksi ei se kuitenkaan ole suuressa mittakaavassa vielä täällä tänään, eikä vielä huomennakaan.
 
Monipuolisia ratkaisuja tarvitaan, jos edes halutaan kuvitella tavoitettavan yhteiskunnan ja ympäristön kannalta kestävästi hallituksen fossiilittoman liikenteen tiekartan suunnitelma puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.

 



Lue uusimmasta numerosta

UUSI AIKAKAUSI
Futuristisesti suunniteltu ProCabin-ohjaamo merkitsee Mercedes-Benz Actros-malliston päivitystä uudelle aikakaudelle.

VILLILÄNSI JATKUU
Suuresta taksiuudistuksesta on jo useita vuosia. Lähes heti todettiin että pieleen meni ja korjattavaa riittää. Aikaa kuluu ja edelleenkään mitään ei tapahdu.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Virastojen ja virkamiesten määrä on Suomessa kasvanut yli äyräidensä. Apulaisiksi tarkoitetut ovat kasvaneet herrakansaksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 01.05.2024 06:21 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki