Laki muuttuu – tuleeko apua?

Sähköposti Tulosta PDF
 Tavaraliikennelakiin on tulossa muutoksia, joilla halutaan estää kuljetusalan harmaata taloutta.

Tarkoitus on, että valvontaviranomaisilla olisi aikaisempaa paremmat mahdollisuudet kuljetusalan harmaan talouden kitkemiseen.
Hallitus esitti lain vahvistamista 11. huhtikuuta. Lain on tarkoitus tulla voimaan 25. huhtikuuta.

Lakimuutos laajentaa ammattimaisen kuljetusten tilaajan vastuuta niin, että kuljetussopimusta ei saa tehdä, ennen kuin tilaaja on varmistanut, että kuljetuksen suorittaja on rekisteröitynyt arvonlisäverovelvolliseksi.
Lisäksi on varmistettava, että kuljetuksen suorittaja täyttää laissa säädetyt velvoitteet työnantajana eli esimerkiksi maksaa työehtosopimuksen mukaista palkkaa.

Kuljetuksen tilaajan selvitysvelvollisuus koskee yli 500 euron arvoisia kuljetussopimuksia. Selvitysvelvollisuus kohdistuu myös kabotaasikuljetuksiin.

Liikennelupaehtoja kiristetään vastaavasti niin, että lupa voidaan peruuttaa, jos luvanhaltija on olennaisesti laiminlyönyt työehtosopimuksen mukaisen palkan maksamisen tai muiden lakiin perustuvien työsuhde-etuuksien suorittamisen.

Liikennelupavaatimus ulotetaan koskemaan liikennetraktoreiden lisäksi kaikkia traktoreita, joita käytetään kuljetuselinkeinossa. Maa- ja metsätalouden kuljetuksiin tai esimerkiksi lumenpoistourakoihin traktorilla lupaa ei edelleenkään vaadita. Myös maarakennusurakoissa ja muissa vastaavissa urakoissa liikennelupavaatimus vähän muuttuu, uusien lupien tarve on kuitenkin vähäinen.

Lisäksi ketjukonkurssien estämiseksi vaaditaan jatkossa luvanhaltijalta ja myös kuljetusyrityksen osaomistajilta, ettei heillä ole konkurssia edeltäneen vuoden ajalta. Rikkomusten ja laiminlyöntien suunnitelmallisuus otetaan erityisesti huomioon luvan peruuttamista harkittaessa.

Liikennelupaviranomaisten tiedonsaantimahdollisuuksia viranomaisrekistereistä parannetaan. Lisäksi liikennelupaviranomaisten on vuosittain tarkastettava kaikilta liikenneluvan haltijoilta, että sen erikseen valvonnan kohteeksi päättämä liikenneluvan ehto on vielä voimassa.

Lain on tarkoitus tulla voimaan 25.4.2013, traktorien ja urakoiden uusien liikennelupavaatimusten osalta kuitenkin 1.7.2014.

Pystytäänkö lakia valvomaan?

Tavaraliikennelain uudistuksessa laista poistuu porsaanreikiä, joita esimerkiksi alan johtava lehdistö ja SKAL ovat tuoneet esiin. Liikennelupavelvoitteen kiertämiskeinona on ollut niin sanottu 30 prosentin sääntö, jonka noudattamista on ollut mahdotonta valvoa.

Kaupallinen kuljetustoiminta maanteillä on luvanvaraista liiketoimintaa, joka edellyttää kuljetusyritykseltä liikennelupaa. Lain tultua voimaan mustakilpistä kuljetuskalustoa ei saa käyttää alihankintana missään kuljetustehtävässä. Uuden lain mukaan esimerkiksi korvausta vastaan tehtyihin muuttokuljetuksiin vaaditaan aina liikennelupa.

EU-maista tuleva ulkomainen kuljetusyritys on voinut suorittaa kansainvälisen kuljetuksen päätteeksi Suomessa niin sanottua kabotaasiliikennettä korkeintaan 3 kuljetuskeikkaa viikossa ja 10 keikkaa 3 kuukaudessa. Säännöstä ei ole käytännössä valvottu muun muassa poliisin resurssipulan vuoksi.

Uuden lain mukaan myös kuljetuksen ostajalla on jatkossa lakisääteinen velvollisuus huolehtia kabotaasisäännösten noudattamisesta. Valvovana viranomaisena toimii poliisin ohella Tulli. Ajoneuvoissa on oltava mukana kansainvälisen kuljetuksen CMR-rahtikirja, joka tulee pyydettäessä esittää poliisille.

Valvontaa helpottaa se, että ulkomaille rekisteröityjä ajoneuvoja ei jatkossa saa käyttää Suomen sisäisessä liikenteessä laillista kabotaasiliikennettä laajemmin, vaan ne on rekisteröitävä Suomeen 7 vuorokauden kuluessa maahantuonnista. Tuleekin olemaan mielenkiintoista nähdä miten esimerkiksi valtio-omisteiset kuljetusyritykset tähän reagoivat.

Uudessa laissa on paljon hyvää. Ongelmaksi muodostunee ensisijaisesti lain valvonta. Sisäministeri ja poliisiylijohtajahan ovat tappamassa liikennettä valvomaa poliisia eikä tullikaan välttyne säästötoimilta.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

UUSI AIKAKAUSI
Futuristisesti suunniteltu ProCabin-ohjaamo merkitsee Mercedes-Benz Actros-malliston päivitystä uudelle aikakaudelle.

VILLILÄNSI JATKUU
Suuresta taksiuudistuksesta on jo useita vuosia. Lähes heti todettiin että pieleen meni ja korjattavaa riittää. Aikaa kuluu ja edelleenkään mitään ei tapahdu.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Virastojen ja virkamiesten määrä on Suomessa kasvanut yli äyräidensä. Apulaisiksi tarkoitetut ovat kasvaneet herrakansaksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 02.05.2024 03:37 ]

Mainospalkki