Epäreilu kilpailu kuriin!

Sähköposti Tulosta PDF

- Dieselin veronkorotus nostaa kaiken kuljetettavan hintaa - ruuasta, elintarvikkeisiin, kulutustavaroihin. Korotuksen maksaa lopulta jokainen suomalainen!

Tulevaisuuden turvaaminen jäsenistölle on ykköshaaste, sanoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry:n (SKAL) eli “Kuorma-autoliiton“ 26.10.2020 valittu uusi puheenjohtaja Jani Ylälehto.
 
Tehtävä ei näytä helpolta. Itä-Euroopan halpamaiden laiton kilpailu kukoistaa Suomen teillä. Valvonta on olematonta verrattuna muihin pohjoismaihin. Poliisimme asiantuntemus ja osaaminen raskaan tieliikenteen valvojana on tipotiessä ja voimia on liian vähän.
 
Oma valtiomme - valtioneuvosto, vastuuministeriöt, hallitus ja eduskunta - on paha päähänpotkija.
 
Jani Ylälehto on iso mies, isot työmiehen kourat, hymyilevät kasvot ja ystävällinen ilme.
 
- Sentin korotus dieselverossa nostaa meidän polttoainekustannuksia 13 miljoonaa euroa! Kulutus on noin 1,3 miljardia litraa dieseliä vuodessa. 40 sentin verolisä merkitsisi 500 miljoonan euron lisäveroa raskaille kuljetuksille!
 
- Eikä silloin puhuta vielä ammattimaisesta pakettiautoliikenteestä eikä taksiliikenteestä.
 
- Ulkomaiset kuljetusyritykset eivät juurikaan osta Suomessa polttoainetta. Tänne tullaan liki puolta halvemmalla venäläisellä tai baltialaisella ammattidieselillä, jopa tuhannen litran säiliöissä – on ollut tuhannen litran säiliöitäjopa rekan kyydissäkin.


- Ulkomaiset kuljetusyritykset ajavat ulkoa tuomallaan halpadieselillä, eivät maksa teidemme kulutuksesta, syyllistyvät liian usein laittomiin kabotaasikuljetuksiin ja ajoaikarikkoumuksiin ja muuhun. Liikkuvan poliisin tasoinen valvonta ja osaaminen pitäisi saada takaisin takaamaan reilun kilpailun suomalaisille kuljetusyrityksille.

- Muissa Euroopan maissa rajoitetaan tiukasti muualta tulevan raskaan liikenteen mukanaan tuomaa polttoainemäärää. Ei Suomessa, Ylälehto sanoo.
 
- Tässä sitten kilpailemaan Jani Ylälehto toteaa.
 
Tavaratonneista kumipyörillä kulkee Suomessa 85%, tonnikilometreissäkin 65%. Kuorma- autokuljetukset ovat ylivoimaisesti tärkein kuljetusmuoto Suomessa. Jokainen polttoaineveron lisä-sentti heikentää entisestään Suomen oman kuljetuselinkeinon kilpailukykyä omilla teillämme.
 
Euroopan maissa oma ammattiliikenne käyttää nk. ammattidieseliä alennetulla dieselverolla. Entä Suomessa?
 
- Siitä on puhuttu ties kuinka kauan. Tuoreeltaan ministeri Timo Harakka lupasi poltoaineen hinnan nousun komüensointia ammattiliikenteelle. SKALin mielestä paras keino on ammattidiesel. Se on käytössä yhdeksässä EU-maassa. Ilman sitä monelle yrittäjälle tulee seinä vastaan, Jani Ylälehto sanoo kuivasti.
 
Suomi on ainoa maa Euroopassa, joka ei peri raskaalta liikenteeltä tiemaksuja, nk. Vinjettimaksua. Raskas liikenne kuluttaa ja runtelee roudanalaista tiestöämme paljon pahemmin kuin Manner-Euroopassa. Ulkomaalaiset ajavat kuitenkin Suomessa "ilmaiseksi“ – suomalaisten veronmaksajien kustannuksella.
 
Milloin Suomi alkaa periä Vinjettimaksua?
 
- SKAL ajaa vinjettimaksua raskaalle liikenteelle. Oma jäsenistömme haluaa, että kaikki raskas liikenne, omat kuin myös ulkomaalaiset, maksavat tiestömme kuluttamisesta! Tiestömme on surkeassa kunnossa.
 
- Se ei näytä sopivan yhä raskaammin velkaantuvalle valtiolle, Ylälehto toteaa.


- Alamittainen talvitienhoito on raskaan liikenteen ja kuljetusyritysten jatkuva riesa ja hengenvaara. Vastuuviranomaiset lupaavat paljon, pitäävät liian vähän.

Talvitienhoito on pohjanoteeraus
- Tämä talvi on taas osoittanut, että tienhoitoa on kehitettävä parempaan suuntaan. Kalusto isoontuu, vaatimukset kasvavat, mutta tienhoito ei pysy mukana, Ylälehto sanoo.
 
- Huono tienhoito tulee kalliiksi kumipyöräliikenteelle. Turvallisuus heikkenee oleellisesti ja asiakkaat kärsivät.
 
- Kun puuauto suistuu tienhoidon laiminlyönnistä kuolononnettomuuteen jossain Parkanossa, tai kappaletavararekka Kiuruvedellä, syntyy maanlaajuista huutoa hetkeksi. Sitten kaikki palaa entiselleen, Jani Ylälehto harmittelee.
 
Onko tienhoidon syy, että jo vuosikymmeniä rekkoja makaa jonossa Kilpisjärvi-tien ojissa. Kilpaillaanko talvisinkin kesärenkailla Suomen kumipyöräkuljetuksista?
 
- Pääsääntöisesti ulkomaalaiset makaavat siellä ojissa. Suuri syy on “kesärengasvarustuksessa“, jonka Suomi on hyväksynyt raskaimmillekin yhdistelmille läpi talven.
 
- Ruotsi ja Norja ovat talvirengastuksen kohdalla liikenneturvallisuuteen vedoten tiukkoja. Pitää olla talvirenkaat perävaunua myöten. Se tulisi kalliiksi ulkomaalaisille. Suomi vaatii talvirenkaita vain vetoauton vetopyörille, Ylälehto sanoo.
 
- Ehkä Suomessa olisi hyvä edellyttää Ruotsin ja Norjan tapaista talvirengastusta raskaalle liikenteelle vaikka maan pohjoisempiin osiin, Jani Ylälehto pohtii.
 
Suomessa on paha pula ammattikuljettajista. Ulkomaalaista pukkaa suomalaistenkin autojen ratin taakse. Nk. halpamaiden kuljetukset nakertavat kannattavuutta. Armeija kouluttaa vuosittain paljon kuljettajia ammattikorttiin, mutta ammattikuljettajien palkkataso ei houkuttele.
 
Yrittäjillä ja kuljettajilla on yhteinen ongelma. Joko SKAL ja AKT näkevät yhteistyön tarpeen?


- AKT:n kanssa on käyty keskusteluja.
 
- Siitä olen käynyt keskusteluja, Jani Ylälehto myöntää. Enempää hän ei halua sanoa.
 
Myös Ruotsissa on kova pula ammattikuljettajista. Siellä lukioihin on liitetty autotekniikan ja logistiikan opetusohjelma. Sen läpäissyt saa ylioppilastodistuksen oheen kuorma-auton ammattikortin – valmiin ammatin! Tyttöjen määrällinen kasvu logistiikkalinjalla hämmästyttää, ja ilahduttaa Ruotsissa.
 
Entä Suomessa?
- Ikäluokat pienenevät. Nuoria tulee alalle, mutta vapaa-aikaa arvostetaan yhä enemmän. Se muuttaa alaa. Kaikki alat taistelevat nuorista. Auto ja liikenne tulevat ammattinvalinnassa haastaviksi.
 
- Tytöt, naiset, sopivat ammattiautoiluun yhä paremmin. Enää ei vaadita lihasvoimia kuten ennen. Asiakassuhteet ja palvelualttius tulevat yhä tärkeämmiksi, Ylälehto sanoo.
 
- Suomessa ammattikoulun ja lukion yhteistyöstä voisi löytyä hyvä ratkaisu ammattiajokortin ja logistiikkakoulutuksen yhdistämiseen.
 
- Koulutus on menestyksen avaintekijä. Se on tärkeimpiä menestystekijöitä, mitä SKAL voi jäsenilleen antaa – että SKAL:in kouluttamat kuljetusyrittäjät menestyvät parhaiten, Jani Ylälehto summaa.

JANI YLÄLEHTO

Ikä: 46 vuotta

Koulutus: Tietotekniikan insinööri

Kotipaikka: Pihtipudas

Yritys: Kuljetusyrittäjä Jani Ylälehto Oy. Viisi kuormaautoa puutavara-, rahti- ja sorakuljetuksissa; kolme pakettiautoa ruoka- ja pyykkikuljetuksissa. Kuljettajia 10.

SKAL jäseneksi vuonna 1999: - 1. Varapuheenjohtaja, 2018-20; hallitus varajäsen, 2001-13; hallitus, asiantuntijajäsen 2013-18. - Lukuisia muita luottamustoimia, kuljetusalalla 2000-2020. Pihtiputaan kunnanvaltuusto jäsen 2012 - ; kunnanhallitus jäsen, 2012 - ; kunnanhallitus. puheenjohtaja 2012-17

Teksti | Klaus Bremer, kuvat | Henri Pakarinen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

JÄTTIMASSAT PIKKUTEILLÄ
Puukuljetusketjun alkupäässä ajetaan paljon kapeilla ja mäkisillä hiekka- sekä metsäteillä. Istahdimme tukkikuljetusten konkarin kyytiin kyselemään alan asioista.

JANI YLÄLEHTO
Tulevaisuuden turvaaminen jäsenistölle on SKAL ry:n uuden puheenjohtajan ykköshaaste..

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Kuulkaa, sanoin seuraavan kerran kun autonne tulee meille, antakaa minun kääntää jäteautonne. Sen jälkeen kääntyminen vanhalla paikalla onnistui...""  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 24.02.2021 23:06 ]