Mainospalkki

Yhteistyö takaa onnistumisen

Sähköposti Tulosta PDF

Tamlans on maailmalla tunnettu moduuliambulansistaan.

Tampereella ja nyt myös Vantaalla toimiva Tamlans Oy on vuodesta 1998 lähtien toiminut korinrakentaja. Yhtiön perusajatus on varustaa asiakkaan valitsemasta ajoneuvosta yksilöllinenammattikäyttöön tarkoitettu kokonaisuus, joka tarjoaa mahdollisimman monta turvallista ja tuottavaa ajokilometriä. Auto tekniikka ja kuljetus tapasi yrityksen toimitusjohtaja Kari Ojalan ja myyntijohtaja Janne Lindströmin ja kysyi, miten asiat käytännössä hoituvat.
 
- Panostamme vahvasti tuotekehitykseen ja kumppanuuteen. Meillä on taito varustaa helposti jajoustavasti erilaisiin käyttötarkoituksiinmuuntautuvia ajoneuvoja, Kari Ojala toteaa.


 
Lähtökohtana on asiakkaan tarve. Asiakkaalla on yleensä ajoneuvon merkki tiedossa ja siihen etsitään yhdessä Tamlansin kanssa sopivinta ratkaisua.
 
- Kuuntelemme asiakkaiden mielipiteitä herkällä korvalla, ja yhteistyö kokeneiden ammattikuljettajien kanssa onkin poikinut monta yhtiömme kehittämää innovaatiota. Kehittäminen on pitkä prosessi, joka tapahtuu kokeilun, oppimisen ja erehtymisen kautta, Kari Ojala ja Janne Lindström sanovat.


Tamlans Oy:n myyntijohtaja Janne Lindström ja toimitusjohtaja Kari Ojala.
 
Tuotanto etenee vaiheittain linjamuodossa, mikä on todettu järkeväksi toimintatavaksi.
 
- Suomalaisena yrityksenä tunnemme pohjoisten ja vaativien Meillä asiakas ei jää koskaan matkan varrelle - olipa kyseessä muutostyö, huolto tai varaosapalvelu Ojala ja Lindström jatkavat.
 
Ojala ja Lindström luottavat siihen, että tuotteen ostaneet huomaavat hankinnan jälkeen sen edullisuuden, helppokäyttöisyyden ja toimivuuden. Osoituksena pitkäjänteisestä panostuksesta laadun kehittämiseenTamlans Oy:lle on myönnetty ISO 9001:2015 laatusertifikaatti.


Ajoneuvoissa olevat opastavat kyltit ovat kehittyneet viime vuosina paljon, Tamlansilta niitä saa.

Autovarustelua moneen lähtöön
Tamlans Oy:n palveluina ovat henkilökuljetus- ja hälytysajoneuvot sekä autovarustelu. Henkilökuljetuksetkäsittävät esteettömät- jaretkeilyajoneuvot, koulukuljetustaksit ja muut henkilökuljetusratkaisut.Hälytysajoneuvoja on monipuolinen valikoima ambulansseista pelastusajoneuvoihin. Autovarustelu on laajaa ja laadukasta vaativaankin tarpeeseen. Kaikkien toimintojen volyymi on kasvussa, vuodelle 2021 on tilauskantaa jo olemassa. 
 
Tamlans Oy:n liikevaihto on 10 miljoonaa euroa vuodessa, ajoneuvoja varustellaan noin 450 ja viennin osuus liikevaihdosta on noin 40 prosenttia. Vientiä on Pohjoismaihin, Keski-Eurooppaan, Venäjälle, Englantiin, Aasiaan ja Australiaan.


Tässä on kylmäkuljetuksiin soveltuva pakettiauto.
 
Kaikki ajoneuvot täyttävät EU-direktiivit. Tamlans tekee yhteistyötä monen eri autonvalmistajan kanssa kuten Mercedes-Benzin, Volkswagenin, Fordin, Toyotan, Peugeotin, Renaultin ja oikeastaan minkä tahansa asiakkaanvalitseman merkin kanssa.
 
Tamlansille on myönnetty Volkswagen AG:n PremiumPartner -sertifikaatti. Se on korkein kumppanitason tunnustus, jonka Volkswagen AG voi ulkopuoliselle kumppanille myöntää.Tamlans on ensimmäinen yritys Suomessa, jolle kyseinen tunnustus on myönnetty.


Esteettömyys vaatii luovia ratkaisuja, kuten muunneltavia penkkejä ja alaslaskettavia ajoluiskia.

Henkilökunta on vahvuus varustelussa
- Tamlansissa työskentelee noin 50 työntekijää, joilla on mittava kokemus ajoneuvovarustelusta, erilaisista teknisistä ratkaisuista sekä erikoisajoneuvokuljettajien erityistarpeista. He hallitsevat testauksen ja tuntevat ajoneuvolainsäädännön. Varsinkin autosähköosaamista on yrityksessämme paljon, Ojala ja Lindström toteavat.
 
Ojalan ja Lindströmin mukaan se on suunniteltua, koska tuotteiden ja Tamlansin käyttämien komponenttien soveltuvuus täyssähköisiin ajoneuvoihin on otettava jo nyt huomioon.


Tällaisiakin opastekylttejä on saatavilla Tamlansilta.

Osaavan henkilökunnan rooli tulee esille myös siinä, kun tehtailta tulevien ajoneuvojen rajoitukset on otettava huomioon.
 
Ne vaikuttavat melkein kaikkiin asioihin esimerkiksi komponenttien ja päällysrakenteiden valinnassa sekä kiinnityksissä.


Ajoneuvon sivuun asennettu kuljetusratkaisu mahdollistaa isojen esineiden kuljetuksen ajoneuvolla, jolla pääsee ahtaisiin paikkoihin.
 
Jokaisessa maassa on ajoneuvoilla omat erityispiirteensä. Esimerkiksi Suomessa yhdellä autolla ajetaan kaikki mahdolliset kuljetukset, kuten pyörätuoli-, taksi- ja koululaiskuljetukset sekä bisnes- ja tilausajokuljetukset.
 
Tämä asettaakin ajoneuvoille erikoisvaatimuksia. Niiden on oltava monikäyttöisiä ja hyvin varusteltuja, muunneltavuuden pitää olla nopeaa ja helppoa. Penkkejä pitää olla paljon, mutta se ei saa estää pyörätuolikuljetuksia.


Janne Lindström mainitsee Tamlans Oy:n tiedottavan yhtiön tapahtumista ja tuotannon tilasta avoimesti.

Tamlansilla on omaan tuotantoon liittyvää koulutusta, jonka lisäksi ajoneuvojen valmistajat kouluttavat yhtiön henkilökuntaa aina ulkomaita myöten.



Varusteltu Mercedes-Benz on laadukas kaikilta osin. Tavaratilan lisävalot ja hyllyt sekä ajoneuvon karjapuskurimaiset lisävalotelineet ja ovivalo ovat tätä päivää hyötyajoneuvoissa.

Oma tuotanto tuo työtä
Tamlans suunnittelee ja tekee itse ajoneuvojensa penkit. Niiden kehitystyö on ollut aina olennainen osa yrityksen toimintaa. Penkit työllistävät Tamlansissa kolme henkilöä ja alihankkijoilla useampia. Ne ovat testattu E-sääntöjen mukaisesti, niiden pitää muun muassa kestää 20 kilonewtonin voima sekä oltava samalla kevyitä helppokäyttöisyyden ja ajoneuvojen hyötykuorman takia.


Sähköasentaja Juha-Pekka Reinikainen sähkökomponentin parissa.

Istuimien vaikutus ajoneuvojen esteettömyyteen on iso, jonka takia sopivia muunneltavia istuinjärjestelmiä on vaikea ostaa muualta. Tamlansin ajoneuvoihin tulevat laatikostot ja muut vastaavat varusteet tehdään käsityönä yrityksen omalla puupajalla. Oma tuotanto on joustavaa, mahdollistaa yksityiskohtaisen räätälöinnin, merkkikohtaisen kehityksen, korkean laadun ja sopivuuden.


Näin varusteltuja pakettiautoja näkee Euroopassa, Suomessa vielä harvemmin. Nopearytmisessä nettikaupan jakelussa luulisi niille olevan kysyntää.

Laajentuminen pääkaupunkiseudulle
Tamlans on palvellut lokakuun ensimmäisestä päivästä lähtien myös Vantaalla osoitteessa Jännekuja 3. Palvelua hoitavat yksikön esimies Turo Pusa ja myyntijohtaja Tuomo Sertti. Toimipiste toimii huoltopisteenä, yleisvarustelun tuotantopisteenä sekä myyntikonttorina.
 
Uuden Tamlans Airportin rakentaminen Tammistoon kehä III:sen varrelle on alkanut ja yritys avaakin isomman hyötyajoneuvojen varustelukeskuksen keväällä 2021, asiasta tiedotetaan lisää lähempänä muuttoa.


Tamlans suunnittelee ja tekee itse ajoneuvojen penkit. Janne ja Kari toteavat niiden työllistävän yrityksessä ja alihankkijoissa.

Avainasemassa ympäristöystävällisyys
Autojen valmistajat ovat ymmärtäneet, että mitä helpommin he saavat hyötyajoneuvon soviteltua asiakkaan tarpeisiin, sitä helpommin he saavat tuotteensa myytyä. Yhteistyö onkin heidän kanssaan helppoa ja sujuvaa. Vaarana kuitenkin on, että volyymin kasvaessa suureksi he alkavat toteuttaa räätälöintiä itse.
 
Tamlans Oy:ssä avainasemassa on ympäristöystävällisyys. Ajoneuvokannan sähköistyminen ja muut vaihtoehtoiset energiamuodot mietityttävät. Ojalan ja Lindströmin mukaan tällä hetkellä sähköisten ajoneuvojen ongelmana on se, että varusteluun liittyvät lisä- ja apulaitteet vievät paljon virtaa ja akkutehoa, jota ei voi ottaa mistään muualta.


Tamlans Oy:n Tampereen Ruskossa sijaitseva tuotantolaitos.

- Tämä vaikuttaa esimerkiksi akkukäyttöisten ajoneuvojen ajomatkaan lyhentäen sitä huomattavasti. Näiden ongelmien ratkaisuja on Tamlansissa mietitty ja kehitelty jo pitkään, ja niitä on jo jonkin verran olemassa, sanovat Kari Ojala ja Janne Lindström.

Teksti | Jouni Koskiniemi, kuvat | Jouni Koskiniemi, Tamlans

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!


 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

KULJETUSTEN SOLMUKOHTA
Tiedustelimme Rauman Sataman tj:ltä Hannu Asumalahdelta koronan vaikutuksista ja sataman tulevaisuudesta.

MISTÄ KULJETTAJIA?
Vähälä Yhtiöt on ajanut kahta pitkää B-juna-HCT-yhdistelmää ja kahta pitkää HCT-puoliperävaunua vuodesta 2017 saakka.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Auto, tekniikka ja kuljetuksen paljastettua Esa Erannin ja Antti Talvitien esiin nostaman Kvarkentie-suunnitelman on kulisseissa käynyt kova kuhina...""  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 04.12.2020 07:01 ]