Mainospalkki

Linja-autosta on moneksi

Sähköposti Tulosta PDF

Kaksi sähköistä kirjastobussia linjastolla.

Kiitokori Oy:n juuret vievät aina vuoteen 1948. Erityisesti myymäläautoista, kirjastoautoista ja myös linja-autoista tunnettu yritys on erityisesti viimeisten parin vuoden aikana kehittänyt tuotantoaan ja tuotepalettia. Viime vuonna koko tuotanto myytiin vientiin. Tänä vuonna Suomeenkin on valmistumassa useampia kirjastoautoja. Viennillä on kuitenkin edelleen vahva merkitys.
 
Uutta myymäläautoa ei ole valmistettu hetkeen aikaan. Kuitenkin yli 50 vuotta ohjelmassa olleita myymäläautoja on vuosien kuluessa valmistunut satoja. Nykyaikaisessa myymäläautossa pitää huomioida entistä tarkemmin esimerkiksi kylmäketjun säilyminen.
 
Maaseudun palveluun on piirustuspöydällä pohdittu monipuolisia palveluja tarjoavia erikoisbussia.
 
- Tällainen auto voisi tarjota erilaisia terveydenhoitopalveluja, kirjastoa ja miksi ei myöskin pienimittaista kauppapalvelua, visio Kiitokorin paikallisjohtaja Peter Sandin.
 
- Jo nyt tuotanto-ohjelmassa on valmius kattavasti varustelulle ja monipuoliselle terveyspalveluautolle, joita on valmistettu vientiin, lisää Sandin.


Peter Sandin esittelee sisustuselementiksi tulevaa puuta.

Kirjastoautot kehittyvät
Vuodesta 1965 lähtien ohjelmassa olleita kirjastoautoja on vuosien kuluessa valmistunut kaikkiaan yli 700 kappaletta.
 
Kirjastoautoissa on totuttu tiiviisti hyllytettyihin, paljon kirjoja sisältäviin, ulkoisesti kauppa- tai linja-autoa muistuttaviin autoihin. Nyt suuntaus on suurempiin tiloihin, joita saadaan esimerkiksi erityisellä levitysosalla kyljessä, joka avataan pysähdyspaikalla. Auto on tällöin myös erityinen tapaamispaikka.
 
Lasten kirjastoautot ovat oma maailmansa. Tuotannossa oli Göteborgin kirjastolle kaksi autoa, joista toinen rakennetaan teemalla ”satumetsä” ja toinen ”sukellusvene”. Autot olivat vierailun aikana vielä niin keskeneräisiä, että lopputulos ei täysin hahmottunut. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan valmiiden autojen julkistamista.


Kirjastoauton takaosa voi olla mielikuvituksellinen. Valmiiksi tuli satumetsä ja sukellusvene ilahduttamaan Göteborgin lapsia.

Päiväkotibussi löytyy jo Kouvolasta
Ruotsiin ja Norjaan on toimitettu päiväkotibusseja usean vuoden ajan. Turvallisen matkustamisen lisäksi bussiin on rakennettu lähes samat toiminnot, jotka päiväkodista löytyy, kuten ruokailu-, leikki- ja lepotilat.
 
Bussilla siirrytään yleensä johonkin luontokohteeseen, jossa päivän vietto on näin helppoa. Vientiin näitä autoja on mennyt tasaiseen tahtiin. Ensimmäinen tällainen bussi toimitettiin viime vuonna Kouvolaan. Kokemukset japalaute on ollut hyvä. Myös kiinnostus autoa kohtaan on kasvanut eri puolilla Suomea.


Tässä kuva lapsille suunnatusta sukellusvene takaosasta.
 
Erikoisbussi vankikuljetukseen
Turvallisuussektori Keski-Euroopassa on ollut jo vuosia tärkeä asiakas Kiitokorille. Poliisille on rakennettu erikoisbusseja vientiin. Erityisesti Saksassa vankikuljetukset hoidetaan suurelta osin erikoisbussein.
 
Kiitokorin valmistamissa vankibusseissa on 12 tai 13 omaa selliä, jossa kuljetus hoidetaan turvallisesti ja valvotusti. Näitä busseja on valmistettu useita vuosittain. Suomen vankikuljetus hoidetaan pienemmillä autoilla ja erityisesti aiemmin myös junakuljetuksena.


Tavallinen kirjastoauto, lastentarhabussi ja vankien kuljetusbussi rakennetaan runkokehikkoa myöten.
 
Sähkö tulee
Kun kirjastoauto liikkuu taajama-alueella tai sen läheisyydessä, ovat auton päästöt ja melu aiempaa useammin esillä. Kun pysäkkiväli on suhteellisen lyhyt ja latauksen saaminen helpompaa, voidaan käyttöön ottaa helposti täyssähköinen ajoneuvo.
 
Tuotantolinjoilla on parhaillaan kaksi Volvon 7900 E -sähköbussiin pohjautuvaa kirjastoautoa. Autot ovat 12-metrisiä matalalattiaversioita varustettuna 250 kWh:n akustolla, joka on sijoitettu katolle.
 
Auton ajosuorite on normaalisti 100 km, mutta kirjastokäytön pysäkeillä laitteisto vie myös sähköä. Tuotannossa olevat autot on tarkoitus ladata varikolla.
 
Auto muutetaan tuotannossa niin, että etuovi poistetaan ja sisätiloissa tehdään mittavia muutoksia lattiarakenteissa ja muussa sisustuksessa, kun toinen auto muutetaan ”satumetsäksi” ja toinen ”sukellusveneeksi”.


Sähkömuutostyöt ovat laajat.
 
Lentokenttien jäänpoistoautot huollossa
Kiitokorilla on 25 vuoden kokemus lentokenttien jäänpoistoautojen valmistuksesta. Autojen pitkä käyttöikä tuo vähän uusimistarvetta, erityisesti kun autot tarkastetaan ja huolletaan kesäisin.
 
Näiden autojen huolto ja ylläpito antavatkin jatkuvaa ja tasaista työtä Kiitokorille. Kaluston uusintaa on pian myös taas edessä.
 
- Kilpailu näillä markkinoilla on haastavaa. Kiitokori on kuitenkin yksi maailman johtavista jäänpoistoautojen valmistajista. Kilpailu on kovaa, mutta haluamme katsoa mahdollisuutemme myös tässä, kertoo Peter Sandin.

Teksti, kuvat | Matti Aarnio

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!


 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

KULJETUSTEN SOLMUKOHTA
Tiedustelimme Rauman Sataman tj:ltä Hannu Asumalahdelta koronan vaikutuksista ja sataman tulevaisuudesta.

MISTÄ KULJETTAJIA?
Vähälä Yhtiöt on ajanut kahta pitkää B-juna-HCT-yhdistelmää ja kahta pitkää HCT-puoliperävaunua vuodesta 2017 saakka.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Auto, tekniikka ja kuljetuksen paljastettua Esa Erannin ja Antti Talvitien esiin nostaman Kvarkentie-suunnitelman on kulisseissa käynyt kova kuhina...""  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 04.12.2020 07:36 ]