Mainospalkki

Raportti kevyiden hyötyajoneuvojen tulevaisuudesta

Sähköposti Tulosta PDF

International Van of the Year (IVOTY) -tuomaristo julkaisi Lyonin Solutrans 2019 -tapahtumassa raportin kevyiden hyötyajoneuvojen kehityksestä urbaanissa ympäristössä. Asiakirjassa kootaan IVOTY:n jäsenten ajatuksia liittyen viimeisen kilometrin kuljetusten nykyhetkeen ja tulevaisuuteen omassa maassaan ja yleisemmällä tasolla Euroopassa.

16-sivuisessa raportissa painotetaan lisääntyvän kaupungistumisen aiheuttamia vaikutuksia kuljetuksille. Selvityksen alussa käsitellään kuljettajan roolia ja tarvetta parantaa tehokkuutta, mikä onnistuu ainoastaan käytännöllisemmällä pakettiauton suunnittelulla ja lisääntyvällä informaatioteknologiaan panostamisella.

- Älykkäät ratkaisut ovat tulevaisuuden kehityksen kulmakiviä ja ne tulevat olemaan osa kevyiden hyötyajoneuvojen suunnittelua, asiakirjassa todetaan.

Kaupunkien viranomaiset ottavat käyttöön tiukempia säädöksiä torjuakseen kasvavia ruuhkia ja vähentääkseen päästöjä. Samalla verkkokaupan kasvu lisää jakelukaluston määrää kaupungeissa. Parhaiten ongelman ratkaisuksi näyttäisi sopivan akkukäyttöiset täyssähkö- tai hybridiajoneuvot.

Autonomisten ajoneuvojen kehittelyä harkitaan autovalmistajien toimesta, mutta toistaiseksi ei ole olemassa yleiseurooppalaisia säädöksiä niiden valmistamiseen ja käyttöön liittyen. Lyonissa julkaistun raportin mukaan turvallisuus on tässä etusijalla ja haasteena on ”välttää epäluotettavista työtavoista johtuvat vaarat ja tehottomuus”.

Selvityksessä käsitellään lisäksi kevyisiin hyötyajoneuvoihin liittyviä taloudellisia ja yhteiskunnalliseen hyväksyttävyyteen kiinnittyviä kysymyksiä.

- Teknistä kehitystä voidaan käyttää pelkästään liiketoiminnan kasvattamiseen, mutta sitä voidaan myös hyödyntää ihmisten elämän parantamisessa ja kaupunkiympäristön muokkaamisessa. Kaupunkikuljetusten tulevaisuus riippuu siitä, miten yritykset, poliitikot ja paikallisviranomaiset työskentelevät yhdessä ympäri maailmaa ohjatakseen innovaatioita oikeaan suuntaan. Entistä parempien, vihreämpien ja todella kestävien yhteiskuntien kehittäminen on jalo ja kiireellinen tavoite, mutta se mahdollistaa samalla myös älykkäämpiä kuljetus- ja toimitusprosesseja sekä uudenlaisten kevyiden hyötyajoneuvojen kehityksen, raportissa todetaan.

IVOTY-tuomariston puheenjohtaja Jarlath Sweeney kommentoi raporttiin osallistuneiden näkemyksiä ja mielipiteitä.

- Kiitos tuomariston jäsenille aloitteesta ja asiakirjaan panostamisesta. Raportti avaa keskustelun, johon kaikki sidosryhmät voivat osallistua. Toivottavasti keskustelu johtaa aikanaan raportin toiseen versioon.

Raportin voi lukea täältä.

International Van of the Year -tuomaristo koostuu 25 eri Euroopan maan hyötyautotoimittajasta.

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

MAASTOPETO
Ford on tehnyt Rangeristaan maastokykyisemmän, tehokkaamman ja isokokoisemman version, Raptorin. Testasimme sitä Suomen metsissä.

VUODEN MATKABUSSI
Vuoden 2020 matkabussin vertailutestiin Romanian Sibiu:ssa osallistui tällä kertaa yhteensä viisi linja-autoa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Nopeusvalvontakameroiden, "peltipoliisien" salamavalot ovat liikenneturvallisuutta murhaavia pimeällä..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 07.12.2019 20:28 ]