Säätiedoilla älykkäämpää liikennettä

Sähköposti Tulosta PDF

 Kuva: Kari Mäenpää/Ilmatieteen laitos

Suomen korkea teknologinen osaaminen ja ymmärrys arktisten olosuhteiden luomista haasteista yhdistyvät Ilmatieteen laitoksen Pohjois-Suomessa käynnissä olevissa älyliikenteen testeissä, joissa kehitetään liikenneturvallisuutta parantavia sovelluksia.

Ilmatieteen laitos on kehittänyt Sod5G- ja Älykkäät Arktiset Rekat -hankkeissa tutkimus- ja talvitestausympäristön älykkään liikenteen sää- ja turvallisuuspalveluihin. Sodankylässä sijaitsevalla suljetulla talvitestausradalla voidaan testata olemassa oleviin matkapuhelinjärjestelmiin sekä tuleviin 5G- ja ITS-G5-verkkoihin perustuvaa viestintää ja palveluita.

- Kyseessä on ainoa puhtaasti arktisiin talviolosuhteisiin keskittynyt älyliikenteen testirata, jossa kerätään myös sääinformaatiota, vanhempi tutkija Timo Sulkuvaara Ilmatieteen laitokselta toteaa.

Testiradan lisäksi liikennesäähavaintoja kerätään ja palveluita testataan kolmannen osapuolen operatiivisen kuorma-autoliikenteen avulla 260 kilometrin mittaisella julkisella tieosuudella. Kaikkiaan 12 kuorma-autoa on varustettu informaatiota keräävällä laitteistolla.

Lapissa tehtävä tutkimus tuottaa meteorologista tietoa ja antaa työkaluja liikennesovellusten kehittämiseen. Laitteistolla on mahdollista tarjota monipuolista ja reaaliaikaista tiesäätä, aina lämpötilasta ja näkyvyydestä tiepinnan tilaan. Yksi kehitteillä oleva sovellus on kartta-aplikaatio, joka kertoo reaaliaikaisen tienpinnan liukkauden. Lisää aiheesta vuoden viimeisestä Auto, tekniikka ja kuljetus (10/18) -numerosta.

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

G-SARJA
Joidenkin jo epäityä, että G-sarjan tuotanto olisi loppumassa, M-B tekikin päinvastaisen päätöksen uudistamalla mallin.

VUODEN KUORMA- JA PAKETTIAUTO SUOMESSA 2019
Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden toimitus on yhdessä lukijoiden kanssa valinnut vuoden 2019 hyötyajoneuvot.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Bensa- ja dieselauton keskikulutukseen nähden tyhjäkäyntikulutus on n. 15 % Ilmasto- ja ympäristösyistä tyhjäkäyntiä rajoitetaan mm. aikamääreellä..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 23.01.2019 01:49 ]