Maailman ensimmäinen sähköinen hybridi-kilpakuorma-auto

Sähköposti Tulosta PDF

Copa Truck -sarja toimii eräänlaisena laboratoriona, jossa testataan uusia teknologioita äärimmäisissä olosuhteissa energiatehokkuuteen, turvallisuuteen, painon optimointiin ja hiilidioksidipäästöjen neutralointiin keskittyen. Copa Truck tarjoaa täydellisen mahdollisuuden viedä uudet materiaalit ja komponentit äärimmilleen.

Mission Zero -hankkeessa pyritään poistamaan hiilidioksidipäästöjä jatkuvalla innovaatiosarjalla. Copa Truck on kuin kehityslaboratorion rakentamista radalle.
 
Kuorma-autojen maailma tarjoaa taas uutta: maailman ensimmäinen sähköinen hybridikilpakuorma-auto on debytoinut Brasiliassa. VW Meteor Mission Zero - maailman ensimmäinen kilpa-auto, joka yhdistää poltto- ja sähkömoottorit - debytoi 19. maaliskuuta Copa Truckissa Goianiassa, joka on yksi Brasilian tärkeimmistä moottoriurheilutapahtumista.
 
Debyytti oli äärimmäisen onnistunut: Giaffone saavutti paalupaikan ensimmäisessä lähdössä, jonka hän myös voitti. Kuorma-auto on Volkswagen Truck & Busin, Companhia Brasileira de Metalurgia e Mineracao (CBMM), Ciser, Giaffone Electric ja kuorma-autojen kilpasarjan R9 Competicoes kehitysyhteistyön tulos.
 
Traton-konserniin kuuluva Volkswagen Truck & Bus on hyötyajoneuvojen valmistaja ja yksi Latinalaisen Amerikan suurimmista kuorma-autojen ja linja-autojen tuottajista. Brasilialainen yritys CBMM on maailman johtava niobiumtuotteiden (niobium on harvinainen,pehmeä, muokattava, sitkeä, harmaanvalkoinen metalli) valmistuksessa ja kaupallistamisessa. Cider on Latinalaisen Amerikan suurin kiinnikkeiden valmistaja, kun taas Giaffone Electric - joka sijaitsee Cotiassa, Sao Paolossa - on startup, jonka pääpaino on pakettiautojen sekä kevyiden ja raskaiden kuorma-autojen sähköisten liikkuvuusprojektien kehittämisessä, edistämisessä ja valmistuksessa.


Filippe Giaffone, joka ajaa VW Meteor Mission Zero hybridikilpakuorma- autoa tämän vuoden Copa Truckissa, voitti ensimmäisen kilpailun ja oli toisessa kisassa yhdestoista. Ajoneuvon elektroninen integraatio hyödyntää molempia vetojärjestelmiä (sähkö- ja polttomoottorit) älykkäästi ja synkronoidulla tavalla yhdessä KERS-nimellä tunnetun energian regenerointijärjestelmän kanssa.

Kaikki irti päästöjen vähentämisestä
Kuorma-autojen kilpa-autosarjan on tarkoitus toimia eräänlaisena laboratoriona, jossa testataan uusia teknologioita äärimmäisissä olosuhteissa keskittyen energiatehokkuuteen, turvallisuuden optimointiin ja hiilidioksidipäästöjen neutralointiin. Tärkeä uusi ominaisuus VW Meteor Mission Zerossa on ajoneuvon hybridivoimansiirto, jossa on tavallisen dieselmoottorin lisäksi sähkömoottori. Ajoneuvon elektroninen integraatio hyödyntää molempia vetojärjestelmiä (sähkö- ja polttomoottorit) älykkäästi ja synkronoidulla tavalla yhdessä KERS-nimellä tunnetun energian regenerointijärjestelmän kanssa. Nämä ominaisuudet on suunniteltu erittäin tiukkojen turvallisuusstandardien mukaisesti.
 
Volkswagen Truck & Bus osoittaa jälleen kerran uraauurtavaa henkeään uusien teknologioiden kehittämisessä ja tukee teknisesti tätä hanketta, jolla pyritään edistämään brasilialaista Copa Truck-sarjaa kohti ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjen neutralointia ja kestävämpää kilpailua, selittää Luciano Cafure, Volkswagen Truck & Busin markkinointijohtaja.
 
Niobium vahvasti esillä
Maailmanlaajuisen suuntauksen mukaisesti matkalla kohti kestävämpien teknologioiden käyttöönottoa ja CBMM:n tarjoaman kumppanuuden ansiosta projekti on myös edelläkävijä hyödyntämällä kehittyneitä materiaaleja, joissa on niobiumia, joka tarjoaa paremman kestävyyden ja turvallisuuden. Se myös vähentää ajoneuvon painoa, mikä tekee kilpakuorma-autosta kilpailukykyisemmän kuin koskaan.
 
Yhteistyökumppanit harkitsevat myös nanokiteisten materiaalien käyttöönottoa (seoksia, jotka yhdessä niobiumin kanssa käytettynä saavat aikaan ainutlaatuisen sarjan sähkömagneettisia ominaisuuksia). Nämä nanokiteiset materiaalit soveltuvat elektroniikkaan ja komponentteihin, ja ne lisäisivät energiatehokkuutta latauksen aikana. Keskitymme kuorma-autojen olennaisten komponenttien asteittaiseen käyttöönottoon ja parantamiseen. Niobium toimii avainelementtinä tällä erittäin teknologisella matkalla. Pienet lisäykset tähän ainutlaatuisia ominaisuuksia tarjoavaan metalliin voivat parantaa käytettyjen materiaalien suorituskykyä, jolloin ajoneuvosta tulee kevyempi ja siten se luonnollisesti kuluttaa vähemmän polttoainetta. Copa Truck on täydellinen tilaisuus viedä nämä materiaalit ja uudet komponentit äärimmilleen. Se on kuin laboratorion rakentamista radalle. Näin voimme nopeuttaa innovaatioprosessia, selittää CBMM:n tekninen asiantuntija Erico Franca, joka on tiiviisti seurannut projektin kehitystä.


VW Truck & Bus on Latinalaisessa Amerikassa edelläkävijä täyssähköauton kehittämisessä ja tuotannossa.

Uusi aikakausi
VW Metereor Mission Zero kilpakuorma-auton odotetaan käynnistävän uuden aikakauden moottoriurheilussa, ja sen julkaisu tulee ennen vastaavia hankkeita, joista keskustellaan edelleen muilla areenoilla ympäri maailmaa.
 
- Uskomme, että tämä on mahdollisuus viedä tämä kilpailu uudelle suorituskyvyn ja kestävän kehityksen tasolle, mikä on autoteollisuudelle tärkeä askel eteenpäin, totesi Latinalaisen Amerikan suurimman kiinnittimien valmistajan Ciserin markkinointipäällikkö Jackson Dal Comini.
 
- Olemme erittäin innoissamme voidessamme tukea kuljettajaamme Felipe Giaffonea hänen toisella Copa Truckin kaudella, etenkin kun otetaan huomioon tämä uusi innovatiivinen hanke, jonka tavoitteena on kehittää maailman ensimmäinen sekä poltto- että sähkömoottoria käyttävä hybridiauto.
 
Epätavallisen kuorma-auton ruorissa oleva mies on myös erittäin innostunut
 
- Olen erittäin iloinen saadessani osallistua näin innovatiiviseen ja inspiroivaan projektiin uskomattomien kumppaneiden - CBMM, Volkswagen Truck & Bus, Giaffone Electric ja R9 Competecoes – rinnalla sekä Omni Financeiran, kumppanin, jonka kanssa olen tehnyt yhteistyötä useissa projekteissa. Tästä tulee unohtumaton vuosi ja se merkitsee uuden aloittamista matkalla kohti kestävää kehitystä kansallisessa moottoriurheilussa, Giaffone sanoo.

Teksti | Martti Peltonen, kuvat | Volkswagen Truck & Bus

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!   |   LUE DIGILEHTEÄ!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

UAKKUVOIMALLA PIDEMMÄLLE
Scania esitteli tuote- kehittelyn tuoreimpia helmiä toukokuisessa tilaisuu- dessaan. Maisteltavana oli alueelliseen liikenteeseen tarkoitetut sähköiset voimalinjat.

FORD PRO – ÄLYKÄS TULEVAISUUS
Ford Pro esitteli pk-yrityksille suunnattua digitaalista sovellustaan.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Mielipide laukaisi X:n lukijoissa ennen kokemattoman parjasu- ja ilkkumisvyöryn. Noin 200:n solvausvastauksen joukosta löytyi vain 10 asiallista..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 16.07.2024 18:05 ]

Mainospalkki