Uusi logo ja siisti kokonaisuus.
Dacian ensimmäinen hybridi, Jogger HYBRID 140 Extreme 7p, on mukavan yksinkertainen auto. Se soveltuu ammattiajoon tai perheautoksi kuskille, joka ei liiemmin kaipaa luksusta eikä kaikkein viimeisimpiä avustimia.
Ylimääräisiä nappeja ei Daciassa ollut.
Jogger Hybridillä ajaminen on mukavan rauhallista verrattuna moneen nykyautoon. Ylimääräiset varoitukset ja piipitykset loistavat poissaolollaan. Auto ei yritä vastustella, vaikka kaistaviiva ylittyisi ilman vilkkua, eivätkä tutkat varoittele turhaan edellä ajavasta ruuhkajonossa madellessa. ”Miksi rakentaa lisälaitteita, jotka kuski kuitenkin mieluummin kytkee pois?” tuntuu olleen valmistajan filosofiana. Vakionopeudensäädin autosta löytyy sekä peruutuskamera, vaikkakin kirkkaalla säällä näytöstä selvän saaminen on haastavaa.
Mittaristo on pelkistetty ja selkeä.
Kallein Dacia
Dacia yrittää selvästi pientä profiilin nostoa. Uusi keula ja uusi logo, sähkömoottorien mukaan tuonti eikä enää niin halpa hinta. Jogger Hybrid maksaa hieman vajaat 30 000 €.
Kokonaisteho hybridi-versiossa on 140 hevosvoimaa ja kiihtyvyys nollasta sataan tasan kymmenen sekuntia. Kulutus kehä kolmosen sisällä ajetuilla 245 kilometrillä oli 5,6 l/100km.
Takaluukun penkeilläkin oli yllättävän hyvät tilat.
Autoa voi käyttää joko seitsenpaikkaisena, tai 600 litraisella tavaratilalla varustettuna napsauttamalla kolmannen rivin istuimet irti. Takimmaiset paikat ovat yllättävän tilavia ja pidempikin mies mahtuu mukavasti. Mitään Lapin reissua siellä on tuskin tarkoituskaan istua olemattoman tavaratilankin takia. Tosin autossa on valmiina kattokaiteet, jotka saa mukana tulevalla työkalulla käännettyä taakkatelineiksi ja matkatavarat suksiboksiin katolle.
Takapenkkiläisille on pikkupöydät.
Hybridin ominaisuuksia
Liikkeelle lähdetään sähkömoottorin avulla, joten se tapahtuu miellyttävän ripeästi ja hiljaisesti. Aina välillä polttomoottori kuitenkin rävähtää hetkeksi käyntiin käyden merkillisen korkeilla kierroksilla, kunnes taas hiljenee. Maahantuojallakaan ei tiedetä tähän syytä, se lienee siis luettava auton ominaisuudeksi.
Vaikka Joggerin maavara on hieman normaalia farmaria korkeampi, autoon käynti on helppoa suurelle osalle väestöä ilman suurempia ponnistuksia. Kuljettajan penkki liikkuu yllättävän pitkälle taakse, eli pidempikin kuski löytää hyvän ajoasennon. Oviaukot vaan ovat hieman ahtaita, joten tiettyä notkeutta vaaditaan.
Penkit kaatuvat helposti yhdestä vivusta.
Käyttömukavuudessa puutteita
Puutteet löytyvät lähinnä käyttömukavuudesta. Kännykänpidikkeen käyttöön tarvitaan kahta kättä ja lihasvoimaa, samoin pelkääjän paikan istuimen siirtämiseen kuskin paikalta. Auto ei joka kerta lähtenytkään käyntiin ensimmäisellä napinpainalluksella, ja medialähde pitää aina valita erikseen käynnistyksen jälkeen. Pieniä asioita, jollekin mitättömiä, mutta voi myös olla, että tietty sujuvuuden puute alkaa ärsyttämään ajan kanssa.
Kuskin penkki liikkuu pitkälle kuskin taakse.
Kuljettajan penkin säätöjen puute on toinen asia, jota esimerkiksi taksiksi autoa harkitsevan kannattaa miettiä. Nykykuskit ovat tottuneet monenlaisiin tukiin ja säätömahdollisuuksiin. Daciassa löytyy penkin korkeuden säätö sekä tietenkin selkänojan ja etäisyyden säätö, ei muuta. Toki näilläkin penkeillä, ja paljon huonommillakin, ajetaan ja on ajettu taksia. Se on taas henkilöstä kiinni, muodostuuko asia kynnyskysymykseksi.
Yhteenveto
Jogger on mukava auto ajaa. Se on positiivisella tavalla yksinkertainen, melko tilava ja muuntautumiskykyinen sekä sopivasti uudella teknologialla varusteltu. Ajettavuus on riittävän hyvällä tasolla ja ulkonäkökin on kivan moderni. Jogger on perusauto henkilölle, joka ei kaipaa ylimääräisiä hienosteluja.
Teksti, kuvat | Miika Tokee
TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä