Ford Trucks Tanskan valloitukseen

Sähköposti Tulosta PDF

Jesper Tuborg Nielsen (vasemmalla), Ford Trucksin Tanskan maajohtaja, Bahadir Koc, joka Ford Trucksissa vastaa Benelux- maista ja Skandinaviasta ja Allan Thalmar Andersen, HEJ Groupin toimitusjohtaja kuvattuna Ford F-Maxin Dannebrog-version edessä, joka oli esillä Transport 2023 -messuilla Herningissä.

Ford Trucks pyrkii nopeasti nousemaan merkittäväksi toimijaksi Tanskan kuorma-automarkkinoilla. Ensimmäiset F-Max-veturit on jo toimitettu tanskalaisille kuljetusyrityksille.
 
Uuden tulokkaan, Ford Trucksin kunniahimoisena tavoitteena on vähintään 5 prosentin markkinaosuus maan kuorma-automarkkinoista.
 
Ford Trucks ei ole lähtenyt Tanskaan istumaan siististi nurkassa luokan uutena, kilttinä poikana. Sen selkeänä tavoitteena on yltää erittäin nopeasti vähintään 5 prosentin markkinaosuuteen Tanskan kuorma-automarkkinoista.
 
– Meidän on yllettävä vähintään 5 % markkinoista. Tämä on tavoite kaikissa Euroopan maissa, ja se koskee myös Tanskaa, totesi Ford Trucksista Benelux- maissa ja Skandinaviassa vastaava Bahadir Koc Transport 2023 -tapahtuman lehdistötilaisuuden jälkeen Herningissä.


Kaikkien Ford Trucksin kuorma-autojen tuotanto tapahtuu Turkissa, jossa valmistajalla on myös oma kehitysosasto. Tehtaan tuotanto on tällä hetkellä 20 000 – 25 000 yksikköä vuodessa – tuotantovauhtia on tarvittaessa mahdollista kasvattaa.

Kuulostaako kunnianhimoiselta?
- Kyllä, mutta se on realistista sekä nykyisten että erityisesti myöhemmin tänä ja ensi vuonna lanseerattavien uusien tuotteiden kanssa, Bahadir Koc sanoo.
 
Koc viittaa muun muassa Belgiaan, johon Ford Trucks etabloi itsensä äskettäin - ja saavutti jo ensimmäisen vuoden aikana 3,6 prosentin kokonaismarkkinaosuuden ja rekkaveturisegmentissä 5,1 prosentin markkinaosuuden.
 
Aluksi tanskalaisille asiakkaille esitellään lippulaiva Ford F-Maxia – Ford Trucksin pitkän matkan veturia, jonka voimansiirto on kehitetty Turkissa. Auto on varustettu 12,7 litran Ecotorq- moottorilla (500 hv), Ford Trucksin omalla 12-nopeuksisella vaihteistolla ja Turkissa valmistetulla taka-akselilla. Auto on toistaiseksi saatavilla vain 4x2-rekkaveturina.
 
- F-Max 6x2 on tulossa. Meillä on paljon projekteja meneillään, joten en voi antaa tämän vaihtoehdon tulolle tarkkaa päivämäärää. Mutta se tulee aivan varmasti, kuten myös sähköistetty F-Max, Koc vakuuttaa.
 
Ford Trucks lanseerasi sähköisen jäteauton Hannoverin IAA-tapahtumassa syksyllä 2022. Ajoneuvo on parhaillaan testauksessa ja se lanseerataan kaupallisesti ensi vuonna. Sen jälkeen ovat vuorossa F-Max-rekkaveturin sähköversiot.
 
Tanska on 48. maa, johon Ford Trucks on perustanut myyntiorganisaation. Se, että HEJ Groupista tuli Tanskassa Ford Trucksin kumppani, johtui useista tekijöistä, selittää HEJ Groupin toimitusjohtaja Allan Thalmar Andersen.
 
– Näemme Ford Trucksin jännittävänä mahdollisuutena. Näemme innovaation ja tuotevalikoiman, joka on todella kiinnostava Tanskan markkinoille.
 
- Ford Trucks luottaa yksinkertaiseen toimitusketjuun ja nopeisiin toimituksiin. Lisäksi ajoneuvon käytön aikaiset kokonaiskustannukset (TCO) ovat kohtuulliset, mikä on tärkeää asiakkaillemme, toteaa Allan Thalmar Andersen.
 
Ford Trucks on jo viides kuorma-automerkki HEJ-konsernissa, jonka osalta se hoitaa joko myyntiä tai huoltoa tai molempia.
 
- Olemme toki varmistaneet, miten Ford Trucks tähän pakettiin istuu. Se on erityisen hyvä toimituspuolella. He pystyvät toimittamaan auton 8-12 viikossa. Et löydä montaa muuta kuorma- autotehdasta, joka kykenee toimittamaan autoja asiakkaille näin lyhyessä ajassa, huomauttaa Allan Thalmar Andersen tilanteessa, jossa joidenkin kuorma- autojen toimitusaika on monissa tapauksissa jopa vuosi.
 
Ford Trucks on rakentanut myyntiverkoston suurimpaan osaan Eurooppaa. Tanska on verkoston ensimmäinen Skandinavian maa.


Ford Trucks on turkkilaisen autokonsernin Ford Otosanin divisioona, jonka omistavat yhdessä turkkilainen Koc Group (41 %), amerikkalainen Ford Motor Company (41 %) ja joukko julkisesti noteerattuja osakkaita (18 %).

HINNAT
Ford Trucks on saavuttanut mainetta useissa Euroopan maissa erittäin houkuttelevalla ostohinnallaan. Mitä minun on maksettava upouudesta Ford F-Max 4x2 500:sta Tanskassa, sitä tuskin olet valmis paljastamaan.
 
- Se riippuu niin monesta asiasta, joten sitä ei voi suoraan kertoa. Me noudatamme Ford Trucksin sisäistä hinnoittelustrategiaa, ja voit päätellä siitä mitä haluat, Allan Thalmar Andersen sanoo.
 
Ford-kuorma-autojen myynti Tanskassa tapahtuu FTD A/S - Ford Trucks Denmark -yhtiön kautta, jonka pääkonttori sijaitsee Ringstedissä. Maajohtaja Jesper Tuborg Nielsen vastaa Fordin tuonnista Tanskan kartalle – sekä kuorma-autojen että verkoston osalta, jonka rakentaminen on vasta aluillaan. Tehtynä on sopimus Lastvognscenter Sydin kanssa Vojensissa ja toisen jälkimarkkinointikumppanin, jota ei ole vielä nimitetty, kanssa Koldingissa.
 
- Tärkeintä on nyt nopeasti laajentaa palveluverkostamme täällä Tanskassa. Tätä varten meidän on kehitettävä myös myyntiorganisaatiota, mutta olemme jo valmiita kauppaan ja toimituksiin, olipa sitten kyseessä ajoneuvon myynti tai vuokraus asiakkaalle, toteaa Jesper Tuborg Nielsen.
 
Ensimmäiset Ford F-Maxit ovat jo ilmestyneet tanskalaisiin rekisterikilpiin – ensimmäiset jo marraskuussa 2022. Toistaiseksi toimitusten kärjessä on Silkeborgin lähellä sijaitseva Søholt Transport, joka on saanut liikenteeseen kolme Ford F-Maxia.

Teksti | Martti Peltonen, kuvat | Rasmus Gronvif Haargaard

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

UAKKUVOIMALLA PIDEMMÄLLE
Scania esitteli tuote- kehittelyn tuoreimpia helmiä toukokuisessa tilaisuu- dessaan. Maisteltavana oli alueelliseen liikenteeseen tarkoitetut sähköiset voimalinjat.

FORD PRO – ÄLYKÄS TULEVAISUUS
Ford Pro esitteli pk-yrityksille suunnattua digitaalista sovellustaan.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Mielipide laukaisi X:n lukijoissa ennen kokemattoman parjasu- ja ilkkumisvyöryn. Noin 200:n solvausvastauksen joukosta löytyi vain 10 asiallista..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 16.07.2024 18:42 ]

Mainospalkki