Mainospalkki

Koukkulava-autosta hetkessä konttiautoksi

Sähköposti Tulosta PDF

Contle-sovitin nousee koukkulaitekuorma-autoon tavallisen vaihtolavan tavoin.

Suomalainen Contle ylsi Trailer Innovation 2023 innovaatiokilpailussa kolmannelle sijalle kuljetuskonttien siirtämiseen tarkoitetulla sovittimellaan. Sovittimen avulla tavallinen koukku- eli vaihtolavalaitteella varustettu kuorma-auto varustellaan hetkessä kontteja kuljettavaksi ajoneuvoksi. 
 
Vaikka kontit ovat mullistaneet logistiikan, niiden kuljettamisessa tieliikenteessä on pullonkauloja. Jotta kuorma-auto pystyisi itsenäisesti käsittelemään kontteja, siinä tulee olla esim. sideloader- kuormain. Sideloader on kiinteästi asennettava kuorma-auton tai perävaunun nosturi, joka nostaa kontin sivulta ajoneuvon päälle. Sideloader on suurikokoinen ja siksi kallis ja painava.
 
Toinen vaihtoehto on nosturilla varustettu kuorma-auto. Tyypillisesti se jaksaa nostaa tyhjiä ja keveitä kontteja. Raskaimpien konttien ulkopuolisena nostoapuna voidaan käyttää suurikokoista trukkia tai todella vahvaa nosturiautoa.
 
Koukkulaitteella varustetulla ajoneuvolla on voitu käsitellä ainoastaan kontteja, jotka on varustettu vaihtolavakiskoilla ja koukkutartunnalla. Rajoituksesta päästään nyt eroon.
 

Konttia kuljetettaessa ajoneuvon suurin korkeus saadaan summaamalla ajoneuvon rungon korkeus, kiskojen ym. mekaniikan tarvitsema 200 mm ja kontin korkeus.

Koukkuautolle lisää käyttöä
Suomalaisen Contlen innovaatio ulottaa tavallisen koukkueli vaihtolavalaitteen hyödyntämisen konttien kuljettamiseen. Valmistaja kutsuu tuotettaan sovittimeksi, jonka avulla ajoneuvo muutetaan konttikuljetuksiin sopivaksi.
 
Koukkulava-auton kannalta sovitin on kuin mikä tahansa vaihtolava, jonka kuorma-auto vetää vaihtolavakiskojensa päälle ohjainrullien saattamana. Mitään kiinteitä asennuksia ei tarvita.
 
Contlen sovitin käsittelee 20-jalkaisia kontteja. Kontti voidaan nostaa auton kyytiin maasta ja laskea takaisin. Auto pystyy ottamaan vastaan lukin, trukin tai autonosturin nostaman kontin ja luovuttamaan sen näille. Myös kontin tyhjentäminen kippaamalla käy päinsä.
 
Koska sovittimen käyttäminen vastaa tavallista vaihtolavojen käsittelyä, vaihtolavoja voidaan ottaa ja jättää myös perävaunuista.
 
40- ja 45-jalkaisille konteille tarkoitettua sovitinta ei liene tulossa, sillä kontit eivät mahtuisi edes 13-metriseen kuorma-autoon. Nykyisen kaltaisia koukkulaitteitakin mitä ilmeisimmin pitäisi kehittää tarkoitukseen sopiviksi.


Valmistajan mukaan Contle-sovitin pystytään lukitsemaan useimpien koukkulaitteiden mekaniikkaan.

Vaatimuksia kuorma-autolle
Contle-adapterilla eli sovittimella varustettu koukkulaiteauto pystyy itsenäisesti käsittelemään 16 tonnia painavia kontteja. Valmistajan mukaan rajoittava tekijä on kontti, ei kuorma-auto eikä Contle-sovitin.
 
Contle-sovitin vaatii vähintään 5300 mm pitkän koukkulavalaitteen, jotta taemmat konttilukot voidaan lukita sovittimeen kuuluvaan ohjainlevyyn.
 
Sovitin käyttää toimintaansa akkuvirtaa, minkä ansiosta se ei vaadi sähkökytkentöjen tekemistä. Akun kestoaika normaalissa työssä on noin kaksi päivää. Akku ladataan kytkemällä se kuorma-autoon.


Konttia kuormataan tai puretaan Contle-sovittimesta.

Käyttö helppoa ja joutuisaa
Osa sovittimen toiminnoista tehdään etäohjauksella. Näitä ovat tarttumispään vapauttaminen ja kiinnittäminen sekä tarttumispään konttilukkojen käyttö. Kuljettajan käsin hoidettavia tehtäviä ovat mm. sovittimen lukitseminen koukkulavakiskoihin ja taaempien konttilukkojen vapauttaminen ja kiinnittäminen.
 
Konttia kuormatessa ja purettaessa sen ohjaa paikalleen ohjainlevy, joka kääntyy automaattisesti oikeaan asentoonsa mekaanisella ohjauksella.
 
Contlea käytettäessä kontin etureuna kohoaa nostotyön aikana. Pääsääntöisesti tämä ei aiheuttane ongelmaa, sillä esim. kansainvälisessä kuljetuksessa rahti täytyy varmistaa laivojen kallistelua ja tärinää vastaan.
 
Contle-sovittimen huomiotaherättävin osa on puristinpää, joka käsittää hydraulisesti käytettävät lukot kontin etureunan. Sovittimen takaosan konttilukot varmistavat kontin takaosan.

Teksti, kuvat | Seppo Alaruikka

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

30 VUOTTA METSÄAUTOTEILLÄ
Kimmo Koskela Kärkölästä on ohjastanut puuautoa vuodesta 1990 alkaen. Toimintaympäristö on vuosien mittaan muuttunut.

HoLa-PROJEKTI
Kaukoliikenteen sähkökuorma-autojen latausinfralle visioidaan ja luodaan nyt kuumeisesti ratkaisumalleja. HoLa-projekti on niistä yksi.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"YKSI AINOA kuorma-auto (ruotsalaisissa kilvissä – totta kai!) helpotti suuntavilkullaan ohitustilannetta..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 07.02.2023 23:58 ]


Mainospalkki