Mainospalkki

Lahdesta kotoisin

Sähköposti Tulosta PDF


Scanian linja-automallistossa voidaan valita perinteisen ja biodieselin lisäksi kaasun, etanolin, lataushybridin, täyssähköisen välillä. Sähköinen mallisto käsittää 2- ja 3-akseliset ja laajenee myöhemmin myös nivelbussiin.
 
Scanian ensimmäiset sähköbussit aloittavat liikenteen Lahdessa 1.7.2022. Tätä ennen autot ovat jääkiekon MM-kisojen käytössä Tampereella. Lahti on oiva paikka ensimmäisille sähköisille Scanian linja-autoille, koska autojen suunnittelussa Lahden merkitys on huomattava.
 
Lahdesta kotoisin
Sähköinen Scanian matalalattiabussi Citywide on suurimmalta osin suunniteltu Lahdessa. Uusi Citywide on täysin uusi tuote ja sen suunnitteluun on Scanialla panostettu paljon.
 
Scanian bussipuolen suunnittelussa on Lahdessa suunnittelutoimistossa edelleen yli 100 henkeä, joka pitää yllä kotimaisuutta, vaikka varsinainen tuotanto onkin nykyään Puolan tehtaalla.
 
Uuden mallisarjan autoja on jo käytössä muualla Euroopassa. Suomessa Reissu-Ruoti saa käyttöönsä 6 täyssähköistä bussia, jotka ovat tärkeä päänavaus Scanialle myös Suomen sähkölinja- automarkkinoille.


Mittaristossa nopeus ja energiaseuranta.
 
Akkujen sijoittelu antaa tilaa ja vakavuutta
Esitellyn bussin akusto on jaettu osin katolle ja osin vasempaan takakulmaan. Katolle on sijoitettu 6 akkupakettia ja takakulmaan myös neljä, jolloin akustojen kokonaiskapasiteettion 330 kWh.
 
Tällä saavutetaan ajomatkaa olosuhteista riippuen 250 km (toimintamatka SORT2-testin mukaisesti). Lyhyemmille toimintamatkoille voidaan valita pienempi 8 akun paketti (4 katolla ja 4 takana), siis 264 kWh.
 
Akkuvalinnassa oleellinen tekijä on ennalta valittu reitistö ja latausmahdollisuudet. Lataus hoidetaan varikolla pistokelatauksella, jota toki voi käyttää myös taukopaikoilla, jos latauslaitteisto löytyy.
 
Latausliitäntä on oikeassa etukulmassa. Lataukselle on rakennettu katolle myös valmius alas laskettavalle pantograafille.


Lataus etukulmasta.
 
Akuston hallinnalla mukavuutta ja käyttöikää
Sähköautojen akuston lämpötilojen hallinta on virran kulutuksen ja akkujen keston kannalta erityisen tärkeä. Scanian akustossa on suljettu vesikiertoinen joka on erillinen auton lämmitysja jäähdytysjärjestelmistä.
 
Bussin tehoja voidaan käyttää ilman rajoituksia laajalla lämpötila- alueella – 35 asteesta aina + 40 asteeseen. Bussin ollessa esimerkiksi yölatauksessa, voidaan lähtöaika ohjelmoida niin, että tarvittava matkustamon lämmittäminen tai jäähdyttäminen hoidetaan latausvirran kautta.
 
Varsinainen lämmitys hoidetaan pääosin ilmalämpöpumpulla mutta kylmimpiä oloja varten bussi oli varustettu myös polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä. Jäähdytyksessä sen sijaan käytetään puhtaasti sähkökäyttöistä ilmastointia.


Leveä keskikäytävä.
 
Matkustusmukavuutta ja turvallisuutta
Uuden Scania Citywiden etuakseliston paino on nostettu 7,1 tonnista 8,2 tonnin. Etuakselisto on erillisjousitettu. Erillisjousitus parantaa uuden mallisarjan ajettavuutta.
 
Leveämmillä renkailla etuakselin massa on mahdollista hyödyntää täysin, mikäli matkustajamäärä ja kuorma niin vaativat. Katolle sijoitetut 4 akkupakettia nostavat bussin kokonaiskorkeuden 3300 mm:iin mutta antavat autoon tasaisen lattian ja leveän, 900 mm keskikäytävän.
 
Bussin painopiste on katolle sijoitetun akuston vuoksi korkealla, joka on asettanut ajodynamiikalle omat haasteensa. Uudessa mallisarjassa on vakiovarusteena ajovakavuutta parantava ESP ja muita kuljettajan ja matkustajien turvallisuutta parantavia ominaisuuksia, joiden avulla malliston ajodynamiikkaa on saatu parannettua.
 
Matkustajapaikkoja esitellyssä 2-akselisessa autossa oli kaikkiaan 78 joista 39 istumapaikkoja. Uuden malliston koon kasvaessa voidaan päästä aina 100 matkustajan kapasiteettiin. Esitellyn auton kokonaispituus on 12 995 mm.
 
Kulkuovia Ruotille toimitetuissa autoissa on kaksi mutta valittavissa on myös kolmen oven malli. Nousukorkeus tasalattiaisessa Citywide-mallistossa on direktiivin edellyttämä 340 mm.


Osa akuista sijaitsee takakulmassa.
 
Tehoa riittää
Moottorin ilmoitettu jatkuva teho on 250 kW, mutta tarvittaessa tilapäisesti voidaan käyttää 300 kW tehoa. Vääntömomentti on 2100 Nm. Auton liikkumisen kulutus vaihtelee huomattavasti kuormituksesta ja eri olosuhdetekijöistä. Ilmoitettu kulutushaarukka on 0,75–1,5 kWh/km.
 
Auto on varustettu kaksiportaisella automaattivaihteistolla, jossa alle 40 km/h nopeudella käytössä on pienempi vaihdealue ja yli sen isompi. Esitellyn auton huippunopeus on rajoitettu 70 km/h nopeuteen.
 
Kaupunkilinja-autossa ei ole turvavöitä ja koska matkustamossa on myös seisomapaikkoja, on huippunopeus rajoitettava korkeintaan 80 km/h nopeuteen.

Teksti, kuvat | Matti Aarnio

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

UUSI DAF XD.MALLISTO
DAF on tuomassa markkinoille uutta XD-mallisukupolvea, joka tarjoaa uuden vertailutason ja toimii alan tuotteiden tasonmittarina.

IAA:n VETONAULA
eActros LongHaulin "konseptiprototyyppi" avaa ennakkonäkymän veturin vuoden 2024 suunnittelukieleen.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Huoli nuorten liikennekäyttäytymisestä on kasvanut huomiota herättäneiden tuhoisien liikenneonnettomuuksien myötä..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 01.10.2022 04:23 ]


Mainospalkki