Kontiotuote – Suurin kaikista

Sähköposti Tulosta PDF

Kontiotuote toimitti 2010-luvulla hirsiosat mm. Pudasjärvelle rakennettuun koulukampukseen. Yrityksen 2020-luvun menestystä rakennetaan nykyisen toimitusjohtajan, Mika Rytkyn johdolla.

Maailman suurin hirsirakennusten valmistaja Kontiotuote toimii Pudasjärvellä puolivälissä Oulua ja Kuusamoa.
 
Kontiotuote täyttää asiakkaan unelman hirsirakenteisesta, omaan elämään sopivasta kodista tai vapaa-ajan rakennuksesta.
 
Kotimaisen puutavaran hankkiminen, asuintalojen ja mökkien valmistaminen ja tuotteiden kuljettaminen tarjoavat suuren määrän kotimaisia työpaikkoja.
 
Hitaasti laadukkaaksi rakennuspuuksi kasvavien metsien äärellä toimiva Kontiotuote on menestystarina. Millä tahansa mittarilla mitaten se on noussut maailman suurimmaksi hirsirakennusten valmistajaksi. Samaa suuruusluokkaa lähestyviä kilpailijoita ei löydy esim. Ruotsista, vaan vasta Kanadasta.
 
Hirsirakentamisen voittokulku
Toimitusjohtaja Mika Rytkyn luotsaama Kontiotuote on tehnyt vakuuttavaa jälkeä Suomessa. Viimeisten 15 vuotta ovat olleet hirsirakentamisen voittokulkua.
 
– Suomi on vahva tekijä massiivihirren käyttäjänä ja yleensäkin yksiaineisessa puussa, johon kategoriaan rakennushirsi luetaan. Tämän päivän Suomessa peräti 25 % omakotitaloista rakennetaan hirrestä, kertoo Rytky.
 
Vahvasti mieliin piirtynyttä kuvaa tunturikylään pystytetystä hirsirakenteisesta alppitalosta on siis syytä täydentää normaalilla omakotitalolla. Muutokseen tiedetään selvät syyt: Ristiinliimatusta hirsilamellista saadaan painumaton rakenne, koska siinä puuaines on pystysuunnassa. Hirsihän kuivuessaan supistuu vaakasuunnassa.
 
Hirren suosiota on kasvattanutmyös uusia mahdollisuuksia avannut nykyarkkitehtuuri. Edut eivät pysähdy tähän. 
 
– Männystä erittyy terpeenejä eli haihtuvia VOC-kaasuja, jotka ihminen aistii puun tuoksuna. Nillä on todettu olevan antibakteerisia vaikutuksia. Jos olet yöpynyt hirsitalossa, tiedät että siinä on hyvä nukkua, lupaa Rytky.
 
Erittäin korkea jalostusaste
– Hirsien lisäksi tehdas valmistaa muut Kimara-taloon tarvittavat osat, kuten kattoristikot ja liimapuupalkit sekä ikkunat ja ovet. Kun kaikki osat valmistetaan alusta loppuun saman katon alla, niiden laatu on taattu, kuvailee Rytky.
 
Kontiotuotteen liikevaihdoksi vuonna 2021 Rytky kertoo 71,5 miljoonaa euroa. Siitä n. 90 % kertyi kotimaasta ja loput 10 % viennistä. Jo vuonna 2020 vientiä harjoitettiin 19 maahan ja vuosi 2021 jatkui yhtä hyvänä.
 
Kontiotuote ei ole jäänyt laakereilleen lepäämään, vaan on lähtenyt kehittämään tuotetta hirsikerrostalosta. Toistaiseksi Kontio Block -hirsikerrostalo on puhdas konsepti, jossa linjataan hirsikerrostalon rakentamista.
 
– P2-paloluokan, kokonaan hirrestä rakennetulle kerrostalolle on kova kysyntä, kertoo Rytky.


Kontiotuotteen hirsipuinen toimistorakennus näyttää esimerkkiä, miten puun jalostusarvoa nostetaan.

Raakapuun kuljetus kallistunut
Sahanhoitaja Matias Vengasaho vastaa Kontiotuotteessa tukkipuun ostamisesta.
 
– Vuoden mittaan hankimme raakapuuta noin 10 toimittajalta. Omaa metsäosastoa meillä ei ole, sanoo Vengasaho.
 
Pyöreän puun hankinta-alueiden pääpaino osuu Kainuuseen ja Koillismaalle. Puuta saattaa tulla Rovaniemen ja Sodankylän seuduilta saakka, noin 250-350 km etäisyydeltä. Tyypillinen raakapuun kuljetusmatka osuu 100-200 km haarukkaan.
 
Raakapuun ostajana Kontiotuote solmii puolen vuoden mittaisia hankintasopimuksia. Myyvä taho eli hankintayhtiö vastaa puiden kuljetuksesta tehtaalle saakka omien sopimuskuljettajiensa kalustolla.
 
– Suurimmat hankintasopimukset teemme Metsähallituksen kanssa, paljastaa Vengasaho.
 
Sopimushintoja tarkistetaan puolen vuoden välein kuljetushintaindeksin mukaisesti. Kuljetusalan viimeaikaiset ongelmat näkyvät Kontiotuotteellakin.
 
– Tällä hetkellä polttoaineen korkea hinta on autoilijoille vaikea asia, sanoo Vengasaho.
 
Oma sahauskapasiteetti käytössä
Kontiotuote luottaa raakapuun hankinnassa kumppaniyrityksiin. Se ostaa pyöreää puuta n. 130 000 m3 vuodessa. Oman sahan käsittelyssä määrästä syntyy n. 60 000 m3 valmista sahatavaraa. Tehtaanjohtaja Tapio Anttonen kertoo, että tämä ei riitä koko rakennustuotannon tarpeisiin, sillä oma sahaus- ja kuivauskapasiteetti on jo täydessä käytössä.
 
– Valmista sahatavaraa ostettiin vuonna 2021 runsaat 22 000 m3. Vaikka vuodet eivät ole veljeksiä, ostomäärät ovat jatkuvassa kasvussa, kertoo Anttonen.
 
Sahatavara ostetaan kuljetuksen kera useilta toimittajilta. Pisimmät kuljetukset Pudasjärven tehtaalle tapahtuvat esim. Keski-Suomesta noin 400 km etäisyydeltä. Ulkomaista sahatavaraa ei hankita. Materiaali tyypillisesti kuljetetaan kappaletavaralle sopivilla kapelliseinäisillä täysperävaunuyhdistelmillä.


Kontiotuote työllistää reilut kaksisataa työntekijää. Pudasjärven tehtaalla sijaitsevat yrityksen tuotantotilat sekä mm. saha.

Logistiikan kohonnut vaikeuskerroin
Kuljetuspäällikkö Tapio Knuutinen on ottanut harteilleen Kontiotuotteen logistiikan ylläpitämisen koskien niin ulkopuolelta hankittujen kuin yrityksessä valmistettujen tavaroiden materiaalivirtoja.
 
Kontiotuotteen palvelukonseptin kehittymisen myötä yrityksen logistiikan haasteet ovat nousseet. Yrityksen alkuvuosina vaatimattoman jalostusasteen aikaan se toimitti asiakkaalle lähinnä rakennuksen puuosat. Nykyään toimitetaan runsaasti muutakin tavaraa, sillä muuttovalmista taloa pidetään itsestäänselvyytenä. Vaikka rakennuksen pystyttää rakennusliike, Kontiotuotteen materiaalivirtojen on järjestettävä oikea määrä tavaraa oikeaan aikaan oikeaan paikkaan.
 
Tuotteiden kuljetukset asiakkaille on annettu hoidettaviksi sopimusautoilijoille, jotka hankkivat kuljetuksiin soveltuvan kaluston. Kontiotuote on määritellyt sopimusautoilijoille käytettävän tyylin ja värimaailman sekä varsinaisille kuljetusautoille että sen peitteille.
 
– Asiakaskuljetukset ajetaan kumppaniyritysten autoilla, missä näiden vastuu yltää tontille saakka. Kaiken aikaa kuljetuskalusto edustaa Kontiotuotetta mm. kuormapeitteiden sekä ajoneuvojen teippausten ja maalausten kautta, kertoo Knuutinen.
 
Autoilijoiden velvollisuutena on pitää kuljetusautot ja kuormatilojen peitteet edustavassa kunnossa ja puhtaina mm. pesemällä ne aika-ajoin ja tarvittaessa kelien sanelemana.
 
Vienti kotimaahan ajetaan yksinomaan täysperävaunuyhdistelmillä ja muualle Eurooppaan pelkästään puoliperävaunuilla eli trailereilla.
 
Kaukomaiden merikuljetuksiin käytetään kontteja, joista valtaosa on normaaleja 40-jalkaisia 20-jalkaisten osuuden jäädessä hyvin niukaksi. Merikuljetuksiin lähtevät kontit lastataan aina tehtaalla Pudasjärvellä, josta ne kuljetetaan autokuljetuksina satamaan.
 
Alati jatkuvassa kustannusjahdissa
Talonrakennusyrityksessä ei ylenkatsota materiaalien sivuvirtoja.
 
– Kontiotuotteen sahalla syntyvä hake menee kuituteollisuuden raaka-aineeksi. Hake edustaa noin puolta sahauksessa syntyvistä sivuvirroista. Puru ja kuori päätyvät nekin hyvään käyttöön, sillä ne ovat hyviä polttoaineita ja myydään energiantuotantoon, kehuu Rytky.
 
– Rakennusalalla kaikki kustannukset, kuten sahatavaran hinta, ovat viime aikoina nousseet rajusti. Tämä on aiheuttanut eniten harmia liiketoimintaan. Kustannukset on hallittava, sillä myytävien tuotteiden hintoja ei noin vain voi nostaa, linjaa Rytky.

Teksti | Seppo Alaruikka, kuvat | Kontiotuote

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 29.03.2024 09:01 ]

Mainospalkki