Logistiikka-alalle tullaan syystä

Sähköposti Tulosta PDF

Tyypillisesti opiskelija on alasta innostunut nuori, jolla on lähipiirissä joku kuljetusalalla työskentelevä, Tapani Rouhiainen summaa.

Juvalainen Tapani Rouhiainen työskenteleeMikkelissä Etelä-Savon ammattiopisto Esedussa. Nelisen vuotta logistiikka-alan ammatteihin opiskelijoita ohjastanut Tapani on kuljetusalan raudanluja ammattilainen.


Etelä-Savon ammattiopiston toimipiste Pieksämäellä.

Tapanilla on kokemusta työstä ja yrittämisestä logistiikassa kuudelta eri vuosikymmeneltä. ”Tyypillisesti opiskelija on alasta innostunut nuori, jolla on lähipiirissä joku kuljetusalalla työskentelevä.Usein opiskelija haluaa nopeasti työelämään ja pitää vaihtelevasta työstä”, aloittaa Rouhiainen. Aikuisena logistiikkaa opiskeleville saattaa Tapanin mukaan tulla yllätyksenä alan työaikojen epäsäännöllisyys. Ammatillisen tutkinnon osien näytöillä osoitetaan ammatillinen osaaminen. Kuljetusalaakin opiskeleva voi näyttää tutkinnon osan osaamisen näytön suorittamalla.


Etelä-Savon ammattiopiston kuljetusalan opiskelijoita.
 
Oppimistarpeita ammattiin valmistuville riittää
”Kaikki aiempi osaaminen nopeuttaa opinnoissa etenemistä”, toteaa puolestaan Vantaan ammattiopisto Varian kuljettajaopetuksesta vastaava Matti Hallikainen. Matin mukaan onneksi nykyään ei mitata koulussa istumista, vaan sitä mitä opiskelija osaa. Osan opinnoista voi suorittaa työpaikalla. Muutoksiakin kuljetusalan opintoihin Vantaalla kaivataan: ”Tarvitaan lisää aikaa käytännön tekemiseen. Yritykset vaativat, että osataan kuorman suunnittelu, lastausjärjestys, kuorman tekeminen ja -kiinnittäminen.


Vantaan ammattiopisto Varian kuljettajaopetuksen toimipiste.

Näitä pitäisi päästä harjoittelemaan koululla niin paljon, että se rutinoituu, sujuu nopeasti ja ilman vahinkoja”, Hallikainen kertaa koettuja asioita opintojen painotuksista. Mikkelissä ollaan opiskelijoista samoilla linjoilla: ”Osalla opiskelijoista ei ole mitään aikaisempaa kokemusta koneiden ja laitteiden käytöstä. Se hidastaa oppimista ja samalla koneiden käyttörohkeutta”, sanoo Tapani Rouhiainen.


Varia:n opetuskalustoa.
 
Ala palkitsee työllä
Logistiikka-alalla on työtä tulevaisuudessakin. Tampereen kauppakamarin 22.11.2021 päivätyssä nettikolumnissa Matti Apunen paaluttaa: ”Maailmalla tavara seisoo terminaaleissa ja tehtaissa, koska sille ei löydy kuljetusta.” Syy on Apusen mukaan alan työvoimapula, ilmiö on maailmanlaajuinen. ”Esimerkiksi Saksassa joka kolmas rekkakuski jää eläkkeelle seuraavan kymmenen vuoden aikana. [Suomessa] Kuljetusalan etujärjestön SKAL:n barometrissa joka kymmenes yritys uskoo lopettavansa kahden vuoden aikana”. Nuori ja vanhakin kuljetusalalle tuleva, töitä olisi tekemistä vailla, tervetuloa.

Teksti | Heikki Hiltunen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

SCANIA SUPER
Scania panee suosikki- luokan moottorinsa uusiksi, viilaa vaihteistoja ja voimalinjaa, tekee 9 taka-akselivälitystä ja panee alustat uusiksi.

YRITTÄJÄLLE RAHAA
Hjallis, jos kukaan, on osannut puhua alati uusiin yrityksiinsä rahaa miljoonittain rahoittajilta. Kysyimme miten se tehdään.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Eikä valvontaa ole! On vain löysä ohjeistus tietyömaan urakoitsijalle, että rajoituksia olisi vain tilanteen mukaan työn ollessa käynnissä..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 28.01.2022 11:07 ]