Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 8/2016



Puhukaa Pukille

Hallitus antoi eduskunnalle liikennekaarta koskevan lakiesityksen 22. syyskuuta.
 
Se tulisi voimaan 1.7.2018. Sillä uudistetaan henkilö- ja tavaraliikennettä koskevat säännökset. Sillä muutetaan nykytilaa, jossa liikenteen markkinat ovat vahvasti säännellyt ja julkisin toimin ohjatut. Sillä haetaan julkisesti tuettujen kuljetusten kymmenen prosentin säästöä vuodesta 2017.
 
Se koskee kaikkea henkilö- ja tavaraliikennettä teillä ja kaduilla – busseja, kuorma-, paketti-, linja-autoja, takseja. Seuraavaksi se koskee myös junia, laivoja, lentokoneita.
 
Valtavassa kokonaisuudessa taksit ovat näytelleet pääroolia. Ja se että niitäkin koskevat määräykset ovat yhä aukkoja täynnä ja toteutukset vielä sitäkin enemmän auki. Järjestelmä vaatii toimiakseen valtavan digitalisen tietopankin toimiakseen. Ja pikkutarkkoja määräyksiä, säädöksiä. Sitä ei vielä ei ole edes näköpiirissä.
 
Yhdellä matkalipulla pitäisi voida matkustaa ”Kärsämäeltä Korkeasaareen” (Kalle Jokinen, Kok.). Toistaiseksi pienen Itä-Suomen kolkan julkisen sektorin eräiden kuntien alueelle suunniteltu Waltti-bussikortti on tuottanut ylivoimaisia vaikeuksia toteuttaa toimivaksi (HBL).
 
Miten sitten kuorma-, paketti-, linja-autoelinkeinojen ja ammattiliikenteen sääntely ja vapautus toteutetaan kun se pelkästään taksien kohdalla on eduskunnalle annettuna vielä auki kuin Jokisen evät, jää nähtäväksi. Sekasorto näyttäisi ainakin tällä menolla vaarmistuvan aina 2020-luvulle saakka.
 
Entä vielä juna-, laiva- ja lentoliikenteen sääntelyjen poistaminen ja täysin uuden pohjan luominen?
 
No digitalisaatiolla tietenkin, tuosta noin, kansalle vakuutetaan.
 
LVM, Suomen huonoin ministeriö, ja sen johtaja, ”Digitali”-Pursiainen ja sen liikenneministeri ”Digitali”-Berner sen tekevät. Vaikkeivät vielä ole saaneet nykyaikaa ajokorttimääräyksiin, ammattipätevyysmääräyksiin, virhepistejärjestelmään, raskaiden talvirengasmääräyksiin, kabotaasivalvontaan, jne., jne. Ei hyvältä näytä.

Suru, suru Suomea!

 



Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 28.04.2024 00:07 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki