Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 10/2016

Jokin on pielessä!

Liikenneministeriö (LVM) ja sen ministeri Anne Berner kantavat huolta henkilöauton nk. B-ajokortin keskihinnasta noin 2000 €. Sitä pidetään liian kalliina. Korttien määrä on pudonnut tasaisesti 2008-10 tasosta. Se huolestuttaa Berneriä. Hän haluaa uudistaa autokoulutusta. Lainsäädännön pitäisi olla valmis 2018 mennessä.
 
Huoltovarmuuskeskus katsoi jo vuosia sitten, ettei Suomessa riitä omasta takaa ammattikuljettajia vaarallisten aineiden kuljettamiseen kriisin sattuessa.
 
2000-luvun alusta on ollut selvää, että myös C- ja CE-kuorma-autokortin ammattikuljettajia on liian vähän elinkeinoelämämme tarpeisiin. Tilanne on aina vain pahentunut. Tänään suomalaisia työpaikkoja on jo menetetty tuhatmäärin ulkomaisille nk. halpamaiden kuljettajille ja tahti vain kiihtyy.
 
Syy on selvä. Kouluttautuminen B-ajokortista kuorma-auton C-korttiin ja edelleen puoli- tai täysperävaunullisen edellyttämään CE-korttiin maksaa vaadittavine ammattipätevyyskoulutuksineen, ajankäyttöineen äkkiä yli 20 000 €. Kymmenen kertaa enemmän kuin B-kortin hankkiminen!
 
On selvää, ettei nuorilta löydy rahaa moiseen. Semminkin kun kilpailijoina on alati kasvava joukko kuljettajia Baltiasta, Puolasta, Romaniasta, Bulgariasta, Unkarista ja Balkanin maista, joista kukaan ei ota selvää, missä ja miten C ja/ tai CE-ajokortti on suoritettu saati onko EU:n edellyttämää satojen tuntien mittaista, kallista ammattipätevyyskoulutusta käyty ylipäätään.
 
Ammattipätevyyskoulutuksesta on tullut käytännössä ylitsepääsemätön este nuorille hankkia C- ja CE-, D- ja DE-ajokortti. EU:n edellyttämä koulutus on Suomessa tehty tarkoituksenmukaisuuden ja turhuuden irvikuvaksi, joista liian moni alan järjestökin kerää itselleen verirahat.
 
Maantiekuljetusten yhä tiukemmasta seurannasta huolimatta Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa paljastuu yhä enemmän ja yhä laajemmalle levinnyttä järjestäytynyttä kansainvälistä kuljetusrikollisuutta polttoainevarkauksineen, rahanpesuineen, tyttökauppoineen, väkivaltaisuuksineen. Samaan aikaan Suomessa viranomainen, Poliisi ja Tulli, keskittyvät näpertelemään pienten ja harmittomien ylinopeuksien ja muodollisuuksien parissa.
 
Tilannetta kuvasi hyvin Euroopan liikennepoliisijärjestö Tispolin yhteisisku 26-28.10., jossa Ruotsissa pidätettiin 15 henkilöä joista 5 etsintäkuulutettua, 17 rattijuoppoa sekä joitakin huumausainerikoksia ja varkauksista epäiltyjä henkilöitä. Suomessa paljastui 32 etsintäkuulutettua, 67 rattijuoppoa joista 26 huumausaineperustaisia, sekä lukuisa määrä ylinopeuksia, turvalaitteiden käytön (ajopiirturirikoksia!) laiminlyöntejä ja muita liikennerikoksia.
 
Autokoululiiton toimitusjohtaja Ari Heinilä peräänkuuluttaa toisaalla tässä lehdessä: ”Mistä löytyy ammattikuljettajia!” Hän näkee tilanteen omalla työsarallaan. Ympäri maata autokoulu toisen jälkeen lopettaa C-, CE-, D- ja DE-ajokorttikoulutuksen. Yhden ja kahden oppilaan takia ei kannata pitää kallista kuorma- ja/tai linja-autoa seisomassa tyhjän panttina. Vuosisadan vaihteessa puolustusvoimat ilmoitti lakkauttavansa oman kuljettajakoulutuksensa katsoen, että se kuuluu peruskoulutuksena yhteiskunnan tehtäviin. Kesti vain pari vuotta, että puolustusvoimat, joutui äkkiä perustamaan oman peruskoulutuksensa uudestaan. Tänään puolustusvoimien ja eräiden ammattikoulujen C- ja CE-, D- ja DE-kuljettajakoulutus muodostavat elinehdon koko Suomen kuljetuselinkeinolle.
 
Kuljetusalaamme tukahduttavat monet muutkin yksityiskohdat, joihin LVM:n lamaannuttava osaamattomuus ei löydä korjauksia. Yksi kipeimmistä on virhepistejärjestelmän puuttuminen ja siitä seuraava ammattikuljettajiin kohdistuva täysin kohtuuton monirangaistuskäytäntö. Sitä on myös raskaan liikenteen yleisen liikenneturvallisuuden kannalta hengenvaaralliset talvirengasmääräykset, jotka LVM:n lukuisista lupauksista huolimatta aina vain viipyvät. Ei näytä toteutuvan nytkään luvatusta ensi vuoden alusta. Liikenneministeriömme on kuin seisova vesi.
 
Se haisee pahalle!

 



Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 28.03.2024 21:35 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki