Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 9/2016

Hitaita herrojen kiireet
ja Suomi kärsii

Auto, tekniikka ja kuljetus lehdessä on esitetty neljä kysymystä LVM:n liikenneneuvos Kimmo Kiiskelle tieliikennelain kokonaisuudistuksesta, liikennekaaresta, raskaan liikenteen talvirenkaista ja virhepistejärjestelmästä.
 
Auto, tekniikka ja kuljetus on peräänkuuluttanut Saksan tai Ranskan tyyppistä virhepistejärjestelmää aina vuodesta 1999. Liikenneministerinä Anu Vehviläinen vastasi kirjalliseen kysymykseen eduskunnassa, että Suomessa on virhepistejärjestelmä. Kukaan vain ei sitä tiennyt. Ei Autoalan Keskusliitto, Autotuojat ry, SKAL, Autoliitto enempää kuin kukaan muukaan. Ministerille vastauksen oli kirjoittanut ministeriössä liikenneturvallisuudesta vastaava hallitusneuvos Anna-Liisa Tarvainen, vuodesta 2011 Liikenneturvan toimitusjohtaja.
 
Myös kansanedustaja Merja Kyllönen tivasi virhepistejärjestelmää ammattikuljettajien turvaksi saaden vastaukseksi, että sellainen Suomessa jo on. Sittemmin liikenneministerinä Merja Kyllöseen tarttui Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) tapa muunnella totuutta. Häntä kiinnosti enemmän kylmä valehteleminen Malmin lentoaseman käyttäjien määrästä kuin ammattikuljettajien työllisyyden turvaaminen.
 
Tähän päivään mennessä kuljetusalan ammattilaisille ei ole toistuvista kyselyistä huolimatta selvinnyt, mikä on suomalainen virhepistejärjestelmä. Suomalainen järjestelmä näyttää olevan, että ammattikuljettajakin voi kolmesta pienestä rikkeestä liikenneturvallisuutta vaarantamatta saada jopa nelinkertaisen rangaistuksen: ajokortin menetyksen, työpaikan menetyksen, syyttömän perheen toimeentulon menetyksen ja lopulta pysyvän työttömyyden.
 
Liikenneneuvos Kimmo Kiiski paljastaa tässä lehdessä, että ETSC:n (Euroopan kuljetusturvallisuus neuvosto) mukaan Suomessa on virhepistejärjestelmä. Mikä se on, mitä se sisältää – sen LVM pitää omana salaisuutenaan. Vain se on opittu, että tien päällä tehdyistä pikkuvirheistä ei välttämättä seuraa vain yksi rangaistus, vaan jopa nelikertainen rangaistus ja pysyvä työttömyys, joka kohdistuu myös täysin syyttömiin.
 
TALVIRENGASMÄÄRÄYKSIÄ raskaan liikenteen kohdalla Auto, tekniikka ja kuljetus on vuodesta 2008 toistuvasti vaatinut päivitettäviksi liikennetuvallisuuden edellyttämälle tasolle Ruotsin ja Norjan mallin mukaan. LVM:n toimettomuus asiassa on ollut pöyristyttävä. Kuorma- autojen, perävaunuyhdistelmien ja bussien talvirengasmääräykset sallivat yhä tänä päivänä ajamisen renkailla, joista henkilöautoilijaa rangaistaisiin kesäkelilläkin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta! Vasta nyt LVM on antanut esityksensä Ruotsin mallin mukaisista määräyksistä eduskunnan käsiteltäväksi.
 
Liikenneministeri Anne Bernerin ja LVM:n ”toimitusjohtajan”, kansliapäällikkö Harri Pursiaisen kuningasidea digitalisoinnin kaikki voipaisuudesta ja turhien säännösten purkamisesta ohittavat Liikennekaaren nimellä kaikki tärkeämmät tehtävä ja jälkeenjääneisyyksien poistamiset LVM:n toimialalla. Liikennekaari on kokoelma hyvää tarkoittavia muutoksia vailla selkeitä täsmennyksiä. Sen pitäisi poistaa turhaa byrokratiaa kuorma- ja linja-autoilusta, vesi- ja ilma- ja raideliikenteestä. Toistaiseksi on päästy rakoilevaan esitykseen taksiautoilun vaatimuksista.
 
Samalla liikennekaari polkee alleen paljon suuremman ja paljon kipeämmin koetun tieliikennelain kokonaisuudistuksen. Lakikokoelma on jo yli 30 vuotta vanha. Uudistusesitystä on LVM:ssä värkätty vuodesta 2013 kuin Iisakin kirkkoa. Sen piti olla valmis annettavaksi eduskunnalle 2015 loppuun mennessä (Kimmo Kiiski, Atk 5/15). ”Se annettaneen eduskunnan käsiteltäväksi ensi vuonna”, Kiiski sanoo nyt. LVM:n kielen käytöllä se voi tarkoittaa yhtä hyvin vuotta 2018 tai 2019 kuin vuotta 2017.
 
Ruotsissa laiton kabotaasi on saanut eduskunnan ja liikenneviranomaiset takajaloilleen. Sitä pidetään suurimpana uhkana kuljetuselinkeinon työllisyydelle ja toimeentulolle samalla kun nähdään sen tuovan maahan järjestäytynyttä rikollisuutta, rahanpesua ja ihmiskauppaa.
 
Liikenneministeri Anne Berner ja kansliapäällikkö Harri Pursiainen eivät sitä huomaa. Suomessa ei heidän mielestään ole pahaa laitonta kabotaasia, jos ei ole valvontaakaan. Tärkeämpää kuin mikään muu on digitalisointi maailman kärjessä ja sääntelyn purku missä sitä sitten onkaan.
 
LVM:n hitaus ja välinpitämättömyys Suomen liikenteen todellisista tarpeista sattuu jokaiseen kansalaiseen.

 



Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 28.04.2024 13:17 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki