USA neljä vuotta EU:n edellä

Sähköposti Tulosta PDF
USA:ssa EPA 10 normi, joka määrittelee raskaiden kuorma- ja linja-autojen hiukkas- ja NOx-päästöjen ylärajat, astui voimaan 2010. EU:n vastaavat eli Euro6-vaatimukset astuvat voimaan vasta 2014.

Samalla tavalla on USA:ssa päätetty ensi askeleena korkealla ohjaamolla varustettujen raskaiden kuorma-autojen kaukoliikenteen GHG 14 normista (Green House Gas eli kasvihuonekaasu) astumaan voimaan 2014. Se määrää CO2-päästön ylärajaksi 75 g/maili/tonni. Samalla on päätetty, että GHG 17 normi, joka vaatii CO2-päästön pinenemään 3% GHG 14 ylärajasta, astuu voimaan 2017.

Tämän arvioidaan USA:ssa vuosien 2014 - 2018 välillä säästävän 530 miljoonaa barrelia raakaöljyä ja vähentävän kasvihuonepäästöjä 270 miljoonaa tonnilla. GHG 14 ja 17 normeja laajennetaan määräämään vastaavasti kaikkien hyötyautojen kasvihuonekaasujen ylärajoista.

EU:ssa vasta suunnitellaan keskiraskaiden ja raskaiden hyötyautojen kasvihuonepäästöjen ylärajoja ja normitusta.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

UUSI AIKAKAUSI
Futuristisesti suunniteltu ProCabin-ohjaamo merkitsee Mercedes-Benz Actros-malliston päivitystä uudelle aikakaudelle.

VILLILÄNSI JATKUU
Suuresta taksiuudistuksesta on jo useita vuosia. Lähes heti todettiin että pieleen meni ja korjattavaa riittää. Aikaa kuluu ja edelleenkään mitään ei tapahdu.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Virastojen ja virkamiesten määrä on Suomessa kasvanut yli äyräidensä. Apulaisiksi tarkoitetut ovat kasvaneet herrakansaksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 10.05.2024 08:01 ]

Mainospalkki