Samalla tavalla on USA:ssa päätetty ensi askeleena korkealla ohjaamolla varustettujen raskaiden kuorma-autojen kaukoliikenteen GHG 14 normista (Green House Gas eli kasvihuonekaasu) astumaan voimaan 2014. Se määrää CO2-päästön ylärajaksi 75 g/maili/tonni. Samalla on päätetty, että GHG 17 normi, joka vaatii CO2-päästön pinenemään 3% GHG 14 ylärajasta, astuu voimaan 2017.
Tämän arvioidaan USA:ssa vuosien 2014 - 2018 välillä säästävän 530 miljoonaa barrelia raakaöljyä ja vähentävän kasvihuonepäästöjä 270 miljoonaa tonnilla. GHG 14 ja 17 normeja laajennetaan määräämään vastaavasti kaikkien hyötyautojen kasvihuonekaasujen ylärajoista.
EU:ssa vasta suunnitellaan keskiraskaiden ja raskaiden hyötyautojen kasvihuonepäästöjen ylärajoja ja normitusta.
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä