Jos logistiikka pysähtyy, maailma pysähtyy

Sähköposti Tulosta PDF

Suomessa on mentävä logistiikkaan suomenkieli edellä!

Reijo Rautauoma, 83, puhuu yhtä paljon käsillään kuin suullaan. Kuulijaa viedään kuin litran mittaa. Kaiken keskipisteenä on logistiikka. Rautauoma iskee sitä suoraan suoneen.
 
Hetkinen. Lobotomia, logonomia, logiikka, logistiikka? Logistiikka on vieras käsite useimmille, vaikka tienaavat jokapäiväisen leipänsä logistiikassa. Mitä logistiikka on, Reijo Rautauoma?
 
Rautauoman molemmat kädet piirtävät maapallon kun hän vastaa:
 
- Logistiikka tarkoittaa tavaravirtoja raaka- aineista tuotantoon, edelleen kauppaan ja kuluttajille, siitä uusiokäyttöön tai hylkyyn.
 
- Kuljetusketjuun liittyy varastointia, rahavirtoja, tietovirtoja, turvallisuustoimia, ympäristövaikutuksia ja muita liitännäisiä.


Käytännönläheistä päivitettyä tietoa löytyy logistiikanmaailma.fi nyt ja tulevaisuudessa.

Auto, tekniikka ja kuljetus (ATK): Suomi on merten ympäröimä EU:n etäisin kolkka. Logistiikan huipputaitaminen on Suomelle elinehto, jonka ymmärtäminen pitäisi avautua jo lukioasteella. Miten teet 16-vuotiaalle teinitytölle selväksi logistiikan tärkeyden?
 
Rautauoma nauraa ja käsi selittää kuin huulipunaa, ripsiväriä ja cd-musaa ostavalle teinille:
 
- Jos logistiikka pysähtyy, sinunkin kulutustavaramaailmasi pysähtyy!
 
ATK: Kauppa tuo tavaraa Kiinasta saakka. Tavara voi kulkea ilmateitä, meriteitä, rautateitä, jopa uutta Silkkitietä. Kuljetusketjuun liittyy paljon välikäsiä. Olet todistanut, että se voi maksaa tilaajalle maltaita – tai siinä voi säästää ”miljoonia”. Missä on eniten ilmaa?
 
Rautauoma ottaa vauhtia:
 
- Sinulla pitää olla peruskäsitys, miten tavarasi kulkee. Hahmota missä erissä kannattaa kulkea: voitko hyödyntää kuljetuslavoja, pakkauskokoja, kontteja koko kapasiteetissa. Osakuormat on yleensä kalliita minimikokoisista lähetyksistä puhumattakaan.
 
- Osakuorma voi maksaa saman, tai enemmän kuin täysikuorma! Täytä täyteen! Pääseetäyttä kuormaa myymään eteenpäin kilpailukykyisemmin.
 
- Oikeat koot on tärkeitä. Kuuntele huolitsijan ehdotuksia. Oikeat ostoerät, pakkaukset, kuljetustiet on ratkaisevia aikaan ja tarpeeseen nähden.


Logistinen osaaminen ratkaisee Suomen kilpailukyvyn ja kansainvälisen menestyksen viennissä ja tuonnissa.

ATK: Pakko keskeyttää. Jos tavaratilaukseni on liian pieni, tai liian iso, tai epämukava kuljetettavaksi parasta tietä – mitä sitten?
 
- Hae oikeat yhteistyöpartnerit kuljetusketjuun. Ostakaa ja kuljettakaa yhdessä. Ja suorita jälkilaskenta – vielä jostain, tai toisella tavalla, onnistuu vielä halvemmalla!
 
Nyt Rautauoma on täydessä vauhdissa:
 
- Hei, ostaja ja myyjä on samassa veneessä! Kummallekin on tärkeää menestyä yhdessä. On hallittava kauppasopimus, huolintasopimus, vakuutussopimus, maksusopimus.
 
- Ilmaiseksi ei saa mitään. Tinkiminen ei ole pääasia. Tärkeintä on hyvä palvelu kohtuullisella hinnalla!
 
ATK: Saat kuulostamaan perusasioilta. Voiko tällaiset asiat olla vieraita ammatikseen logistiikan keskellä toimiville?
 
Rautauoma nyökkää:
 
- Tuonnissa ja viennissä toinen osapuoli ei välttämättä tiedä kaikkea. Tehdään kuten aina on tehty. Perustiedot kannattaa käydä läpi kaikkien tasojen kanssa.
 
- Oikea tieto löytyy usein lattiatasolla!


Oikea tieto on usein lattiatasolla!

Suomi ei pärjää ilman tehokasta logistiikkaa
ATK: Metsä- ja metalliteollisuutemme, myös valtiovarainministeriömme, sanovat mielellään että suomalaisten hyvinvointi riippuu viennistä. Meidän ongelmana on meri. Se saartaa Suomen. Suuret ostajat ovat 1000 km kauempana meistä kuin kovimmista kilpailijamaistamme. Ruotsi, Norja ja Tanska ajaa siltoja pitkin Eurooppaan.
 
Rautauoma nauraa. Hän kumartuu eteenpäin, kädet viittelöivät. Intoa on kuin pikkupojalla:
 
- Aivan. Se vaatii Suomelta logistiikan huippuosaamista! Koulutusta on saatava lisää kaikilla tasoilla. Meidän materiaalivirtojen pitää kulkea sekä viennissä että tuonnissa huipppuedullisesti joka portaassa, että kansainvälinen kilpailukykymme säilyy.
 
- Itse asiassa Suomi voi vielä parantaa kilpailukykyään merkittävästi logistisella osaamisella!
 
Rautauoma kertaa nopeasti työelämäänsä liittyneet kokemukset maantie- ja meritiekuljetusten sekä huolintatoiminnan suuryritysten johtotehtävissä. Sanoo sitten:
 
- Olen nähnyt, että logistiikassa on suuryriyksilläkin aukkoja tiedoissa ja osaamisessa. Siksi lähdin perustamaan 20 vuotta sitten oman konsulttiyrityksen neuvomaan ja ehdottamaan säästö- ja tehostamistoimia.
 
- Satuin oikeaan aikaan oikeaan paikkaan.


Logistiikan taitaminen on Suomelle yhtä tärkeää kuin yrittäjyys. Siksi logistiikka pitää saada oppiaineeksi lukioon!

Reijo Rautauoma ei peittele menestystään. Hän eläköityi vuonna 2007, myi konsulttiyrityksensä ja perusti osaamisensa ympärille Reijo Rautauoma säätiön vuonna 2008 kehittämään logistiikka-alaa sekä tukemaan pelastustoimintaa ja katastrofiapua:
 
- Netissä on tänään, väitän, Rautauoma säätiön ylläpitämä Suomen tehokkain ja monipuolisin käytännön logistiikan oppiaineisto osoitteella ”logistiikanmaailma.fi”. Sillä on yli 450 000 kävijää vuodessa!
 
- Haluan että se jakaa tietoa puhtaasti jokapäiväistä käytäntöä painottaen, lattiatason käytännöstä, välttäen alan teorioita ja vieraita käsitteitä. Kirjoittajina on maamme kokoneimmat ja osaavimmat käytännön toteuttajat. Laaja, monipuolinen sivusto elää tässä päivässä. Se päivittää jatkuvasti alan uusinta tietoa.
 
Taas Rautauoma on täynnä intoa ja kädet selittävät:
 
- Logistiikan Maailma -sivuston tietoja on käytetty maamme suurimmissa kuljetus- ja huolintaliikkeissä, valtionyrityksissä ja varustamoissa, lentoliikentessä samoin kuin alan koulutuksessa ja erikoiskursseilla kaikilla tasoilla. Mutta vielä on paljon tehtävää herättää poliitikot, eduskunta, ministeriöt, kuntataso, ELY-keskukset näkemään logistisen osaamisen mahdollisuudet tehostaa maamme kilpailukykyä.
 
Logistiika lukioihin! 
Reijo Rautauomaa ei nyt pysäytä mikään:
 
- Toivomukseni on, että logistiikasta tulisi oppiaine paitsi ammattikouluissa myös jo lukioissa samaan tapaan kuin niissä jo annetaan yrittäjäkoulutusta. Lukioissa eräänlaisena ammatillisena peruskoulutuksena siltä varalta, että opintie syystä tai toisesta päättyy ylioppilaslakkiin tai keskeytyy korkeakoulujen pitkällä tiellä akateemiseen ammattiin.
 
- Yksi valopilkku on jo olemassa: Vuosaaren lukio, joka on jo yli 10 vuotta tarjonnut logistiikan perustoetoja oppilailleen. Se kuitenkin kaipaisi kovaa tukea paitsi Opetushallitukselta myös naapuriltaan, Vuosaaren satamalta. Oppikirja löytyy logistiikanmaailma.fi aineisto- osastosta ja sitä päivitetään koulun kanssa yhdessä.


Rautauoma säätiö on lahjoittanut meripelastukselle neljäkin alusta: Rautauoma, Aisko, Reijo ja Aava R. Reijo Rautauoma on sekä Suomen Meripelastusseuran että Helsingin Meripelastusyhdistyksen kunniajäsen.

Reijo Rautauoma, 83, on eläköitynyt yli 10 vuotta sitten, jotta saisi enemmän aikaa kutsumukselleen:
 
- Minun pitää avata kaikkien suomalaisten silmiä näkemään logistisen osaamisen tärkeyden maallemme – Opetushallituksen, koululaitoksen yhtä lailla kuin viranomaistahot. Menestyminen vaati laajaa yhteistyötä kaikilta osapuolilta.
 
- Esimerkiksi lukiotasolla edistyksellisen koulun ja Suomen suurimman sataman välillä! Hei toimittaja, pysytkö mukana, käydäänpä juttusilla asiasta Vuosaaren satamassa!

Ja niinhän me kävimme, Vuosaaren satamassa ja Vuosaaren lukiossa. Ei Rautauomaa pysäytä mikään. Sanoisin saman tien: Kotka-Haminan satamat ja kaupunkienne lukiot, varautukaa Reijo Rautauoman käyntiin!

REIJO RAUTAUOMA

- Syntynyt 1936 Helsingissä.

Koulut
- Kansakoulu, Norssi, SLK, RUK 100 kurssi ja huolintakoulu Hampurissa.

Työtehtävät
- Huolintayhtiö Carl Prior GmbH, 1958-1960. Hampuri, Suomen osasto.
- Oy Huolintakeskus Ab,1960-1966, Kv-osaston päällikkö. 2 vuotta Schenker Hampuri.
- Merihuolto Oy, 1966-1971, Kv-osaston johtaja. Wihuri-Yhtymä.
- Nordcarrier Oy, 1971-1973, Tj. 120 ulkomaanliikennerekkaa.
- Oy Railship Ab, 1973-1975, Tj. Junalauttayhtiö, laiva + 800 rautatievaunua.
- Oy Polarexpress Ab, 1975-1981, Mj. Huolintaliikkeen omistama, 700 rekkaa.
- Merikiito Oy, 1981-1982, APJ.
- Merihuolto Oy, 1982-1985, Tj. Wihuri, projekti tytäryhtiöt.
- Huolintainfo Oy, 1983-1986, OM/TJ. Kuljetus-huolintaalan konsultti.
- Famon Oy, 1986-2006, OM/TJ. Työsuojelualan maahantuonti-tukkuliike.
- Eläkkeellä, 2007-

Rautauoman-säätiö 2008 –
- Vientikoulutussäätiö, 1991 palkittu: luennoitsija 20 vuotta, vientisihteeri-vientijohtaja tasot
- Rastor, 1993 palkittu: luennoitsija 19 vuotta, eri ostajatasot

Teksti, kuvat | Klaus Bremer

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 19.04.2024 14:02 ]

Mainospalkki