
Valtiontalouden tarkastavirasto paljasti että poliisimme on vakavasti sairas.
Liikenneturvalisuuden kehityksessä 2000-2016 Suomi sijoittuu kuolleiden määrällä mitattuna sijalle 25 EU:n 28 jäsenmaan joukossa. Kuolemien määrä on laskenut enemmän niissäkin maissa, joissa sattuu vähiten liikennekuolemia Euroopassa.


Useampia ministeriöitä, neljä sisäministeriä, kolme liikenneministeriä, kaksi poliisijohtajaa ja kaksi kansliapäällikköä ovat ”syytettyjen” listalla. Myös Valtioneuvoston toimia ihmetellään.

Päätökseen liittyi vahvasti Liikkuvan Poliisin (LP) lakkauttaminen, sen miehistön osaamisen ”vieminen” paikallispoliiseihin.
Jo seuraavana vuonna, 2015, liikennekuolemien määrä kohosi 270:een. Sen jälkeen määrä ei ole laskenut vuoden 2014 tuloksen alle. VTV 5/19 luettelee kylmiä syitä.
Järjestäytynyt kuljetusrikollisuus on liikennevalvonnan keskiössä muissa pohjoismaissa. Vain ei Suomessa – siitä ei tiedetä, sitä ei hallita. Ruotsissa Post-Nordin täydessä vauhdissa kulkevaan rekkaan isketty rahdin ryöstö kuvaa muun Euroopan arkea kuljetusrikollisuudessa.
Pora III:n myötä liikennevalvontaan käytetyt henkilötyövuodet (htv) ovat vähentyneet 612:sta 485:een. Siitäkin valtava htv-määrä tulee syksyllä 2019 kuulumaan EU:puheenjohtajakauden turvajärjestelyihin. Raskaan liikenteen valvontaan käytetyt htv:t ovat pudonneet 54:stä 38:aan. 15% sen voimavaroista on 2014- 18 siirretty muihin tehtäviin. Neljä poliisilaitosta (Rovaniemi, Oulu, Tampere, Kouvola) ovat lisäksi liittäneet liikennevalvontaan muun valvonta- ja hälytystoimet, jotka vievät niiltä noin 50 %:sta liikennevalvonna kokonaistuntimäärästä.

Valtioneuvosto edellytti, että Pora III:n myötä liikennevalvonta ja -turvallisuus säilyvät vähintään vuoden 2012 tasolla. Muutoksen vaikutuksista edellytettiin ulkopuolista arviota. Myöhemmin eduskunnan hallintovaliokunta edellytti, että tulee toteuttaa ulkopuolinen ja puolueeton arviointi Pora III:n vaikutuksista. Sisäministeri Päivi Räsänen edellytti jo esivalmistelussa 2012 että toteutettuna 2016 Pora III:n muutoksen vaikutuksista tehdään ulkopuolinen selvitys.


Tilalle LVM perusti lähinnä keskustelevan liikenneturvallisuuden ohjausverkoston, joka ei tuota neuvottelukunnan tapaista konkreettista materiaalia. Verkoston toiminnasta ei ole juuri tetoa saatavilla. Neuvottelukunta oli tuottanut hyvää materiaalia myös poliisin liikennevalvonnan suuntaamiseen.

MÖRKÖNÄ LP

VTV 5/19 ON VESITETTY |
VTV 5/19 sivuilla toistuu hälyttävällä tavalla tarkastettavien - SM:n, Poliisihallituksen ja LVM:n – kommentit ja selitykset. Keveitä selityksiä toistamistaan toistetaan. Tuntuu ettei VTV ole riippumaton. VTV:n tehtävät on määritelty perustuslaissa ja sen riippumattomuus on jakamaton.
Tarkastettavilla pitää olla oikeus oikaista selviä asiavirheitä, mutta osallistuminen omin selityksin tarkastusraporttiin antaa aihetta huolestumiseen jopa kansainvälisellä tasolla. Tarkastettavien oma kannanotto tulee julkaista erillään VTV:n raportista.
VTV Tuloksellisuustarkastus tarkastaa valtion rahankäytön tarkoituksenmukaisuutta ja tuloksellisuutta. Selvien virheinvestointien ja tilastoitujen miljardimenetysten ohittamiset vain maininnalla kielivät painostuksesta.
Vain yhtenä esimerkkinä käy ympäripyöreä maininta liikenteessä ilmenevästä 500 miljoonan harmaasta taloudesta. Vain maininnalla menevät ”liikenneonnettomuuksien taloudelliset ja inhimilliset menetykset”. Selvä tilastoitu tappiolaskelma samasta toteaisi: 500M€+436M€+639M€= 1575M€ + järjestäytynyt rikollisuus + inhimilliset kärsimykset!
Ruotsissa ja Tanskassa liikenteen harmaan talouden ja rikollisuuden torjunta tuottavat valtiolle miljardeja.
Suomessa yli puolentoista miljardin(!) menetyksiä torjutaan 52 miljoonan liikennevalvonnalla, raskaan liikenteen rikollisuutta neljällä miljoonalla! On paikallaan muistuttaa miljoonan ja miljardin erosta. Miljoona sekuntia on 11,5 kuukautta. Miljardi sekuntia on 32 vuotta!
Valtiontalouden tarkastusvirasto näyttää avanneen uuden tien tarkastusraporttinsa ”riippumattomuudelle” puuttumalla tutkijan työhön.
|
PITELEMÄTÖN RASKAS LIIKENNE |
![]()
EU:n Tispol liikennepoliisin 2-4 kertaa vuodessa toimeenpanemissa raskaan liikenteen yhteistarkastuksissa Suomen iskujen tulokset todistavat surullista kehitystä.
2016 tarkastettiin 6 päivässä keskimäärin 716 raskasta ajoneuvoa/pvä. 2018 tarkastettiin 10 päivässä enää 580 ajoneuvoa/pvä. Vaikka Suomen poliisin tieto-taito raskaiden tienvarsitarkastuksissa on alle kaiken arvostelun, ja ajantasainen väline- ja kalustovarustus puutteellista, se antoi iskuissa keskimäärin 40 %:lle tarkastetuista sakkoja tai huomautuksia, pahimmillaan 2017 vielä 47 %:lle. Voi vain aavistaa, mitä kaikkea Suomessa jää huomaamatta.
Tispolin yhteisiskut kerrotaan vuotta aikaisemmin. Hyvissä ajoin tiedettiin, että 2019 tarkastukset tehdään viikolla 8 (3 pvää), viikolla 20 (1 vrk) ja viikolla 42 (3 pvää). Pahimmat kuljetusrikolliset ja järjestäytynyt rikollisuus osaavat pysyä poissa.
Järjestäytynyt kuljetusrikollisuus on tullut pohjoismaihin koko voimallaan. Se harjoittaa rahanpesua, rahtivarkauksia, laitonta kabotaasia, tyttökauppaa ja kiristystä. Sen lähteet ovat entisissä itäblokin maissa Baltian maita myöten. Sitä ohjataan myös Keski-Euroopan maista. Ruotsalaisen Lastbilen -lehden päätoimittaja Anders Karlsson on kirjoittanut jo kolme kuljetusrikosromaania perustuen tositapahtumiin Ruotsissa.
Ruotsissa paljastettiin 2018 muun rangaistavan lisäksi 213 laitonta kabotaasia, joista heti kertyi valtion kassaan yli 2,8 miljoonaa kruunua. 1-3/2019 paljastui jo 71 laitonta kabotaasia muiden rikkomusten lisäksi. Ruotsin poliisin Region Syd (Malmö, Skåne, Blekinge, Kalmar) on huipputehokas. Västeråsin poliisi (Region Mitt) nappasi tuoreeltaan kahdessa tunnissa kolme laitonta kabotaasia (2 bulgarialaista, 1 makedonialainen) päästyään ”pikkunäpertelystä” (trimmattujen mopojen ja kevytautojen valvonnasta). Region Öst, Nord ja Stockholm (Tukholma, Gotlanti) eivät liikennevalvonnan osalta jää paljon jälkeen.
Tanskassa poliisin LP:tä muistuttava Tungvogncenter Syd on noussut koko Euroopassa legendaariseen maineeseen jatkuvilla järjestäytyneen kuljetusrikollisuuden paljastuksillaan. Tungvogncenter Öst ei Kööppenhaminan alueella jää tuloksissa paljon jälkeen. Tungvogncenter Nord nousi maineeseen 28.5.2019 turistibusseista paikallisbusseihin kohdistuneessa tarkastuksessaan. Puoleen päivään mennessä 31 tarkastetusta 15 lähetettiin korjaamolle.
Tänä vuonna Suomessa on toteutettu kuorma-autojen ja yhdistelmien jättimäinen mittaja massamuutos. Se tuo teillemme 34,5 m pitkiä ja jopa yli 100 tonnia painavat yhdistelmät 8-11 akselilla kahdella tai kolmella perävaunulla. Muutos on johtanut ”insinööritaitotasoon”, joka poliisiltamme puuttuu täydellisesti. Sillä ei tällä hetkellä ole mitään mahdollisuuksia vaadittavaan valvontasuoritukseen tien päällä. Vanhoissa kuormansidontavaatimuksissa oli jo liikaa.
Rikollisuus hakeutuu sinne, missä valvonta on heikointa. LP:n Eteläisen, Läntisen ja Pohjoisen valvontayksikön lakkauttamisen jälkeen Suomessa ei ole tuloksia järjestäytyneestä kuljetusrikollisuudesta. Uskokoon ken tahtoo.
|
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä