Renault Trucks T-440 tehtaan press test demoauto oli Suomessa Huhtikuun alussa, mahdollistaen lehdistölle sen koeajot. Ajossa mukana ja auton ominaisuuksista kertomassa oli lisäksi ranskalainen press test ajattaja Herve Beslay.
Renault kuvaa Optifuelia kokonaisvaltaiseksi ratkaisuksi, joka on suunniteltu pienentämään polttoaineenkulutusta ensimmäisestä ajokilometristä alkaen. Siinä yhdistyvät Renault Trucks T-sarjan älykäs teknologia, aerodynamiikkaa parantavat varusteet, Optifleet kuljetusten tietojärjestelmä sekä räätälöity kuljettajakoulutus. Renault Trucks onkin selvästi viettänyt paljon aikaa tuulitunnelissa tämän yhdistelmän ilmakanavia suunnitellessaan.
Renault Trucks T Optifuel on saatavana 11- että 13-litraisilla moottoreilla. Kaikki ilmanvastusta optimoivat aerodynaamiset osat ovat vakiona: katto- ja sivuilmanohjaimet, ajovalojen ilmanohjaimet, ovien ilmanohjaimet ja sivukatteet. Vakiovarusteisiin kuuluu myös Fuel Eco -paketti, johon kuuluu Eco-cruise control vakionopeudensäädin, Optiroll-rullaustoiminto, irtikytkettävä kompressori, ohjaustehostimen säätötilavuuspumppu ja automaattinen moottorin sammutus. Lisäksi Fuel Eco paketissa ajoneuvon vaihteiston kick-down toiminto on estetty ja nopeus on vakiona rajoitettu 85 km/h.
Auto oli kaksiakselinen T440 Optifuel-mallinen puoliperäveturi. Perävaunu oli ranskalainen Frappa, joka pyöreine kulmineen ja takana alaosassa olevine ilmanohjaimineen sopi hyvin testitarkoitukseen. Perävaunun muotoilu ja ilmanohjaimet pienentävät polttoaineen kulutusta 2-3 % arveli valmistajan kansainvälisiä koeajoja pyörittävä Herve Beslay. Erikoisesta muotoilustaan huolimatta perävaunu on saadun tiedon mukaan normaalisti saatavissa. Yhdistelmän kokonaispaino oli 40 tonnia. Ajoon lähdettiin ilman sen suurempia koulutuksia autoa koskevalla perusinfolla. Lue uudesta 16.5 ilmestyvästä numerosta 4/18 aerodynamiikan vaikutukset sekä maistiaiset koeajosta!
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä