Sotilaallisen kriisiin mennessä liittomme jäsenyrityksillä on varmasti ammattitaidolla varastot täytetty. Minkä lisäksi autopurkamoketjuilla on lisävoimaa täydentää varaosahakua varaosaliikkeiden välityksellä ja takuu osan alkuperästä toimii myytäessä.
Suo siellä, vetelä täällä, tukevaakin saraketta ja jopa kunnon rehevää maata jalkojen alla. Sitä on internetin kattava kansainvälinen varaosaja tarvikemaapallo (vrt.
Varaosa- ja tarvikehankinnassakin väijyy monta vaaraa).
Suomen Varaosakaupan Keskusliiton vetäjä, Eero Kares, on käynyt käytännössä koko elämänkoulunsa Suomen varaosa- ja tarvikekaupan keskellä päätyen ennen eläkevirkaan siirtymistä VTA Tekniikka Oy:n toimitusjohtajaksi.
Maailma avautuu tänään yksityishenkilöllekin varaosa- ja tarvikekaupassa. Mitä jää suurimmiksi vaikeuksiksi varaosakaupalle Suomessa?
- Suomen laaja ajoneuvokanta, merkkien ja mallien suuri kirjo, on kova haaste alan erikoisliikkeille oikeiden ja laadukkaiden varaosien saatavuudelle ja tarjonnalle. Tarjonta maailmalla ei tunne rajoja. Eikä laadullisia rajoja.
Verkkokauppa, toden totta, tarjoaa kaikkea hintojen näkyvyyttä myöten.
- Hintojen näkyvyys on liiankin usein pohjana epäreilulle kilpailulle ja suoranaisille laatupetoksille. Verkkokaupan onnistumisen takana on lukuisa määrä muitakin tekijöitä, jotka lopulta ratkaisevat, syntyykö onnistunut kauppa vai surullinen pettymys.
Useinkin näyttäisi olevan mahdollista ostaa Kiinasta, Japanista, Etelä-Koreasta, Taiwanista, Filippiineiltä, Intiastakin länsiauton alkuperäiseltä osavalmistajalta ihan sama osa ilman alkuperäisvalmistajan leimaa. Pitääkö sitäkin varoa?
- Kyllä kilpailu on vaan mennyt niin tiukaksi, että vaikka ostat verkkokaupassa Kauko-Idän tunnetultakin osavalmistajalta ”alkuperäisen osan” todella halvalla, se voi laadullisesti olla aivan mitä sattuu. Usein sen toimittaja voikin olla ihan joku muu kuin sen, jolta kuvittelit sen ostaneesi.
- Yhtenä hyvänä esimerkkinä voisi olla esimerkiksi jarrupalat. Saman näköisiä ja kokoisia, muodoiltaan oikeita on useita kymmeniä valmistajia. Laatu vaihtelee kympistä nollaan. Kilpailu vaan on kasvanut täysin villiksi.
- Kilpailu maailmalla on mennyt niin tiukaksi, että tunnetunkin valmistajan myymä halpa "alkuperäinen osa" voi olla laadullisesti mitä sattuu, Eero Kares sanoo.
Onko mitään keinoja selvitä moisessa suossa kuiville? Mistä pitäisi aloittaa?
- En osaa tähän sanoa muuta, kuin että Suomen Varaosakauppiaiden elinehtona on välttää ammattitaidollaan virheitä ja vääriä valintoja hankinnoissaan ja taata laadun suomalaisille asiakkailleen.
- Suomi on saari. Suomen tukkuliikkeiden elinehtona on pitää äärettömän hyvää valikoimaa ja toimitusvalmiutta.
- Toimitusvarmuus ja laatu loppukäyttäjälle on kaiken A ja O.
Sotilaallinen kriisiaika uusimpana haasteena
Ruotsissa on suureksi puheenaiheeksi noussut kumipyörillä kulkevien kuljetusten renkaiden riittävyys ja kierrätys. Entä Suomessa? Mikä on ajoneuvojen varaosien ja tarvikkeiden huoltovarmuus tilanteessa, jossa meriliikenne pysähtyy ja ainoaksi tuontiväyläksi jää Tornio- Haaparannan kiertäminen – jos enää sitäkään?
- Näen tällä hetkellä, että tukulla on kyllä kohtuullisia varastoja pahempienkin päivien varalle. Mutta pidempiaikainen toimitushäiriö olisi kyllä haastava tilanne.
Haastattelumme alkumetreillä totesit, että Suomen laaja autokanta, merkkien ja mallien suuri kirjo, on kova haaste alan erikoisliikkeille. Riittääkö jos merirajat sulkeutuvat?
- Näkisin että meidän varaosakauppiaiden lisäksi autopurkamoketjuilla on silloin lisävoimaa täydentää varaosahakua. Varaosaliikkeet voisivat olla purkamo-osien välittäjiä. Jopa kenties jollain tavalla takaamassa laadun. Kiertotalous on osa kestävää kehitystä.
- Samalla on paikallaan korostaa Suomen Varaosakaupan Keskusliiton ja Autohuolto.fi -sivuston tarjoamaa informaatiota ja yhteistä edunvalvontaa. Yhteistyö takaa auton omistajien sekä autokorjaamoyritysten yhteisiä oikeuksia ja velvollisuuksia. Se tekee mahdolliseksi, että auton omistaja voi vapaasti valita, missä huoltaa autonsa menettämättä autonsa takuuehtoja.
- Se on yhteistyö, joka lisää yhteistä voimaa ja tehoa myös kriisiaikana, jolloin kysytään huoltovarmuutta.
- Ei voi turhaan korostaa, että yhteistyö tarjoaa lisävoimaa kaikissa olosuhteissa.

- Toimitusvalmius ja laatu on kaiken A ja O. Myös yhteistyö Autohuolto.fi:n kanssa tarjoaa lisävoimaa, Eero Kares kertoo.
Eero Kares
Suomen Varaosakaupan Keskusliito ry. (SVOK)
Ikä: 66 v.
Koulutus: KTM Helsingin Kauppakorkeakoulusta
Edellisiä työpaikkoja: Atoy Oy, Arwidsson Oy, Örum Oy, Rocla Oyj, VTA Tekniikka Oy.
SVOK ry. jäseniä: Autovaraosakauppiaat ry., Broman Group (Motonet/Varaosamaailma), Meko Finland Oy (ent. Koivunen), Motoral Oy, HL Group Oy, Kaha Oy, Startax Oy (Relais Group), AD Finland Oy, Örum Oy.
Teksti | Klaus Bremer, kuvat | Juho Kauranen
TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS |
OSTA DIGILEHTI
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä