Lifthanger-nostolaitetteen käyttöä lähestulkoon kylmiltään esitteli opiskelija Aleksi Jaukka, jolla logistiikan perustutkinto Ammattiopisto Luovissa on edennyt toiselle vuodelle. Opintojen päättyessä hän on suorittanut kuorma-autonkuljettajan tutkinnon.
Ammattiopisto Luovin opiskelijat ovat hämmästelleet opetukseen kuuluvaa uudentyyppistä kuorma-auton Lifthanger-nostolaitetta.
Jalkalavallinen kuormakori nostolaitteineen mahdollistaa kuormalavojen ja kookkaammankin rahdin itsenäisen käsittelyn.
Ammattiopisto selvittää laitteen tarjoamia mahdollisuuksia kuorma-autokuljetuksissa.
Ammattiopisto Luovin Muhoksen toimipisteessä koulutetaan kuorma-auton- ja yhdistelmäajoneuvonkuljettajia. Eräänä alkutalven päivänä oppilaitoksen pihalla odottaa Volvo-kaappiauto sivuovet avoinna. Trukkia ei alueella näy eikä pumppukärryäkään.
– Nostaisitko Aleksi kuormalavan auton kyytiin, pyysi Ammattiopisto Luovin ohjaaja Jari Lämsä opiskelijaa.
Opiskelija Aleksi Jaukka tarttuu toimeen. Kuorma-lavallinen Serla-talouspaperirullia asettuu paikalleen Lämsän vain pari kertaa antaessa vinkkejä nostotyöhön.
Huomioitavaa asiallisessa suorituksessa on se, että opiskelija käytti Lifthangeria ensimmäisiä kertoja eläissään. Hän päätyi nostimen käyttäjäksi hetkistä aiemmin tehtävään lupautuneelle opiskelijalle tulleen esteen vuoksi.
Ohjaaja Jari Lämsä kertoo Ammattiopisto Luovin opiskelijoiden olevan erittäin ilahtuneita päästessään tutustumaan ja käyttämään Lifthanger-nostinta.
Mikä Lifthanger
Opiskelijan tehtävään kuului nostaa EUR-lava kuorma-autoon oikeanpuoleiselle sivulle varoen lavalla jo olevia tavaroita. Tavallisesti tehtävä olisi suoritettu joko nostamalla trukilla tai pumppukärryllä takalaitanosturin kera. Tällä kertaa homma hoidettiin Lifthanger-nostimella.
Lifthanger tarkoittaa kuorma-auton kuormakoriin kiinteästi rakennettua nostinta. Laite kiinnitetään kuormakorin yläosan vahvistuksiin, ja sen liikerata yltää korin päästä päähän. Nostimella voidaan operoida kuormakorin kaikilta avattavilta sivuilta, sillä se kääntyy 360 astetta. Ominaisuuden täysi hyödyntäminen luonnollisesti edellyttää avattavia ovia tarvittaviin suuntiin.
Lifthanger-nostimella varustettu kuormakori on Piakon valmistama. Nostin on täysin sähkökäyttöinen ilman hydrauliikkaa, ja se toimii omalla akkusähköllä tyypillisesti useita päiviä. Akku ladataan verkkovirralla ja myöhemmin halutessa myös kuormakorin katolle asennettavilla aurinkopaneeleilla.
Koska kuormakori on jalkalavatyyppinen, se voidaan irrottaa kuorma-autosta kuormattavaksi tai purettavaksi itsenäisesti käytettävällä Lifthanger-nostimella. Tukijalkojen kestävyys on mitoitettu ajoneuvon täyden kantavuuden mukaan.
Kuormakorin sisälle sijoitettava Lifthanger-nostin kääntyy 360 astetta. Sitä voidaan käyttää kuorman käsittelyyn jokaisella sivulla, kunhan tältä löytyy avattava seinä tai ovet.
Ohjain kuin pelikonsoli
Lifthangeria käytetään kauko-ohjaimella, minkä oppii nopeasti.
– Aleksi käytti nosturia vain parinkymmenen minuutin kokemuksen turvin, kiitteli Lämsä opiskelijaa.
Tele Radion valmistamassa ohjaimessa toimii pääroolissa kaksi joystickia, minkä vuoksi pelikonsolikokemuksesta lienee hyötyä sen käyttäjälle.
Rahtia Lifthangerilla nostettaessa käyttäjä hakeutuu sellaiseen paikkaan, josta hän näkee kuorman ja ympäristön. Kuormalavalle on jätettävä tilaa liinojen kiinnittämiseksi. Tämä onnistui opiskelijalta ensi yrittämällä, mutta hän ei pitänyt onnistumistaan kummoisena temppuna.
Nostotyötä ohjannut Lämsä tiesi vanhana kettuna seikkoja, joihin huomiota kiinnittämällä opiskelija saattoi yhä parantaa suoritustaan. Nostimen haarukka lasketaan täysin kuormakorin lattian tai maanpinnan tasalle, jotta kuorman noukkiminen tai jättäminen sujuisi ongelmitta. Nostettavaa taakkaa siirretään mahdollisimman alhaalla, että haaverin sattuessa mikään ei putoaisi tai kaatuisi korkealta. Työntekijä ja sivulliset henkilöt eivät saa sijoittua esim. ajoneuvon ja kuorman väliin litistymisvaaran poistamiseksi.
Koulutuspäällikkö Jarmo Piltonen haluaa parantaa mm. kuorma-autonkuljettajien työolosuhteita. Haastattelupäiväksi sattunut lumisade puolestaan antoi ymmärtää, että liukastuminen on pumppukärryn käyttäjää uhkaava vaara.
Koulutuspäällikön silmin lupaava
Pumppukärryä ja trukkia käyttäville autonkuljettajille tuttuja ovat niin työvälineisiin liittyvät työtapaturmat kuin rahdille tapahtuvat vahingot. Tapaturmavakuutuskeskuksen mukaan suuri osa autonkuljettajille sattuvista onnettomuuksista on liukastumisia ja kaatumisia.
– Jo ensimmäisen Lifthangeria esitelleen videon nähtyämme uskoimme laitteessa olevan potentiaalia, kertoo Ammattiopisto Luovin koulutuspäällikkö Jarmo Piltonen.
Piltonen ja Lämsä näkivät tarpeelliseksi perehtyä uudentyyppiseen nostimeen ja selvittää sen tuomia hyötyjä. Nostotöiden epäergonomisuus, raskaus ja vaikeat työolosuhteet aiheuttavat työtapaturmia, nivelten ym. kulumia. Myös raskaiden taakkojen siirtämisestä ja nostamisesta koituvat selkävammat ovat yleisiä.
– Autonkuljettajien hartiat, kädet ja muukin yläruumis kuormittuvat ja kuluvat, tarkentaa Piltonen.
Nostimen ohjaamiseen käytetään Tele Radio -kauko-ohjainta. Nappeja, vipuja ja ohjaussauvoja on vain vähäinen määrä.
Tätä juttua varten kuormalavojen käsittelyä testattiin lumisateessa, joka hankaloittaa perinteistä pumppukärryn käyttämistä takalaitanostimen yli. Lumisella pihalla kuormatun pumppukärryn käyttäminen on vähintään kurjaa.
– Takalaitanostimen metallinen levy muuttuu varsin niljakkaaksi kengänpohjiin tarttuvan lumen alla. Näin käy karhennuksesta huolimatta, tietää Piltonen.
Nimenomaisesti Ammattiopisto Luoville suotavaa on mahdollistaa nostotehtävät lähtötilanteeltaan aiempaa useammalle työntekijälle. Oppilaitos kouluttaa vaativaa erityistä tukea opinnoissaan tarvitsevia henkilöitä, mikä tarve on myös vaatimus oppilaitokseen hyväksymiselle.
Vaikka takaovien kautta rahdin käsittelemisestä arvatenkaan ei tule kaikkien yleisintä Lifthanger- nostimen käyttötapaa, sekin onnistuu. Nostimen käyttäminen ajoneuvon ulkopuolelta käy luontevammin, mutta pyynnöstä opiskelija Aleksi Jaukka käyttää nostinta säältä suojassa.
Ammattiopistosta kuljetusyrityksiin
Ammattiopisto Luovin oppilaille kehityksen keihäänkärkeen pääseminen ja ihka uutta tekniikkaa edustava Lifthangerin lisääminen opinto-ohjelmaan on ollut ns. kova sana.
– Kerrankin ensimmäisenä, kertoo Lämsä opiskelijoiden kommentoineen tilannetta.
Lifthanger hankittiin oppilaitokseen “ei koulua vaan elämää varten”. Opiskelijoista koulutetaan kuljetusalan ammattilaisia, joiden etuoikeutena on tuntea läpikotaisin patenteilla suojattu kotimainen uutuus, jolla uskotaan olevan sana sanottavana tulevaisuuden logistiikassa.
– Oppilaitos ajaa kolme kertaa viikossa DB Schenkerin rahtia kuorma-autolla. Rahti on samalla lailla monipuolista kuin kuljetusyrityksilläkin, minkä ansiosta suunnitelmaan kuuluu päästä testaamaan Lifthangeria aidossa työelämän toimintaympäristössä, kuvailee Lämsä.
Nostimeen kiinnitetyt valaisimet karkottavat hämärän ja pimeyden tiehensä. Nostimessa ei käytetä lainkaan hydrauliikkaa, vaan oman akun sähköä.
Luovilla on DB Schenkerin lisäksi muitakin sopimuskumppaneita tarjoamassa kuljetustehtäviä. Eräs tehtävistä on ajoneuvoyhdistelmällä suoritettavat pesulakuljetukset.
– Jos kuljetuksen aikana tulee tarve siirtää tavaraa vetoauton ja perävaunun välillä, nykyisin se on tehtävä ajamalla niiden perät vastakkain ja siirtämällä tavarat pumppukärryllä, kuvailee Lämsä.
Lifthangerilla varustettu vetoauto ja kylkiaukeava perävaunu voidaan myös ajaa vierekkäin ja nostaa tavarat konevoimin ajoneuvosta toiseen. Lisäksi Lifthangerilla pystytään tien päällä järjestämään tavaraa niin vetoautossa kuin perävaunussa.
– Kuljetuksen aikana muuttuva purkujärjestys tai tilanne, jossa tavaraa ei voidakaan jättää asiakkaalle, eivät pilaa päivää. Lifthanger nostaa rahdin tarvittavalla tavalla, antaa Lämsä esimerkin.
Lifthangerin perustaja Pertti Havas on miettinyt mahdollisuutta, että autokuormallinen ikkunoita jätettäisiin rakennustyömaalle, jossa kuormaa tyhjennettäisiin tarpeen mukaan. Näin pidettäisiin työmaalla parempaa järjestystä.
Uutuusnostimeen perehtyminen on vielä alussa. Ammattiopisto Luovin Muhoksen toimipiste ja Lifthanger Finland Oy solmivat marraskuussa 2024 sopimuksen, jonka pohjalta oppilaitos on saanut käyttöönsä Lifthanger-yksikön.
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä