Kolmen polttoaineen moottorit

Sähköposti Tulosta PDF

Cumminsin X-sarjan polttomoottorit tarjoavat vähäpäästöisiä vaihtoehtoja perinteisessä muodossa. Energiamuodon vaihto käy näppärästi sylinterinkantta vaihtamalla.

Viime aikoina tulevaisuuden raskaankaluston polttoaineisiin liittyvissä keskusteluissa on huomio keskittynyt sähköön sekä vetyyn. Samalla perinteinen Diesel-moottori on vaihtoehtojen ohella jatkanut kehitystään.

Markkinoilla onkin jo tarjolla vaihtoehto vaihtoehdoille. Moottoriperhe, jonka sylinterinkantta vaihtamalla voidaan voiman tuottamiseen käyttää sekä uutta että vanhaa energiaa.

Maailmalla käsitteeksi noussut Cummins onglobaali toimija, jonka valmistamia moottoreita on käytössä ympäri maapalloa raskaissa ajoneuvoissa sekä työkoneissa. Markkina-alueen laajuus tarkoittaa sitä, että yritys joutuu toiminnassaan ottamaan huomioon yhtä lailla eurooppalaisen EURO-luokituksen sekä sitä vastaavan yhdysvaltalaiden EPA:n.
 
Hannoverissa IAA-messuilla oli tänä syksynä näytillä lähitulevaisuuden energiamuotoja. Parissa edellisessä näyttelyssä pääpaino on ollut sähköisessä liikkumisessa. Tämän vuoden näyttelyissä sähkö oli jo vanha uutuus. Vety oli päivän sana.
 
Moni näyttelyvieras käveli Cumminsin osaston ohitse, näytillä näytti olevan vain polttomoottoreita. Tosiasiassa osastolla oli näytteillä täysin uusi X-moottoriperhe, jonka polttoaineeksi sopii kolme eri energiamuotoa.
 
Kantta vaihtamalla eri energiamuodot käyttöön
Cumminsin X-moottorisarja käsittää laajan valikoiman moottoreita, kymmenlitraisesta aina viisitoistalitraiseen. Moottoreiden jujuna on niiden moduulirakenne, joka mahdollistaa erilaisten polttoaineiden käyttämisen. Tämän mahdollistaa kaikissa moottorityypeissä oleva sama kuusisylinterinen moottorin lohko sekä käytettävästä polttoaineesta riippuva, kahdella nokka-akselilla varustettu sylinterinkansi.
 
Käytännössä moottori on riippumatta sen käyttämästä energiasta täysin sama kannentiivisteestä alaspäin. Pelkällä kannenvaihdolla ei kuitenkaan voida vaihtaa moottorin käyttämää polttoainetta johtuen polttoaineen syttymisherkkyydestä ja erilaisista sytytysannakoista.
 
Moottoreiden polttoaineeksi käyvät vety, nestemäinen biokaasu sekä HVO-Diesel.
 
Kymmenenlitrainen, uusiutuvalla HVO-dieselillä toimiva X10 täyttää tulevat Euro VII vaatimukset. Näihin päästään korkeapaineisella XPI-polttoaineen ruiskutuksella, sähköisellä hukkaportilla olevalla turboahtimella sekä SCR-järjestelmällä.
 
Dieselkäyttöistä moottoria on saatavilla tehoalueilla 320 hv – 450 hv. Viisitoistalitraisesta Dieselistä voidaan puristaa jopa 650 hevosvoimaa. Käyttämällä polttoaineena uusiutuvaa HCO-dieseliä, voidaan päästä merkittäviin säästöihin hiilidioksidipäästöissä.
 
Mallisarjan pienin, kymmenenlitrainen X10 tulee markkinoille vuonna 2026, ensin Euro VII vaatimukset täyttävänä Diesel-versiona, myöhemmin kaasuversiona.


Diesel-moottorin hautajaisten aika ei ole vielä ajankohtainen, näillä mennään vielä kohti uutta vuosikymmentä.
 
Next Generation X15-sarja
Suuremman, viisitoistalitraisen X-sarjalaisen vetykäyttöisestä moottorista löytyy vaihtoehtoja 400 hevosvoimaisesta aina 530 hevosvoimaiseen moottoriin saakka. Jälkimmäisen on hyvä uutinen kotimaisille kokonaismassoille.
 
Laihalla polttoaineseoksella käyvän suoraruiskutusmoottorin toimintamatka 700-baarin paineistetulla vedyllä on yli tuhat kilometriä, ilman hiilidioksidipäästöjä. Tankkaukseen menee aikaa noin vartti, joten vety on lähitulevaisuudessa potentiaalinen kilpailija diesel-moottorille.
 
Vetykäyttöisen moottorin etuja ovat täysin hiilidioksidivapaat sekä olemattomat typenoksidienpäästöt. Myös moottorin käyntiääni on hiljainen, joten se sopii hyvin taajamissa tapahtuviin kuljetuksiin.
 
Yksi uuden moottorisarjan energiavaihtoehdoista on kaasu. X15N toimii sekä nestemäisellä että paineistetulla kaasulla. Molemmat voivat olla myös uusiutuvaa bio-kaasua. Nestemäisellä kaasulla toimivalla moottorilla voidaan päästä reilun tuhannen kilometrin ajosuoritteeseen.
 
Cumminsin kaasumoottori toimii Scanian vastaavan moottorin kanssa ottomoottori- periaatteella, joten se tarvitsee sytytystulpat sytyttämään kaasuseoksen. Voimaa moottoreista löytyy 400 hevosvoimasta aina 510 hevosvoimaan.
 
Millä tulevaisuuteen?
Samaan aikaan kun raskaan kaluston valmistajat kehittävät erilaisilla vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivia moottoreita, myös dieselmoottorien kehitys menee kovaa vauhtia eteenpäin.
 
Polttomoottoreiden ikävä asia, hiilidioksidi- sekä lähipäästöt vähentyvät kehityksen myötä. Tähän kehitykseen vaikuttaa myös ajoneuvojen aerodynamiikka ja kuljettajien ajotapojen harmonisointi erilaisilla teknisillä ratkaisuilla kuten adaptiivisellä vakionopeuden säätimellä.
 
Kestää vielä pitkään ennen kuin logistiikan käyttämät ajoneuvot kulkevat täysin päästöttömästi. Siksi on hyvä, että on vaihtoehtoja. Diesel on edelleen yksi niistä. Valitsemalla tarvittava energiamuoto oikein varmistetaan polttomoottorien toimivuus vielä pitkälle tulevaisuuteen.

Teksti, kuvat | Sakari Kokkonen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   OSTA DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

MAXUS DELIVER 9
Kiinasta on tuotu usean vuoden ajan sähköautoja aina busseista henkilö- ja pakettiautoihin. Nyt Maxus on laajentanut pakettiauto- mallistoaan myös dieselversiolla.

SCANIAN KOEAJOT NORJASSA
Scania Winter on jo 40 vuoden ajan ollut Norjassa talven houkuttelevin seikkailu.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Liian paljon epäkohtia liikenteessä jää vaille huomiota. Poliisi ei huomaa. Ei ehdi. Ei osaa. Ei ymmärrä. Korkein poliisijohto sisäministeriössä elää vuosia jäljessä liikenteen nykykehityksestä..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 13.02.2025 12:11 ]

Mainospalkki