MAN TGE NEXT – Kohti tulevaa

Sähköposti Tulosta PDF

Neliveto MAN TGE Next taipui mainiosti upeissa Itävallan maisemissa.

Laaja hyötyajoneuvojen ja kuljetuksen parissa toteutuva näyttely Hannoverissa oli pohjalla, kun MAN esitteli näyttelyyn tulevia uutuuksiaan koeajon merkeissä Itävallassa heinäkuun alussa. Esillä oli laaja mallisto kuorma-autoja eri kokoisina ja eri käyttövoimin.
 
Suurinta kiinnostusta herättivät sähkökäyttöinen puoliperäyhdistelmä ja erityistesti ensi kertaa ajettavana ollut vetykäyttöinen puoliperäyhdistelmä. Pakettiautoissa vuosimallin TGE-mallisto esiteltiin uuden NEXT-malliston voimin.
 
NEXT
NEXT-uudistus näkyi melko vähän ulospäin. Keulan muutamat kromilistat ja NEXT-mallimerkintä keulassa olivat lähinnä havaittavissa. Sisällä sen sijaan oli enemmän uuttaa. Mittaristo on nyt digitaalinen ja keskinäyttö on valittavissa 10- tai 12 tuumaisena, josta valitaan eri toiminnot. Vaihdevalitsin ja käsijarrukytkin ovat tuttuja MANIN kuorma-autoista. Sähköinen käsijarrukytkin on varustettu myös kätevällä Auto Hold-toiminnolla, joka on kätevä vierinnän estämisessä.
 
Käsijarru kytkeytyy automaattisesti päälle ja vapautuu liikkeelle lähdettäessä. MAN TGE-ajoneuvojen ollessa N2- hyväksytty, mukana on vakiona monitoimikameralla ja tutkavarustuksella ohjattu kuolleen kulman varoitin ja etutunnistus.
 
Nämä varusteet saa lisävarusteena N1-ajoneuvoihin. Ohjelmapäivitykset tehdään jatkossa etäpäivityksenä ilman korjaamokäyntiä.


Uuden TGE Next-version iso ja monipuolinen keskinäyttö.
 
Kattava vakiovarustelista
Varustelista on niin kattava, että lisää ei juuri tarpeen valita. Vakiona on liikennemerkkien tunnistus, hätäjarrutuksen avustin, pysäköintiavustin, aktiivinen kaistavahti ilmoittaa havainnot sekä äänimerkillä että värinällä ohjauspyörässä ja saa tiedon myös nurmikon ja tienreunan perusteella aiemman reunaviivan lisäksi.
 
Viretilan valvonta kiristää turvavöitä ja antaa infon näytölle, johon on saatavissa myös ehdotus taukopaikasta. Sokean kulman varoitin auttaa esimerkiksi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden varomisessa. Rengaspainevalvonta varmistaa, että renkaissa on oikea paine varapyörä mukaan otettuna.
 
Älykäs nopeuden valvonta ja vakionopeussäädin aktivoituu havaittujen nopeusrajoitusten mukaan hiljentäen ja kiihdyttäen saadun infon perusteella. Näin stop and go-liikenteessä on helpompi ajaa, kun vielä sähköinen käsijarru ja Auto Hold- toiminta avustavat tilannetta. Sähköinen pysäköintijarru, avaimeton käynnistys ja esimerkiksi hätätilan ilmoitus. Puhelimien integrointia varten vakiona on sekä Android Auto että Apple CarPlay-valmius.
 
Kun käytössä on myös peruutuskamera dynaamisin opasteviivoin, on peruutus varsin helppoa. Käytännössä ehkä ainoa puute olisi 360 kameran puuttuminen, joka antaisi hyvän kokonaiskuvan auton ympäristöstä. Automaatin yhteyteen on saatavissa Cruise Assist Plus paketti, joka koostuu hätäapuavustimesta, aktiivisesta kaistavahdista ja ruuhka-avustimesta. Hätäapuavustin ottaa automaattisesti auton haltuun pysäyttäen sen ja ottamalla ecall-puhelun avun saamiseksi.
 
Aktiivinen kaista-avustin valvoo sivulle laajemmalle alueelle ja reagoi tilanteeseen tarvittaessa. Ruuhka-avustin pysäyttää auton liikenteen seisahtuessa ja laittaa auton automaattisesti liikkeelle, kun ruuhka edessä helpottuu.


Nyt TGE Next mittaristo on digitaalinen.
 
Mallisto laaja
Voiman siirto oli valittavissa 8 portaisen automaatin ja manuaalin välillä. Myös nelivetoversio oli valittavissa. Korivaihtoehtoina on kahta eri korkeutta olevat umpimallit ja lavamalli, joko pitkällä tai lyhyellä ohjaamolla.
 
Moottori on aluksi vain dieselpolttomoottorit, tehoiltaan 103 kW, 120 kW tai 130 kW. Myöhemmin mallisto täydentyy täyssähköisellä versiolla, josta vielä ei jaettu yksityiskohtaisempaa tietoa. Esittelyajankohta on avoin eikä tietoa tehosta, akuista eikä ajomatkasta vielä saatu.


Raskaan kaluston puolella MAN esitteli koeajettavaksi diesel, sähkö ja vetyversiot.

Miltä maistui ajossa
Nelivetoversiolla suoritettu pidempi maantielenkki osoitti auton varsin hiljaiseksi. Tyhjän auton suorituskyky oli mainio. Jyrkän pikkutien auto nousi hienosti pienemmälle vaihtaen. Automaattivaihteiston vaihdehetkiä tuskin huomasi maantiellä. Jyrkässä pikkutienousussa pienemmän vaihteen kytkeytyminen teki pienen, lähes huomaamattoman nykäyksen.
 
Nelivetoversio tulee varmasti olemaan mielenkiintoinen versio myös Suomen markkinoilla. Manuaalivaihteisen koeajo tapahtui syheröisellä, asfaltoidulla kilparadalla, jossa vaihteita joutui käyttämään enemmän. Vaihteiston toiminta oli moitteetonta ja auton veto/pito oli hyvä ja auto oli näin helppo hallita mikroautomaisella radalla.
 
Kokonaisuutena MAN TGE Next-mallisto tulee olemaan hyvä valinta moneen käyttöön myös Suomessa. Hinnat ovat ennakkotiedon mukaan vain maltillisesti korkeammat nykymalleihin verrattuna erityisesti, kun huomioidaan uudessa oleva korkea vakiovarustetaso. Ensimmäiset autot saadaan Suomeen jo alkusyksystä.

Teksti, kuvat | Matti Aarnio

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

TULEVAISUUDEN AIRUT
Renault Trucks pyrkii olemaan maantiekuljetusten sähköistämisen edelläkävijä. Testasimme mitkä ovat E-Techin vahvuudet ja missä löytyy vielä parannettavaa.

HYUNDAIN VETYHANKKEET
Monista päinvastaisista spekulaatioista huolimatta Hyundain vetyhankkeita ei olla lopettamassa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Mitä alempi nopeusrajoitus, sitä enemmän ylinopeuksia ja liikenneonnettomuuksia... Sitä enemmän sakottamalla parannettavaa liikenneturvaa, poliisimme ajattelutavan mukaan..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 09.10.2024 05:51 ]

Mainospalkki