Euro NCAP laajentaa turvallisuustestejään kuorma-autoihin. Toukokuussa 2024 niille julkaistiin ensimmäiset testausohjeet. Testausohjeiston nimi on Truck Safe. Törmäystestejä niihin ei aluksi kuulu.
Teksti, kuva | Seppo Alaruikka
Kuorma-autot Euro NCAP -testiin
Loppuvuotena 2024 Euro NCAP:ssä aloitettavissa testeissä luvataan huomioitavan viisi raskaiden hyötyajoneuvojen tyyppiä. Niistä yhtenä kippiautoja arvioidaan omilla erityisillä turvallisuusvaatimuksilla. Jos kuvan Sisu testattaisiin, se kuormattaisiin 25 462 kg massaan eli puoleen kantavuudestaan. Ajoneuvon omamassa näet on 16 460 ja kokonaismassa 34 464 kg.
Euro NCAP laajentaa turvallisuustestejään kuorma-autoihin. Toukokuussa 2024 niille julkaistiin ensimmäiset testausohjeet. Testausohjeiston nimi on Truck Safe. Törmäystestejä niihin ei aluksi kuulu.
Euro NCAP haluaa toistaa henkilöautojen törmäystesteistä lähteneen menestystarinan ja on ryhtynyt kehittämään käytännönläheistä ja hyödyllistä turvallisuusarviointia kuorma- autoille. Toukokuussa 2024 ohjelma julkaisi aiheesta ensimmäiset tekniset testausohjeet.
Ensimmäisen vaiheen kuorma-autoja koskevat ohjeet ovat täydellinen vastakohta vuosituhannen vaihteen henkilöautoja romuttaneille törmäystesteille, sillä ne pohjautuvat kuljettajaa ja muita liikennöijiä avustaviin järjestelmiin. Ensimmäiset raskaan kaluston törmäystestit ovat luvassa vasta vuodeksi 2030.
Arvostelu käyttöympäristön mukaan
Kuorma-autojen turvallisuutta ei arvostella tähdillä, vaan kolmen arvometallin nimellä: pronssi, hopea ja kulta. Kuitenkaan esim. kulta ei tarkoita kaikkein parasta mittaustulosta, vaan tiettyjen pisterajojen ylittävää suoritusta.
Kuorma-autojen lukemattomat ajotehtävät huomioidaan siten, että kaupunki- tai maantieympäristöihin suunnitellut ajoneuvot arvioidaan omilla kriteereillään. Kevyen liikenteen keskuudessa käytettävältä jäteautolta vaaditaan mm. hyvää näkyvyyttä. Maantienopeuksissa kaukoliikenteessä edellytetään mm. kaistanpitoavustinta. Yhteisenä vaatimuksena molemmille annetaan mm. automaattinen hätäjarrujärjestelmä, joka suojelee erityisesti kevyitä ajoneuvoja.
Edellä mainittujen kahden ajoneuvotyypin lisäksi jakelu-, kippi- ja jäteautot saavat erityiset turvallisuusvaatimuksensa.
Osa arvosteltavista seikoista luottaa autonvalmistajien tyyppihyväksynnässä käyttämiin dokumentteihin, mutta varmistaa varusteiden laadun. Esimerkiksi hyvä turvavyönmuistutin on varuste, jonka äänimerkki on riittävän kova ja erottuva patistaen kuljettajaa kiinnittämään turvavyönsä.
Myös epäsuora kuljettajan vireystilan tarkkailujärjestelmä luottaa ajoneuvon valmistajan toimittamiin, myös tyyppihyväksyntään tarkoitettuihin dokumentteihin. Varusteen arvioinnissa palkitaan järjestelmä, joka ylittää vähimmäisvaatimukset ja minimoi aiheettomat hälytykset kuljettajan tarkkaamattomuudesta.
Tekniikalla paikataan virheitä
Euro NCAP:n kuorma-autojen turvallisuusarvioinnissa on silmiinpistävää, että pisteytys voimakkaasti suosii teknisiä ratkaisuja. Tämän syyksi kerrotaan se, että valtaosa onnettomuuksista johtuu inhimillisistä erehdyksistä.
Toinen syy tekniikan painottamiseen on sen kehittäminen. Vaikka automaattinen hätäjarru, AEB, on ollut jo vuosia pakollinen varuste tietyissä kuorma-autotyypeissä, se sisältyy testausohjelmaan. Tavoite on kehittää kuorma-autojen turvavaruste yhtä hyväksi kuin henkilöautoissa.
Toisena esimerkkinä kaistavahtiin, LSS, yhtenä toimintona kuuluva ELK eli Emergency Lane Keeping puuttuu hätätilanteissa aktiivisesti hyötyajoneuvon ohjaamiseen. Ominaisuus estää ajautumisen tiemerkintöjen yli ojaan tai ohitustilanteissa törmäämisen viereisen kaistan ajoneuvoon. Tämänkin varusteen toiminnan laadukkuus testataan selkeästi määritellyissä olosuhteissa.
Kuorma-autoissa alati yleistyvä kamerapeilijärjestelmä antaa niille turvallisuuspisteitä, kunhan se ylittää optisten peilien tason esim. näyttämällä käännöksissä ajoneuvoyhdistelmän perävaunun tilanteen. Eduksi on sekin, että se integroidaan esim. sokean pisteen varoitusjärjestelmään.
Kriteerit tiukkenevat
Euro NCAP aloittaa kevään 2024 ohjeiden mukaisten testien suorittamisen marraskuussa 2024, ja tuloksia luvataan julki seuraavaksi talveksi.
Raskaiden hyötyajoneuvojen testauskriteerit tiukkenevat ajan myötä, kuten on käynyt henkilöautojenkin kohdalla. Vuonna 2027 aletaan vaatia mm. parempaa ajoneuvon automaattista ohjautumista.
Euro NCAP uskoo testaamisen luonnollisesti lisäävän autonkuljettajien turvallisuutta. Alenevien onnettomuuskustannusten uskotaan painavan vakuutusmaksuja matalammaksi ja suosivan turvallisia ajoneuvoja suosivia kuljetusyrityksiä.
Teksti, kuva | Seppo Alaruikka |
Luetuimmat artikkelit
|
|
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä