Nosturikin kaipaa tarkastuksia

Sähköposti Tulosta PDF

Kuormausnosturille on tehtävä perusteellinen määräaikaistarkastus lähestyttäessä valmistajan määrittämää nostolaitteen suunnittelurajaa. Mikäli rajat eivät ole tiedossa, on tarkastus tehtävä viimeistään 10 vuoden kuluessa käyttöönotosta.

Asennus- ja kuormausnostureiden parissa toimivat tahot puhuvat sujuvasti nostureiden kympityksistä ja kymppivuotistarkastuksista. Turvallisuuden nimissä on tarkastuksia tehtävä kuitenkin vuosittain.
 
Ajoneuvoihin kiinnitettyjä nostureita ja niiden käyttöä säädellään varsin laajalla joukolla säädöksiä ja asetuksia. Valtioneuvoston asetus työvälineiden turvallisesta käytöstä ja tarkastamisesta on astunut voimaan 1.1.2009 ja tämän mukaan työnantajan on valvottava nostureiden kuntoa säännöllisesti.
 
Nosturikalustolle on tehtävä säännöllisesti tarkastuksia, joista ensimmäinen on asennuksen yhteydessä tehtävä käyttöönottotarkastus. Samainen tarkastus vaaditaan myös otettaessa ulkomailla päällirakennettu ajoneuvo ja nosturi käyttöön Suomessa.Käyttöönottotarkastus vaaditaan myös otettaessa Suomessa käyttöön muualla Euroopassa käytössä ollutta kalustoa.
 
Tämän jälkeen vaaditaan vuosittain tehtävä määräaikaistarkastus,jossa tarkastetaan silmämääräisesti muun muassa kiinnityspisteet ja turvalaitteiden kunto sekä nosturin mekaaninen kunto.


Perusteellinen määräaikaistarkastus on suomalainen erikoisuus, jota ei tunneta monissakaan Euroopan maissa. Tämä on seikka, mikä kannattaa ottaa huomioon hankittaessa käytettyä kalustoa ulkomailta.

Perusteellinen määräaikaistarkastus suunnittelurajan täyttyessä
Isompi tarkastus on ajankohtainen karkeasti kymmenen käyttövuoden kohdalla ja osittain tästä johtuen kentällä puhutaankin 10-vuotistarkastuksesta. Tosin viimeisimmän, vuonna 2008 tehdyn lakiuudistuksen myötä oikea termi on perusteellinen määräaikaistarkastus ja sen yhteydessä käydään läpi koko nosturi.
 
Perusteellisen määräaikaistarkastuksen oikean ajankohdan määritteleminen vaatii tutustumista nosturin käyttöhistoriaan ja esimerkiksi nostolaskuri on tässä työssä hyvä työväline.
 
Asetuksen mukaan tämä tarkastus on ajankohtaista, kun valmistajan asettama suunnitteluraja täyttyy. Käytännössä nostureilla tehdään hyvin erilaisia työtehtäviä, jotka rasittavat nosturia erilaisin tavoin ja tästä johtuen perusteellisen tarkastuksen ajankohta saattaa vaihdella paljonkin. Yhtäällä nosturilla voidaan tehdä päivittäin satoja nostoja ja toisena ääripäänä on kevyt satunnaiskäyttö, jossa vuotuisten nostojen määrä jää muutamaan sataan.
 
Nosturin kannalta pahimpia työtehtäviä ovat esimerkiksi sahakäyttö, jossa nosturiin kohdistuu paljon odottamattomia rasituksia. Myös kuormausnosturin kahmarikäyttö tuo mukanaan rasituksia, jotka ovat haitallisia nostamiskäyttöön suunnitellulle nosturille. Näistä ääriesimerkeistä johtuvat rasitukset saattavat lyhentää perusteellisten määräaikaistarkastusten väliä.
 
Yhtenäisestä Euroopasta huolimatta ei perusteellista määräaikaistarkastusta ole käytössä laajalti Euroopassa. Tämä on seikka, mikä kannattaa tiedostaa hankittaessa Euroopasta käytettyä nosturikalustoa.
 
Tarkastuksia ohjeeseen nojaten
Perusteellisen määräaikaistarkastuksen kannalta olennaista on nosturin kokoluokka. Alle 25 tonnimetrin nosturit voidaan tarkastaa koulutuksen saaneen asiantuntijan toimesta, mutta tätä suuremmat nosturit vaativat aina luokitellun laitoksen edustajan tekemän tarkastuksen.
 
Suomessa tarkastajat nojaavat työssään paljolti Taitotalon ylläpitämään tarkastusohjeeseen, jonka laadintaan on osallistunut muun muassa aluehallintovirastossa nosturitarkastusten parissa työskennellyt Sakari Tuunanen.
 
Perinteisesti nosturit on tarkastettu purkamalla nosturi osiin mahdollisten piilevien vikojen havaitsemiseksi. Viime vuosina osa tarkastuslaitoksista on alkanut hyödyntää tarkastuksissa myös röntgenlaitteita, joiden avulla voidaan välttyä laajoilta purkuja kasaustoimenpiteiltä. Tarkastusohjeen mukaan röntgeniä ei kuitenkaan ole luokiteltu ensisijaiseksi tarkastusmenetelmäksi.


Perusteellisten määräaikaistarkastusten ajankohtaa arvioitaessa on otettava huomioon nostolaitteen käytön rasittavuus, määräaikaistarkastuksissa havaitut vauriot ja tehdyt korjaukset sekä nostolaitteessa mahdollisesti esiintyvät tyyppiviat.

Ohjeilla ja kehotuksilla kuntoon
Asetuksen mukaan työntekijöiden käytössä tai käytettävissä olevat nosturit on tarkastettava vuosittain. Määräaikaistarkastuksien suorittamista valvotaan Aluehallintoviranomaisten toimesta niin työmailla kuin tienvarsitarkastuksissakin. Tarkastuksen tekemättä jättäminen katsotaan lain kirjaimen edessä työturvallisuusrikkomukseksi, josta voidaan määrätä vähintään sakkoja. Käytössä oleva nosturi on aina tarkastettava, vaikka nosturia käytettäisiinkin yksinomaan suljetulla alueella.
 
Aluehallintoviraston tarkastaja Seppo Kauranteen mukaan tarkastuksissa havaitut puutteet ovat yleisimmin varoitusmerkinnöissä tai hallintalaitteiden kuluneissa merkinnöissä. Kauranteen mukaan näistä annetaan toimintaohje korjauksen suorittamiseen.
 
Kehotuksia annetaan määräaikaistarkastuksen vanhenemisesta tai perusteellisen määräaikaistarkastuksen puuttumisesta. Kehotuksella on aina määräaika mihin mennessä se on tehtävä ja tarkastuspöytäkirjasta on toimitettava kopio tarkastajalle. Toki näiden kehotusten toteutumista valvotaan myös jälkikäteen.
 
- Oman tilastoni perusteella olen vuoden 2022 alusta huhtikuun 2024 loppuun mennessä tehnyt asennus- ja kuormausnostimiin 59 tarkastusta. Näistä olen antanut 44 toimintaohjetta ja 16 kehotusta. Toimintaohjeen olen antanut muun muassa asiakirjojen puuttumisesta. Kehotuksen saa määräaikaistarkastuksen tai perusteellisen määräaikaistarkastuksen puuttumisesta, kertoo Kauranne, jonka mukaan ainuttakaan käyttökieltoa ei ole tarvinnut antaa kirjallisesti, koska yksikään nosturi ei ole ollut niin huonossa kunnossa.
 
Tarkastajan mukaan valtaosa käyttäjistä hoitaa asiat kuntoon melkein välittömästi.
 
- Melkein puolet määräaikaistarkastusten puutteista on ollut ajoneuvoissa, jotka eivät ole kaupallisessa ajossa. Ne ovat ajoneuvoissa, joilla kuljetetaan yrityksen omia tuotteita, kuten polttopuusäkkejä tai esiintymislavaa. Ja kun yrityksessä ei ole kuljetuspuolen ammattilaista, niin ei edes ole tiedetty, että kuormausnostin pitää tarkastaa määräajoin, päättää Kauranne.
Teksti, kuvat | Ari Perttilä
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

TULEVAISUUDEN AIRUT
Renault Trucks pyrkii olemaan maantiekuljetusten sähköistämisen edelläkävijä. Testasimme mitkä ovat E-Techin vahvuudet ja missä löytyy vielä parannettavaa.

HYUNDAIN VETYHANKKEET
Monista päinvastaisista spekulaatioista huolimatta Hyundain vetyhankkeita ei olla lopettamassa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Mitä alempi nopeusrajoitus, sitä enemmän ylinopeuksia ja liikenneonnettomuuksia... Sitä enemmän sakottamalla parannettavaa liikenneturvaa, poliisimme ajattelutavan mukaan..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 09.10.2024 07:36 ]

Mainospalkki