Hans Schep, Ford Pro Euroopan toimitusjohtaja, esitteli yrityksen uutta digitaalista teknologiaaVuoden Kansainvälinen Pakettiauto -palkinnon raadille Frankfurtissa toukokuun lopulla.
Ford Pro kutsui Vuoden Pakettiauto -tuomariston jäsenet toukokuun lopulla Frankfurtiin esitelläkseen pk-yrityksille suunnattua digitaalista sovellustaan.Koeajettavana oli myös seitsemän erilaista versiota Vuoden Pakettiautosta 2024, Ford Transitista.
Pk-yritykset muodostavat 99 prosenttia Euroopan yrityksistä ja ne tuottavat yli puoletbruttokansantuotteesta. Tälle markkinalleFord Pro tähtää uudella ”Productivity Electrified” -konseptillaan.
Kyseessä on digitaalinen alusta, jonka on tarkoitus sujuvoittaaja tukea yrityksen hyötyajoneuvojen ylläpitoa ja kustannustehokkuutta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että toimistolla voidaan seurata firman jokaisen auton liikkeitä ja tilaa. Sovellus tuottaa raportteja kuskien ajotavasta,mahdollisista ylinopeuksista, ja jopa turvavyön käytöstä.
Esilämmitys etänä
Myös sähköautojen lataustasojen seuranta on helppoa etänä. Jos kuski on unohtanut laittaa auton illalla lataukseen, sovellus muistuttaa latauksesta ottaen huomioon seuraavan päivän ajoreitit ja varauksen tarpeen. Se ottaa huomioon kuskinkeskimääräisen ajotavan ja laskee pienen varamarginaalin.
Aamun lähtöajat on mahdollista syöttää vaikka toimistolta käsin ohjelmistoon, jolloin autot esilämmitetään lähtöön mennessä.
Jos työntekijä lataa työautoaan kotona, sovellus kertoo paljonko on ladattu ja laskee sille keskihinnan, jolloin yritys voi korvata latauksen kustannukset.
Huollot työpäivän lomassa
Ford Pro tarjoaa myös liikkuvaa huoltoa mahdollisten vikojen tullessa eteen. Euroopassa sillä on käytössä jo yli 300 niin kutsuttua Mobile Service van -huoltoautoa, jotka Fordin mukaan pystyvät hoitamaan jopa 70 % huolloista tien päällä. Pelkästään Iso-Britanniassa ne suorittivat viime vuoden aikana 117 000 korjausta tai huoltoa, mikä vastasi 15 prosenttia kaikista huoltotöistä.
Esimerkiksi jos kuljettaja huomaa aamulla töihin lähtiessään, että sivupeili on rikkoontunut yön aikana, hän syöttää tiedon Ford Pro -sovellukseen. Kun päivän työreitti on tiedossa, voidaan huoltoauto varata tulemaan tiettyyn osoitteeseen asiakaskäynnin aikana. Tällöin ei menetetä työaikaa huoltamokäyntien takia, ja auto tulee kuntoon töidenlomassa sotkematta aikataulua.
Kaluston päivittäminen helposti
Ford Pro kertoi Frankfurtissa myös pk-yrityksille suunnatusta Finsimple Commercial Credit -luotosta. Vuosittain tarkastettava luotto mahdollistaa kaluston päivittämisen helposti netissä ilman rahoituksen hakemista jokaiselle autolle erikseen. Ford toimittaa valmiiksi asiakkaan tarpeisiin kustomoidun auton sovitulle jälleenmyyjälle, jolloin myös vaihto uuteen autoon käy sujuvasti, kun kaikki tarpeelliset muutostyöt on jo tehty valmiiksi.
Transitien monenlaiset modifikaatiot
Ford Pro oli tuonut tapahtumaan yhteensä seitsemän eri varustetason, vuoden pakettiautoksi palkittua Transittia. Edustettuina olivat kaikki käyttövoimat: etu- tai nelivetoiset dieselit, etuvetoiset PHEVit sekä takavetoiset sähkö-Transitit. Näyttävin esillä ollut versio oli MS-RT sähkö- Transit jopa 210 kW tehollaan.
Normaali eTransit tarjoaa 337 kilometrin toimintamatkaa 64 kWh akustollaan. Maksimi latausteho on nopealla Fast Charge latauksella 125 kW, joka mahdollistaa 80 lisäkilometrin lataamisen 10 minuutissa. 10–80 % lataus veisi siis reilut puoli tuntia. Ford kertoi myös uudesta lämpöpumpusta, jonka olisi tarkoitus lisätä energiatehokkuutta.
Uuden Transitin runko on jopa 30 % edeltäjäänsä jäykempi. Eturenkaita ja jousitusta on siirretty eteenpäin, joten tasainen lattia mahdollistaa helpon läpikulun jakeluliikenteessä.
Esillä oli monenlaisia mahdollisia kalustoratkaisuja, kattotelineineen ja erikoislukkoineen. Työkalujen käyttö ja akkujen lataus onnistuvat eTransitissa 2,3 kW:n teholla.
Kolmansien osapuolien lisävarusteiden asennus ja hallinta on tehty helpoksi. Esimerkiksi lisävaloja voidaan käyttää suoraan Fordin omalta näytöltä eikä lisäkytkimiä tarvitse asentaa.
Kuskin näkökulmasta uusissa Transiteissa on kaikki kohdallaan.
Taattua laatua
Kuskin näkökulmasta uusissa Transiteissa on kaikki kohdallaan. Suomessa tehdyssä, viikon mittaisessakaan koeajossa ei noussut pintaan ärsyttäviä piirteitä tai valituksen aiheita.
Autot ovat jämäköitä ja voimakkaita työautoja, mutta kuitenkin mukavia eivätkä lainkaan kolhon oloisia. Ajettavuus on hyvä, kuten myös kuskin ergonomia. Myös hallintalaitteiden ja valikoiden
käyttö on selkeää ja johdonmukaista. Transittien suuri suosio vaikuttaa siis perustellulta.
Teksti | Miika Tokee, kuvat | Stuart Price
TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS |
LUE DIGILEHTI
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä