Kätevä kuljetuksiin

Sähköposti Tulosta PDF

Townstar EV jatkaa eNV200 renkaidenjäljissä Nissanin pienenä sähköpakettiautona.

Nissanilla on jo vuosien kokemus sähköpakettiautoista. e-NV200 tuli markkinoille vuonna 2014 ja nyt Townstar EV jatkaa manttelinperijänä pienikokoisena sähköpakettiautona.
 
Nissan Townstar EV on tavallaan uusi tulokas kasvavaan täyssähköpakettiauto valikoimaan. Nissanin uusi sähköpakettiauto sijoittuu valikoiman pienempään päähän. Townstar seuraa Nissanin hyötyautomallistossa NV200-pakettiautoa, josta ehti olla täyssähköversio markkinoilla jo useammanvuoden ajan. Toisin kuin eNV200, Townstar on yhteistyömalli, jonka sisarmallit ovat Renault Kangoon ja Mercedes-Benz Citanin sähköversiot. Kokemusta sähköpakettiautoista Nissanilla onkin kertynyt ja Suomen markkinoille on näillä näkymin tulossa Townstaristavain sähköversio.


Ohjaamotilat ovat selkeät ja toimivat.
 
Koeajo talvisessa Suomessa osoitti, että Townstar EV taipuu hyviin käyttöön kylmemmässäkin ilmastossa. Nissan Townstar EV:n energianlähteenä toimii 45 kWh:n akkupakkaus, joka tarjoaa Nissanin mukaan ideaalisissa olosuhteissa jopa 291 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Talviset olosuhteet asettavat kuitenkin omat haasteensa. Kylmäkäynnistetty ajoneuvo, koeajo 5–10 pakkasasteen lämpötilassa ja siitä johtuva lämmityslaitteen käyttö laski toimintamatkan 200 kilometrin tuntumaan. Keskikulutus koeajolla oli noin 22 kWh/100 km. Kesällä Pariisissa tehdyssä koeajossa keskikulutus nousi 18– 19 kWh/100 km luokkaan.
 
Townstar EV:n sähkömoottori tuottaa 122 hevosvoimaa (90 kW) ja 245 Nm vääntömomentin. Auto kulkee sutjakkaasti ja on pienen kokonsa ja herkän ohjauksensa ansiosta varsin miellyttävä ajaa. Auto kiihtyy nollasta sataan 11,6 sekunnissa, mikä jää henkilöautomaisemmista sähköautoista, mutta on pakettiautolle vauhdikas lukema.
 
Sähköisen pakettiauton voisi kuvitella soveltuvan mainiosti jakelutehtäviin ja rekuperatiivinen jarrutus toki on optimaalinen paljon pysähdyksiä sisältävään postimaiseen liikennöintiin. Hiljainen ohjaamo tekee kuljettajan työpäivästä astetta mielekkäämmän.


Puhelimelle on kojelaudassa pidike.

Selkeä ohjaamo
Vaikka ohjaamo ei täyttä luksusta olekaan, on sisätila selkeä ja tumman tyylikäs. Townstar EV onkin tarkoitettu hyötykäyttöön. 10 tuuman kosketusnäytön kautta ohjataan selkeällä käyttöjärjestelmällä varustettua infotainment-järjestelmää.
 
Älypuhelimelle on keskikonsolissa oma kolonsa, minkä lisäksi vaihdekepin alapuolella on tilaa muulle käsitavaralle ja paperit ja vastaavat saa sijoitettua kojelaudan päällä, kosketusnäytön takana sijaitsevaan lokerikkoon. Koeajetussa ajoneuvossa oli myös kätevä pidike puhelimelle kojelaudan päällä, josta esimerkiksi karttaa tai viestejä voi seurata kääntämättä liikaa katsettaan ajoradalta.


Townstar EV:n akku latautuu 15 prosentista 80 prosenttiin pikalatauksella parhaimmillaan 40 minuutissa.
Vaihdekeppi syö jonkin verran jalkatilaa. Muuten pienen ajoneuvon ohjaamossa on tilaa ainakin keskipituiselle kuskille, mutta pitkälle tila voi käydä ahtaaksi. Ratin asento ja istuin on säädettävissä, selkänojan säätövara ei ole massiivinen, joten ajoasento jää jokseenkin pystymäiseksi.
 
Ohjaamosta on hyvä näkyvyys. Pienen ajoneuvon ulkoiset mitat on sinänsä helppo hahmottaa. Apuna on silti myös peruutuskamera ja tutkat ajoneuvon joka sivulle. Auton hallinta on siis helppoa ja vaivatonta ahtaissakin paikoissa. Townstar EV:ssä on runsaasti kuljettajaa avustavia järjestelmiä.


L1-korisen Townstar EV:n pituus on 4 486 mm.
 
Pikalatausta
Latausominaisuudet Townstar EV:ssä ovat monipuoliset. Normaalilataus hoituu 7–11 kW:n teholla, AC-lataus taas 22 kW:n teholla. Pikalatausvalmius on myös olemassa, millä latausteho voi parhaimmillaan yltää 80 kW:iin. Ajoneuvon saa siis ladattua parhaimmillaan 15 prosentista 80 prosenttiin 40 minuutissa. eNV200:ssä latausjärjestelmä oli CHAdeMO, mutta Townstar EV:ssä on siirrytty käyttämään CCS-standardia, jonka mukaisia lataustolppia toki Euroopasta enemmän löytyykin.


Nostokorkeus 3,3-kuutioiseen tavaratilaan on 1 115 mm.
 
Koeajettu, pienen korimallin, Townstar EV:n pituus on vajaa 4,5 metriä. Tavaratilan tilavuus on 3,3 m3 ja lastauspituus lattian tasolla on 1 810 mm. Lastauskorkeus on 1 115 mm ja takaovien leveys on 1 256 mm. Kantavuutta koeajoautolla on 537 kg. Suuremmalla korimallilla tavaratilan tilavuus kasvaa 4,3 m3:iin ja kantavuus noin 800 kiloon.
 
Townstar EV:n hinnat alkavat 43 000 eurosta. Jokaisella Nissanin hyötyajoneuvolla on erinomainen 5 vuoden/160 000 km:n takuu. Lisäksi Townstar EV:ssa on 8 vuoden takuu ajoakulle (akun kunto vähintään 70 %).

Teksti, kuvat | Henri Pakarinen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

UAKKUVOIMALLA PIDEMMÄLLE
Scania esitteli tuote- kehittelyn tuoreimpia helmiä toukokuisessa tilaisuu- dessaan. Maisteltavana oli alueelliseen liikenteeseen tarkoitetut sähköiset voimalinjat.

FORD PRO – ÄLYKÄS TULEVAISUUS
Ford Pro esitteli pk-yrityksille suunnattua digitaalista sovellustaan.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Mielipide laukaisi X:n lukijoissa ennen kokemattoman parjasu- ja ilkkumisvyöryn. Noin 200:n solvausvastauksen joukosta löytyi vain 10 asiallista..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 16.07.2024 19:24 ]

Mainospalkki