
Jakopalvelu Oy on pirkanmaalainen kuljetusliike. Yhtiö on lisäksi kokonaisvaltaisten logistiikkapalveluiden osaaja ja lämpösäädeltyjen kuljetusten erikoisosaaja. Tapasimme yrityksen toimitusjohtaja Jyrki Tammisen ja kyselimme alan kuulumisia.

Jakopalvelu Oy on perustettu vuonna 1996, mutta yhtiön juuret juontavat aina vuoteen 1955, jolloin Jyrki Tammisen isä Eino Tamminen perusti kuljetusliikkeen. Voidaankin sanoa, että yhtiön ammattitaito on karttunut jo vuosikymmenten ajan sukupolvelta toiselle.
Yrityksen yli 50 ajoneuvon kalusto käsittää pakettiautot, kuorma- autot, vaihtolava-autot ja moduuliyhdistelmät. Pakaste- ja lämpösäädellyt ajoneuvot löytyvät kaikista kokoluokista.
Yhtiön kuljetuspalvelut sisältävät kaikki logistiikan työvaiheet suunnittelusta reititykseen ja kuljetuspalveluiden toteutukseen sekä varastopalveluihin asiakkaille. Erilliskuljetuksia ajetaan sopimuksen mukaan koko Suomeen ja tarvittaessa jopa ulkomaille.
Yhtiö palvelee sekä sopimusasiakkaita että yksityisiä kotitalouksia seitsemänä päivänä viikossa. Työntekijöitä yhtiössä on noin 70.

Ruoan verkkokaupan kotiinkuljetukset
Kuljetusliike Jakopalvelu Oy on harjoittanut ruokien kotiinkuljetuksia jo yli kymmenen vuoden ajan. Kuljetukset ovat sinä aikana kehittyneet kokeilujen kautta nykyiseen muotoonsa.

Korona-aikana ruokakuljetukset kasvoivat paljon, pahimmillaan tilauksissa oli jopa viikon jono. Tilausjärjestelmä ei ollut silloin täysin valmis äkilliseen kuljetusryntäykseen, kuljetuskalustoa ei ollut riittävästi heti saatavilla eikä tuotteiden keräilijöitä ollut kaupoissa tarpeeksi.
Asiakkaillakin oli tilausalustan käytössä omat vaikeutensa. Esimerkiksi aikaikkunan mennessä umpeen, asiakastilauksena saattoi olla vain yksi maitopurkki. Nykyisin ruokakuljetukset ovat tasoittuneet, mutta ajasta jäi kuitenkin pysyviä vakioasiakkaita.
Tällä hetkellä edellisenä iltana tilatut tuotteet toimitetaan seuraavana päivänä. Jakopalvelun erikoisosaamista on kuljettaa ruokatavarat aina niihin soveltuvilla ajoneuvoilla eli kylmätuotteet kylmänä ja pakasteet pakasteina.

Kuljettajat tykkäävät sähköisestä Mercedes-Benz eVitosta, Jyrki Tamminen kertoo.
Lisäksi kiitosta saavat kuljettajilta moottorin vääntö ja talviset ajo-ominaisuudet. Polttomoottorista painavamman auton etenemiskyky lumisilla teillä ja pihoissa on heidän mukaansa hyvä.
Yhtiöön on tilattu jo toinen samanlainen. Sen tarkka toimitusaika on kuitenkin vielä arvoitus. Jakopalvelussa uskotaan, että sähkön hintapiikit tasoittuvat ajoneuvon pitoajaksi suunnitellun viiden vuoden aikana. Sähkömoottorisen ajoneuvon jälleenmyyntiarvo oli ehkä se suurin miettimisen aihe sitä hankittaessa.
Akut kehittyvät nykyisin niin kovaa vauhtia, ajokilometrit kasvavat ja latausajat pienenevät, mitä ne ovatkaan esimerkiksi viiden vuoden päästä, Jyrki miettii?

Ajojärjestelyssä asiat pyritään ratkaisemaan nopeasti
Kuljettajien, ajoneuvojen ja asiakkaiden päivittäiset työongelmat pyritään aina ratkaisemaan nopeasti, jottei kukaan joudu seisomaan kauan paikoillaan. Nykyiset järjestelmät auttavat ja helpottavat asiassa.
Esimerkiksi jos kuljettaja ei kirjaudu ajoissa töihin, siitä tulee ajojärjestelyyn ilmoitus. Näin asiaan pystytään reagoimaan ja hankkimaan esimerkiksi varakuljettaja ajoissa. Hälytyksen aikarajat voidaan määritellä järjestelmiin yrityskohtaisesti.

Toinen päivittäinen palveltava ryhmä on asiakkaat ja jopa asiakkaiden asiakkaat. He soittelevat ja viestittelevät sekä tiedustelevat tilauksista ja ajankohdista.

Tulevaisuus
Henkilöstökulut ovat yrityksen suurin yksittäinen kuluerä. Työntekijöistä kannattaakin pitää hyvää huolta, sillä uuden henkilökunnan kouluttaminen ja perehdyttäminen on pitkä prosessi, joka maksaa.
Jakopalvelussa on useita pitkäaikaisia työntekijöitä, jotka arvostavat yrityksen luotettavuutta ja jatkuvuutta. Tulevaisuutta on kaikkien yrityksessä helpompi suunnitella, kun tiedostaa, että työpaikka on olemassa kymmenenkin vuoden päästä.

Tarjouskilpailuissa pärjääminen edellyttää, että yrityksen lakisääteiset asiat on hoidettu täsmällisesti. Tilaajavastuulailla pyritään harmaan talouden torjuntaan ja sen tarkoituksena on edistää yritysten välistä tasavertaista kilpailua sekä työehtojen noudattamista.
Lisäksi se velvoittaa työn tilaajan selvittämään, että hänen sopimuskumppaninsa täyttävät sopimuspuolina ja työnantajina lakisääteiset velvoitteensa. Pakko on hyvä motivaattori, varsinkin kun sillä estetään harmaata taloutta ja epätervettä kilpailua. Kuljetusala on matalakatteista, jossa nopeita pikavoittoja ei ole olemassa, Jyrki Tamminen toteaa lopuksi.
Teksti, kuvat | Jouni Koskiniemi
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä