Auto, tekniikka ja kuljetus

Puunkuljeukset voivat kaksikymmenkertaistua!

Sähköposti Tulosta PDF
Puunkuljetukset voivat 20-kertaistua, jos Suomi vain näkisi ja oppisi hyödyntämään metsiään ja puuta. Nyt vuosikasvusta käytetään 55% ja loput jätetään lahoamaan pystyyn. Suomi on 20 vuotta jäljessä Ruotsista ja Keski-Euroopan maista puun käytössä mm. kerrostalorakentamisessa.
Suurin syntipukki on poliitikot sekä kaupunki- ja kuntapäättäjämme. Jos julkinen rakentaminen keskittyisi puun käyttöön rakennusaineena, kaikki olisi toisin. Se toimisi kuin öljy ja kaasu Norjassa.
Lue seuraava Atk 9/2013, niin tiedät! Se ilmestyy 1.10.
 

Volvo FH Vuoden Kuorma-auto 2014

Sähköposti Tulosta PDF
International Truck of the Year tuomaristo on nimennyt Volvo FH-sarjan Kansainväliseksi Vuoden Kuorma-autoksi 2014. Palkinto ojennettiin Volvon edustajille eilen Moskovassa Comtrans hyötyautonäyttelyssä. Tuomaristo koostuu 25 Euroopan maan kuorma-autoalan ammattitoimittajista. Suomea edustaa tuomaristossa lehtemme päätoimittaja Klaus Bremer. Vuoden Kuorma-auto on valittu vuodesta 1977 lähtien.
Volvo FH on esitelty lehtemme tuoreimmassa numerossa 7/2013. Lue niin tiedät!
 

Via Baltica ja virhepisteet

Sähköposti Tulosta PDF
Raportit Via Balticasta ja Saksan uudesta liikennerikkeiden virhepistejärjestelmästä siirtyvät.
Via Baltica on ajettu "rekkasilmin" Tallinnasta Varsovaan, ja edelleen Tsekkiin ja Itävaltaan. Saksan uusi liikennerikkeiden virhepistejärjestelmä odottaa vertailua Suomen tulossa olevaan virhepistejärjestelmään, joka näyttää olevan vaikea sitä luovalle virkamieskunnalla ja viipyy.
Power Truck ja Maxpo sekä Suomen hallituksen anteeksi antamaton sähläily kumipyörä-kuljetuselinkeinomme elinehtojen kanssa toivat niin paljon uutta aineistoa juuri ilmestyneeseen Atk7/2013:een, että toimituksessa katsottiin parhaaksi siirtää Via Baltica ja raportti virhepistejärjestelmistä seuraaviin numeroihin. Kannattaa odottaa!
 

Valtio tyrmää omansa

Sähköposti Tulosta PDF


Suomalaista kuljetusyrittäjää puristetaan kuoliaaksi. 
Puristajien kärkijoukossa ovat valtion yhtiöt ja suurteollisuus. Tämäkö on kestävää kehitystä, ministerit Heidi Hautala, Merja Kyllönen ja Päivi Räsänen?


Suomalaisen kuljetusyrittäjän elämää kiristetään entistä ahtaammalle. Teollisuuden ja kaupan kuljetusten ostajat pyrkivät kaikin keinoin hankkimaan kuljetukset mahdollisimman edullisesti. Se on toki hyväksyttävää kilpailua jos kaikki kuljetusten suorittajat ovat samalla lähtöviivalla.

Tilastokeskuksen mukaan ammattimaisen kuorma-autoliikenteen kustannukset nousivat 1,1- 1,5 prosenttia vuoden 2012 heinäkuusta vuoden 2013 heinäkuuhun. Näitä hintoja ei ole saatu siirretyksi kuljetustaksaan.

Suunta tuntuu olevan toinen. Seuraavat tuoreet, kesän aikana tietoon tulleet esimerkit kertovat karua kieltä arkipäivän todellisuudesta.
 

Mikko Alatalo: VR-politiikka on onnetonta

Sähköposti Tulosta PDF
Tentissä (Atk 7/2013) yli kolmen miljoonan kilometrin mies, kansanedustaja Mikko Alatalo, eduskunnan liikennevaliokunnan vanhin jäsen, moittii ankarasti Liikenneministeriötä sen rautatiepolitiikasta. Alatalo murehtii myös kuorma-auto- ja linja-autoelinkeinojen syrjintää. Alatalo vaatii moottoritien rakentamista Suomen läpi etelästä pohjoiseen. Hän perustelee myös nopeusrajoitusten korotusehdotusta ja todistaa sen parantavan liikenneturvallisuutta ja vähentävän polttoaineen kulutusta ja päästöjä.
Lue Atk 7/2013 niin tiedät! Lehti ilmestyy 5.9.
 


Sivu 134 / 167

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 13.07.2025 16:28 ]
feed-image Feed Entries