Auto, tekniikka ja kuljetus

Kohti kaupunkikuljetuksia

Sähköposti Tulosta PDF
 Mercedes-Benz Sprinterin odotettu kolmas sukupolvi näki päivän valon Duisburgissa pidetyssä esittelytilaisuudessa. Mercedes-Benz Vansin toimitusjohtaja Volker Mornhinwegin mukaan pakettiauton suunnittelussa on kuunneltu asiakkaiden toiveita, liittyen muun muassa kuljettajaa avustaviin järjestelmiin ja mukavuusominaisuuksiin.

- Uuden Sprinterin ominaisuuksia on kehitelty viimeisen kilometrin kuljetusten kannalta. Esimerkiksi käyttömukavuuden ja kantavuuden pitää olla mahdollisimman suuria sekä lastauksen ja purun mahdollisimman helppoja, Mornhinweg toteaa.

Voimanlähteenä kolmannen sukupolven Sprinterissä on kaksi Mercedes-Benz turbodieselmoottoria: 4-sylinterinen ja 2,1-litrainen OM651-moottori (114, 143, 163 ja 177 hv) ja 3-litrainen OM 642 V6-moottori (190 hv). Mercedes-Benzin uusi OM654-dieselmoottori on tulossa Sprinteriin myöhemmin.
 

Hessin perävaunubussi ruuhkahuippujen tasaaja

Sähköposti Tulosta PDF



Pieni sveitsiläinen bussivalmistaja Carosserie Hess, tuotanto 2400 bussia vuodessa, tunnetaan maailmanlaajuisesti alansa innovaatiokärkenä. Johdin- ja nivelbussien valmistajana sillä on useita "ensimmäinen-maailmassa" saavutusta.

Hessin kehitelmiin kuuluu nykyaikainen "trailer-bussi" eli bussi joka vetää perässään bussiperävaunua. Kytkeminen ja irrottaminen käy 30-50 sekunnissa. 23 m pitkänä yhdistelmänä tarjoaa 165 matkustajapaikkaa ruuhkahuippuina. Huippuketteränä keskusta-alueillakin, kääntöympyrän halkaisija alle 22 m! Hiljaisemman liikenteen aikana 12-14 metrisenä. Energiasäästäjänä, ei turhia päästöjä, ympäristöystävällisenä. Vetäjä-bussina voi olla joko Hessin oma tai Solaris tai MAN.

Lue seuraava Auto, tekniikka ja kuljetus 2/2018, ilmestyy 8.3.

 

PUUTTUVAT SUORITUSARVOT!

Sähköposti Tulosta PDF

23. syyskuuta ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus 7/2017 lehdessä on otsikolla "Neljän kauppa" selostus vertailutesteistä, joiden perusteella valitaan Vuoden Turistibussi 2018. Toimitusteknisestä virheestä johtuen osio "Suoritusarvovertailu" on jäänyt puutteelliseksi. Tässä korjauksena koko kyseinen osio:

SUORITUSARVOVERTAILU

Jarrutuskokeet tehtiin jokaisella kilpailijalla nopeudesta 100/80/60 - 0.

Kiihtyvyys mitattiin jokaiselle 0 - 40/60/80/100 km/h

Jarrutus, m: 80 km/h - 0

MERKKI MATKA
Neoplan 40,6 m
VDL 40,1 m
Mercedes-Benz 38,6 m
Irizar 38,9 m
Scania 41,3 m
Iveco 41,3 m

Kiihtyvyys, s: 0-80 km/h (kickdown)

MERKKI AIKA
Neoplan 29,9 s (23,9 s)
VDL 32,9 s (28,9 s)
Mercedes-Benz 38,6 s (26,5 s)
Irizar 34,9 s (25,7 s)
Scania 30,1 s (29,5 s)
Iveco 34,8 s (25,7 s)

 

 

 

 

 

 

 

Vertailutestien perusteella valittu VUODEN TURISTIBUSSI 2018 julkistetaan 19. lokakuuta Kortrijk'n Kansainvälisessä Bussinäyttelyssä.

 

Ford Transit Lectica -matkailuauto

Sähköposti Tulosta PDF
 Matkailuautoksi muokattu Ford Transit on monikäyttöinen ja omaa veroedun. Tamperelaisen Lectican muuttama Transit kuljettaa pienen ryhmän ja noin 4 kuutiota tavaraa.

Pakettiauton tilan muokkaaminen tekee ajoneuvosta monikäyttöisemmän ja asiakkaan tarpeiden mukaisen. Muutostöihin kannustaa myös hinta. M1-luokan matkailuauton kriteerit täyttävä muokattu pakettiauto selviää nimittäin ajoneuvoverosta, joten hintakannustin löytyy.
 

Atk 4/17 paljastaa: Suomen tienhoito hölmöläisten hommaa

Sähköposti Tulosta PDF

Suomessa valtion tieverkkoa tuhotaan tahallaan ja tietoisesti 1) teiden rakennekantavuuteen nähden liian suurilla kokonaispainoilla, 2) vääränlaisilla renkailla, 3) runkorakenteet tuhoavilla sivutieliittymillä, 4) normien vastaisilla, hutiloiden tehdyillä paikkakorjauksilla, 5) ammattitaidottomalla laadunvalvonnalla ja jälkitarkastuksella, 6) vastuussa olevien ELY-keskusten resurssipulalla, ja 7) liikenneministeriön välinpitämättömyydellä.

Veronmaksajat maksavat jatkuvasti satojen miljoonien lisälaskun väärästä tiestönhoidosta, jota perustellaan "kansallisella edulla". Edunsaajien piiri on pieni ja selkeä.

Lue Atk 4/17. Tiestöpaketti paljastaa ikävät tosiasiat. Lehti ilmestyy 12.5.

 


Sivu 109 / 167

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 16.07.2025 18:55 ]
feed-image Feed Entries