Auto, tekniikka ja kuljetus

Trukkimarkkinoilla sähkövallankumous

Sähköposti Tulosta PDF

 Vuonna 2018 suomalaisilla vastapainotrukkimarkkinoilla näyttäisi tapahtuneen vallankumous käyttövoiman suhteen, kun sähkö kiilasi polttomoottorin ohi. Viime vuonna Suomessa myytiin 717 sähköistä vastapainotrukkia ja 687 polttomoottoritrukkia. Sähkötrukkien markkina kasvoi 14 prosenttia, kun taas polttomoottorin kasvu luku oli 5 prosenttia.

Sähkötrukkeja myytiin enemmän jo vuonna 2014, mutta sen voi katsoa olleen tilastopoikkeama pienessä kokonaismarkkinassa. Toyota Material Handling Oy:n toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan myyntitrendien perusteella nyt voi alkaa jo puhua säännöstä.

- Edellisinä vuosina sähköisten vastapainotrukkien markkina on kasvanut aika tasaisesti noin 20 prosentin vauhtia, kun polttomoottorimarkkina on kasvanut vain 5-10 prosentin vuosivauhtia. Uskon vuonna 2018 vallan vaihtuneen Suomen trukkimarkkinoilla, kun sähköisen käyttövoiman suhteellinen kasvu on ollut monta vuotta jo tuplat polttomoottorin myynnin kasvuun verrattuna, Nieminen toteaa.

Toyota Material Handlingin toimitusjohtaja Pasi Nieminen kertoo vuoden ensimmäisessä Auto, tekniikka ja kuljetus -numerossa sähkötrukkien suosion syistä ja mitä "trukki-indeksi" kertoo talouden tilasta.

 

BRT bussimetro RaideJokerin tilalle!

Sähköposti Tulosta PDF

Bogotan TransMilenion 113 km:n BRT-väylällä kulkee päivittäin liki 2,2 miljoonaa matkustajaa/päivä ehkä puolet yli 700:n Volvon 18- ja 27-metrisissä BRT-busseissa.

BRT bussimetron hinta olisi ¼ RaideJokerin hinnasta ja olisi toimintavalmis 2020.
 
Päivän uutinen on, että RaideJokerin hinta on noussut 93 miljoonaa euroa 368 miljoonaan, kun rakentamisen alkuun on vielä viisi kuukautta. Päätös rakentamisesta tehtiin hintalapulla 275 miljoonaa euroa. (Länsimetron piti ensin maksaa 452 miljoonaa. Sen hinta nousi 750 miljoonaan kun rakentamispäätös tehtiin.) Samalla Raide- Jokerin rakennusaikatauluun tuli kolme vuotta lisää, valmis 2024.
 

Ford Transit Custom on Vuoden Pakettiauto Suomessa 2019

Sähköposti Tulosta PDF
 Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden Vuoden Pakettiauto Suomessa 2019 on Ford Transit Custom. Uusitun Ford Transit Customin tuotanto alkoi kuluneen vuoden alussa ja asiakastoimituksia päästiin tekemään vuoden ensimmäisen puoliskon aikana.

Ford Transit Customin ajo-ominaisuudet ovat kohdallaan ja uudistumisen myötä kuljettajaa avustavien järjestelmien määrä on kasvanut runsaasti. Avustavat järjestelmät parantavatkin jo hyvällä tasolla olevaa ajokokemusta.

 

Volvo FH on Vuoden Kuorma-auto Suomessa 2019

Sähköposti Tulosta PDF
 Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden Vuoden Kuorma-auto Suomessa 2019 on Volvo FH.Volvo Trucks on tuonut vuoden 2018 aikana monia teknisiä uudistuksia mallistoonsa ja palvelutarjontaansa, muun muassa kuljetusyrittäjää auttavien digitaalisten palvelujen muodossa. Erityisen merkittävä uutuus Volvo Trucksin tarjonnassa on Volvo FH:n kaasukäyttöisten mallien tulo markkinoille.

25-vuotisjuhliaan kuluvana vuonna viettänyttä Volvo FH:ta on tuotu suomalaisille asiakkaille nestemäistä kaasua voimanlähteenään käyttävinä LNG/LBG-versioina. Volvo on kehittänyt kaasumoottorin dieselmoottoria muokkaamalla.

 

Säätiedoilla älykkäämpää liikennettä

Sähköposti Tulosta PDF

 Kuva: Kari Mäenpää/Ilmatieteen laitos

Suomen korkea teknologinen osaaminen ja ymmärrys arktisten olosuhteiden luomista haasteista yhdistyvät Ilmatieteen laitoksen Pohjois-Suomessa käynnissä olevissa älyliikenteen testeissä, joissa kehitetään liikenneturvallisuutta parantavia sovelluksia.

Ilmatieteen laitos on kehittänyt Sod5G- ja Älykkäät Arktiset Rekat -hankkeissa tutkimus- ja talvitestausympäristön älykkään liikenteen sää- ja turvallisuuspalveluihin. Sodankylässä sijaitsevalla suljetulla talvitestausradalla voidaan testata olemassa oleviin matkapuhelinjärjestelmiin sekä tuleviin 5G- ja ITS-G5-verkkoihin perustuvaa viestintää ja palveluita.

- Kyseessä on ainoa puhtaasti arktisiin talviolosuhteisiin keskittynyt älyliikenteen testirata, jossa kerätään myös sääinformaatiota, vanhempi tutkija Timo Sulkuvaara Ilmatieteen laitokselta toteaa.

 


Sivu 105 / 167

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 16.07.2025 18:25 ]
feed-image Feed Entries