Ruotsalainen tutkimus: autoilijalla omaa aivotoimintaa

Sähköposti Tulosta PDF
 Ruotsissa tiettyjen alueiden nopeurajoituksia on muutettu joko ylös tai alaspäin.

Muutoksen myötä entiset parittomiin lukuihin perustuneet nopeusrajoitukset korvattiin uusilla parillisiin numeroihin perustuvilla rajoituksilla 40, 60, 80, 100 ja 120 km/t.

Viranomaiset ovat ihmetelleet, miksi autoilijat eivät aja uusien nopeusrajoitustaulujen mukaisilla nopeuksilla vaan jokseenkin entisillä nopeuksilla.

50 km/t rajoituksen muututtua 40:een keskinopeus aleni vain 2 km/t. Vastaavasti 40 km/t rajoituksen muututtua 60:ksi, keskinopeus nousi vain 1,5 km/t.

Tuloksen perusteella Kungliga Tekniska Högskolan eli KTH:n tutkijaryhmä päättelee, että autoilijat havainnoivat liikenneympäristöä ja säätävät ajonopeutensa enemmän omien havaintojensa kuin nopeusrajoitustaulujen mukaan.

KTH:n tutkijat arvioivat, että pääväylä tai sivukatu, rakennettu ympäristö ja liikenneympäristö, lähistön suoja- ja pyörätiet, jalankulkijat, pysäköintialueet, valaistussuhteet,  ymv. ovatkin ratkaisevia ajonopeuden valinnassa.

Hämmästyttävä havainto, jonka toivoisi Suomenkin tieviranomaisten tekevän.

Lisätietoja KTH:n sivuilta
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

UUSI AIKAKAUSI
Futuristisesti suunniteltu ProCabin-ohjaamo merkitsee Mercedes-Benz Actros-malliston päivitystä uudelle aikakaudelle.

VILLILÄNSI JATKUU
Suuresta taksiuudistuksesta on jo useita vuosia. Lähes heti todettiin että pieleen meni ja korjattavaa riittää. Aikaa kuluu ja edelleenkään mitään ei tapahdu.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Virastojen ja virkamiesten määrä on Suomessa kasvanut yli äyräidensä. Apulaisiksi tarkoitetut ovat kasvaneet herrakansaksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 29.04.2024 14:17 ]

Mainospalkki