Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 7/2021

Ala-arvoinen eduskunta pilkkaa Suomen Poliisia

Suomen Poliisi selvittää vain 10 % suomalaisten kärsimistä omaisuusrikoksista! Poliisi lähinnä vain tyynnyttelee kansaa: Olihan teillä vakuutus! Suomen poliiseista on tehty käytännössä vakuutusyhtiöiden myyntitykkejä.
 
Suomalaisten kiireellisistä hälytystehtävistä poliisilta jää 100 000 tekemättä! ”Ei nyt ole autoa”, poliisi vastaa. Jos toteaa, että pahis tuli ammuttua, pihalla on hetkessä kymmeniä poliiseja, autoja ja helikopteri…
 
Suomessa raskaan liikenteen valvonta on halvaantunut verrattuna naapurimaihimme Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan. Tieverkossamme järjestäytynyt rikollisuus laittomine kabotaaseineen, ajopiirturirikoksineen ja kuormausrikkeineen riisuu valtavasti työpaikkoja ja kilpailukykyä suomalaisilta kuljetusliikkeiltä.
 
Valtiovarainministeriön (VM) toimesta edistetään nk. halpamaiden kuljetustoimia Suomessa tiemaksujen puuttumisella (ainoana maana EU:ssa!) ja sallimalla (halpamaiden kilpailulle) kesärenkaita raskaalle liikenteelle talvikeleillä päinvastoin kuin Ruotsi ja Norja.
 
Kasvava ihmiskauppa, lähipoliisitarve ja kyberturvallisuus huutaa torjunnan perään. Juuri kun poliisi sai valtion budjetista 22 miljoonalla perustettua 21 poliisin erikoisjoukon, seuraavassa budjetissa toimintaraha kuitenkin leikataan ja tärkeä asia kaatuualkuunsa.
 
Suomessa on vähiten poliiseja koko Euroopassa, vain 7450 poliisia (piti olla 7 500) eli 130 poliisia/100 000 asukasta.
 
Ministeri Annika Saarikon ja VM:n ensivuoden budjettiesitys leikkaisi poliisin määrärahoja pudottaen poliisien määrän Suomessa 7 050:een.
 
Tanskassa on toiseksi vähiten poliiseja Euroopassa, 200 poliisia/100 000 asukasta. Yli 50 % enemmän kuin Suomessa, vaikka maa on paljon pienempi ja välimatkat paljon lyhyempiä kuin Suomessa.
 
Ruotsissa on 20 000 poliisia ja 10 000 on tulossa lisää!
 
EU:n jäsenmaissa on keskimäärin 318 poliisia/100 000 asukasta.
 
Helsingin Sanomat irvaili pääkirjoituksessaan budjettia, joka taas leikkaisi poliisin määrärahoja tyyliin ”aina sama pilailu, aina sama kansanedustajien sekä ammattija kansalaisjärjestöjen kuoro vaatimassa lisäämäärärahoja poliisille, aina sama surkea lopputulos”!
 
Kysymme: Milloin Poliisihallitus ja poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen rohkenee nousta ylös, lyödä nyrkkinsä pöytään ja sanoa: ”Näin ei käy”!
 
Milloin hänen esimiehensä sisäministeriössä, sisäministeri Maria Ohisalo (Vihr.) huomaa, että päätehtävä poliisiministerinä ei ole maailman pelastaminen vihreillä arvoilla vaan kansalaisten turvallisuus takaamalla Suomelle riittävä määrä hyvin koulutettuja järjestyksenvalvojia, poliiseja!
 
On kansanedustajien ja ministerien aika lopettaa kansalaisten turvallisuutta ja Suomen Poliisia pilkkaava ilveily!

PÄÄTOIMITTAJA VAIHTUU
Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden päätoimittaja Henri Pakarinen on 31.8.2021 jättänyt tehtävänsä ryhtyäkseen opiskelemaan kaupunkisuunnittelijaksi. Pakarinen jatkaa lehden puitteissa pakettiautojen koeajajana, lehden toimituksellisen johtoryhmän jäsenenä ja lehden edustajana Vuoden Pakettiauton valitsevassa International Van of the Year tuomaristossa. Henri Pakarinen tuli lehteen toimittajaksi 1.3.2013 ja päätoimittajaksi 1.8.2017.

Lehden vt. päätoimittajaksi siirtyy toimittaja Klaus Bremer.
 
Juho Kauranen on nimitetty Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden toimituspäälliköksi 1.9.2021 alkaen. Hän on tullut lehden toimittajaksi 3.3.2017.
 
Auto, tekniikka ja kuljetuksen toimitukselliseen johtoryhmään on kutsuttu erikoistoimittajat Matti Aarnio ja Martti Peltonen Henri Pakarisen, Juho Kaurasen ja Klaus Bremerin lisäksi.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 23.04.2024 18:53 ]

Mainospalkki