Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2017

Just On Time...
Miten niin Suomessa?

Koko teollisen ja kaupallisen maailman materiaalivirrat toimivat nykyään ”Just On Time” (”Tarkasti Ajallaan”) periaatteella. Se on sekä kansallisen että kansainvälisen kilpailukyvyn menestyksen ehdoton vaatimus.

Raaka-aineet ja tuotteet eivät voi eivätkä saa seistä kannattamattomina varastoissa. Tehtailla, tuotantolaitoksilla ja kauppaliikkeillä ei ole varastoja kuten ennen. Jopa jakeluauton kuljettaja kantaa kauppatavaransa Lidl´n takaovesta sisään, vie ja asettaa myymälässä myyntihyllylle, ottaa mennessään mukaansa tyhjät kartongit, pakkaukset ja tavaralavat ja jatkaa matkaa.

Kilpailukyvyn ja kaupallisen menestyksen ehto on, että tavaravirrat tulevat ja menevät minuuttiaikataulun mukaan, Just on Time!

Suomen ”Vihreä Kulta” on puu, metsät. Se on vientimme päätuote. Kansallinen kilpailukykymme ja hyvinvointimme riippuu viennistä, lamasta nousu on niistä kiinni, pääministeri Juha Sipilä ja maan hallitus manaavat.


Riittävätkö rahkeet maaseudun liikennesuoniston saattamiseksi nykyaikaan?

Kansalaisen hyvinvoinnin mittari on jokapäiväinen leipä. Onko sitä riittävästi ja kukkarolle sopivaan hintaan.
 
Kuljetukset ratkaisevat sekä metsätuotteiden että elintarvikkeiden hinnat ja saatavuuden. Kotimaisten tuotteiden on oltava kuluttajilla Just On Time. Muuten valinta ohjautuu ulkomaiselle kilpailijalle.
 
Suomen metsien ja elintarvikkeiden raaka-aine haetaan jopa alimmasta tieverkosta ja kulkee kuluttajille ylintä tieverkkoa myöten. Menestykselle on ratkaisevaa, että se kulkee Just On Time.

 
Nykyisellä rupusella tieverkollamme on mahdotonta kuljettaa menestyksemme ja hyvinvointimme eväitä Just on Time! Minuuttiaikataulu katkeaa heti alkuunsa alemmasta tieverkossta alkaen. Ylimmän tieverkon pintojen sortumat, sillat ja päällystevauriot vaikeuttavat kuljetuksia lisää 
 
Suomessa metsätuotteiden ja elintarvikkeiden kuljetusvirtojen Just On Time minuuttiaikataulu on käytännössä jopa vuorokausiaikataulu.
 
Suomen tieverkkojen kunnosta vastaa moni kokki. Kaikilla näyttäisi olevan pasmat enemmän tai vähemmän sekaisin. Mitä useampi kokki, sitä huonompi soppa.
 
ELY-keskuksilla pakka on täysin sekaisin. Kaikissa ei ole edes ammattinsa osaavaa tieinsinööriä. Korjausurakoiden lopputarkastus... onko sitä? Laaduntarkastuksesta ei ole tietoa 1990 jälkeen, kun tielaitos poisti lopputarkastuksesta nk. ”tarkastajanilkit”.
 
Alalla ihmetellään sitä, että entinen tielaitos, nykyinen Destia voittaa valtaosan urakkatarjouksista vaikka sen työn laatu todetaan toistuvasti jopa ala-arvoiseksi.
 
Trafille on määrätty vastuu liikenneturvallisuudesta. Vastuunsa se kantaa tieverkossa valikoivasti, tienkäyttäjien mielestä näkymättömästi. Usein mainitaan Konginkankaan suuronnettomuus. Onnettomuuden tutkijoiden suosituksista pääosa on yhä toteuttamatta. Eikä Trafi kanna huolta. Sen huippuosaaminen kohdistuu rahan imuun itselleen koko vastuualueellaan.
 
Jos Trafi on hyvin näkyvä tekijä, Liikennevirasto on näkymätön, vaikka sen vastuulla on keskitetysti huolehtiminen liikenneväylien – vesi-, ilma-, rauta- ja maanteiden – toimivuudesta. Ja vaikka sen pääjohtaja tulee puu- ja paperiteollisuutemme logistiikkavastuun huipulta. Kukkona tunkiolla on Liikenne- ja viestintäministeriö ylimmän vastuun kantajana… unohdetaan koko juttu. Se on jo vuosien varrella kerta toisen jälkeen todistanut täydellisen kyvyttömyytensä liikenteeseen liittyvän hallinnonalansa hoidossa.
 
Konsulttiyhtiö WSP Finlandin tuoreeltaan julkistettu selvitys todistaa tieverkkomme ratkaisevan merkityksen maan kansainväliselle kilpailukyvylle ja vientimme menestymiselle. Tieverkostomme ylimmästä alimpaan on kuin ihmisellä verisuonisto valtimosta ja laskimosta hiussuonistoon asti. Jollei veri virtaa häiriöttä ja ajallaan, ihminen kärsii ja lamaantuu 
 
Jollei liikenne virtaa häiriöttä ja ajallaan tieverkossa Just On Time, koko maa kärsii ja lamaantuu. Tähän pitää tulla muutos, pääministeri Juha Sipilä ja maamme hallitus! Ja muistaen, että maan korkein päättävä elin on maan eduskunta ja kansanedustajat!
 



Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 28.03.2024 21:36 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki